Jo, små fotbollsplaner med ett omklädningsrum med en elradiator, ett litet torp i en hembygdsförening osv. De har el och ofta en liten grusplan. Det är helt orimligt att de ska sätta upp en laddstolpe.

Och om man har sådant krav borde det även vara ett speciellt abonnemang för ideella föreningar för elbilasladdare, eftersom nätavgift och effektavgift för en förening som kanske har besökare några månader på sommaren kan bli svindyrt om man ska säkra upp för det. Då borde det vara reglerat att det enbart är förbrukning som kostar, men att den då kan prissättas högre.

Men återigen. Att -upplåta plats- för att någon annan får chans att bekosta allt detta kan de ju göra, men då kan ju heller det inte vara krav på att pplatsen sandas, underhålls osv året runt, eller för all del man har parkeringsövervakning. Min bild är att det oftast ser ut så, dvs ingen övervakning. 20 platser har ofta samlingslokaler eller hembygdsgårdar / torp, men bara en liten grusplätt.

Jag har själv elbil med bara typ2 (Zoe) så jag ser absolut det är jättebra det finns, men är det en plats och säg 6A så kan man varken lita på den är ledig eller få i speciellt många mil, så den är faktiskt rätt värdelös.

Det skulle varit betydligt bättre om kommersiella parkeringsplatser med avgiftsbelagd parkering hade något liknande krav OM el fanns på platsen. Det borde vara ett grundkrav, att det finns ett sådant elabonemang - att dra ny el till en pplats är ju jättedyrt. Finns el som räcker framdraget. Fine.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jo, men i små steg. Vi vill inte ha samma situation som med bensinstationerna. Det sattes upp mängder med bensinpumpar i Sverige av lanthandlare när bilismen hade sin höjdpunkt. Med tiden fick dessa stängas eftersom kunderna försvann. Kvar blev riktiga mackar med flera pumpar.

Vi ser samma sak upprepas med 50kW laddare som byggts upp under 2010-talet. De blir idag allt mer obsoleta och kunderna söker sig till laddmackar med 4, 8 eller till och med 40 stolpar med effekter upp till 350kW.
Mycket bra poäng för långfärd, man vill ha laddstationer med många anslutningar för att vara säker på att få en. Men för långsam laddning av hybrider så är det en annan fråga.

Dvs, laddning längs vägen är en sak och laddning där man parkerar längre stunder är en annan fråga.

När vi kör på långhelg med frugans elbil så laddar vi nästintill enbart på 11 kW, detta då vi alltid stannar en längre stund där det finns laddstolpar.

När vi åker från Göteborg till Norrbotten så blir det att vi tar min laddhybrid. Det blir för många och för långa laddstopp med hennes bil. Det är ofta svårt att hitta långsamladdning när man sover på hotell. Senast sov vi i Sundsvall och där var alla laddstolpar i stan upptagna och hotellet saknade egen parkering. Nattparkering är gratis i Sundsvall. När vi sov i Gävle så fanns det laddstolpar på hotellet men alla var upptagna.

Så även långsam laddning behövs i större grad, men kanske inte på varje byagård...
 
R Rkarlsson skrev:
Bostadsområdet (den hyresvärden) hade noll parkeringar. Vi parkerade på annans mark, dvs kommunens mark.
Skall man då retroaktivt tvinga annan markägare installera boxarna som en annan nyttjar?
En parkering som inte har en byggnad är inte en tomt.
I detta fallet måste det dessutom vara en uppvärmd byggnad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
När vi kör på långhelg med frugans elbil så laddar vi nästintill enbart på 11 kW, detta då vi alltid stannar en längre stund där det finns laddstolpar.
Vi som har Zoe med 22kw laddning vågar inte ta den på "långresa" då risken är stor man inte hittar laddare. Man hittar alltid nåt om man har tid och är i en stad, men bygger en resa på 25 mil - övernattning och ett nytt ben 25 mil och tidplanen brister om man inte hittar det... Så går det inte... Skulle inte underlätta om en fotbollsplan i obygden hade 6kw laddning, för man vet inte om ledig och kan ändå inte stå där en hel dag.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Bygdegårdens parkering används några gånger i veckan av 2-3 bilar för några mindre aktiviteter men den har 100 platser för de få gånger om året det är en större fest.

Ridklubbens parkering är en enorm grusplan för de en gång om året bjuder in en massa andra hästgalningar som kommer med släp hela bunten, oftast står där en mer begränsad mängd bilar.

Osv.
Exakt!

I bygdegårdens fall så kanske det finns gott om passerande trafik men varför skulle passerande trafik långsamgladda på bygdegården? I fallet med ridklubben så ligger dom med 99% sannolikhet lite undanskuffat i utkanten av ett samhälle/by och inte längs landsvägen. Således finns det ingen vettig anledning till en avstickare ut i spenaten för att långsamladda.

Dom som bor & verkar i glesbygd och har elbil har laddare hemma, på (eller i anslutning till) jobbet eller vid sin lokala livsmedelsaffär. Dom kommer definitivt inte att betala för att använda av staten påkallade långsamladdare. Turister kommer sannolikt inte heller göra det då det inte finns någon rimlig anledning att stanna vid Skärvångens eller Tulleråsens föreningshus för att långsamladda. Visst är Skärvången helt fantastiskt 🤩 men inte såpass så att folk kommer i drivor enkom p.g.a det.. Nä turisterna kommer stanna vid t.ex. Handlar'n i Rötviken eller Tempo i Föllinge som förutom snabbladdning har service som t.ex. livsmedelsbutik och möjlighet till förplägnad.

Detta är så genomkorkat så man baxnar.
 
  • Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
Hmm, vad gäller vid en bondgård?

De har ofta minst 20 parkeringar. Åtminstone de närmaste i området där jag bor. De har nu ett krav på laddinfrastruktur alltså?

De flesta matbutikerna i min stad har inga laddare. Men 20 parkeringar har de.

I ett av köpområdena i min stad har varje butik egna parkeringar, men de har satt upp gemensamma laddare på en av butikernas parkering (just i detta området är de oftast tomma dessutom, det är bara butiker av typen in-ut, man är sällan där mer än några minuter). Skall alla andra butiker behöva skaffa laddare också?

Detta är ju så korkat att man inte kan greppa det!

- Bostäder, ja. Parkering för flerbostadshus är rimligt.
- Personalparkeringen, kanske. Jag är lite ambivalent här. Jag själv drar nytta av att ha laddare på personalparkeringen men jag ser inte riktigt att det skall vara tvång på det.
- Restauranger, här är jag mer positiv till ett "tvång". Här stannar man ju oftast minst 30 minuter, ofta en timme eller mer. Det är dessutom frekvent besökt. Här finns det åtminstone en poäng.
- Idrottsplatsen, byaföreningen mm. Nej!
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En parkering som inte har en byggnad är inte en tomt.
I detta fallet måste det dessutom vara en uppvärmd byggnad.
Självklart. Men i ett område med typ 200 boende så går det alltså inte få till "infrastruktur" =) Utvecklingen stoppar ju sig självt där.

Staten ska inte ge sig in i att tvinga företag och föreningar till sånt här..
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vem skall ansvaret ligga på då?

Bodde i lägenhet innan, där ingick noll parkeringar utomhus, och kö till fåtal garage.

Bostadsområdet (den hyresvärden) hade noll parkeringar. Vi parkerade på annans mark, dvs kommunens mark.
Skall man då retroaktivt tvinga annan markägare installera boxarna som en annan nyttjar?

Den var svår.
Det som skulle begränsa mig i att skaffa elbil om jag bodde i lägenhet vore avsaknaden av hyrd egen parkering med laddmöjlighet. Jag kanske får en av områdets 20 laddplatser till 30 elbilar skulle jag inte vara helt nöjd med.

Så första gruppen med krav föreslår jag är alla som hyr ut parkeringsplatser på månadsavtal eller längre i närheten av bostäder.

Sen har så klart inte alla som bor i lägenhet lyxen att ha lediga hyrda platser nära.
 
Kan det vara så enkelt att man inte sätter upp en P-skylt, eller bara markerar tex 15 platser och sen får resten "fulparkera" på omärkta platser?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Det som skulle begränsa mig i att skaffa elbil om jag bodde i lägenhet vore avsaknaden av hyrd egen parkering med laddmöjlighet. Jag kanske får en av områdets 20 laddplatser till 30 elbilar skulle jag inte vara helt nöjd med.

Så första gruppen med krav föreslår jag är alla som hyr ut parkeringsplatser på månadsavtal eller längre i närheten av bostäder.

Sen har så klart inte alla som bor i lägenhet lyxen att ha lediga hyrda platser nära.
Så är det ju att bo i lägenhet. Men man ska inte kräva att de som hyr ut parkeringar installerar något.
Och man skall vara beredd på att det blir mycket dyrare att hyra elförsedd plats :)

Jag har en box hemma och har tittat på om det fanns nån lösning att låta folk ladda. Men det är ingen vinst i det.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag hoppas du bara spelar dum. Jag har kört elbil i många år. INGEN använder längre vanliga långsamladdareladdare som finns vid butiker m.m. Den tiden är förbi. Det är som att kräva installation av telefonkiosker. Eller telegrafstation.

Nu finns det gott om snabbladdare, precis som alla övergått från telefonkiosk till mobiltelefon.

Att ställa krav på uttag vid nybyggnation av bostäder är en annan sak, eftersom de faktiskt kommer att användas.
Elbil tillhör som du vet dåtiden.
Men de flesta av framtidens bilar kommer vara hybrider och kräva en aning laddning.

Har du elbil eller fotogenbil kan du såklart tanka på macken som alla andra,.
 
  • Wow
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Nu ägnar du dig åt rent trådsabotage. Vad då P-vakter? Varför har med det som kostar pengar? En plan parkering kostar väldigt lite i underhåll och slutligen, vilka skall ens ladda där så att dessa enorma pengar kommer in? En liten förening på landsbygden en bra bit från större vägar?

Jag gillar utveckling och är i högsta grad delaktig i utveckling av elfordon, men du verkar inte ha koll på hur en liten förening ens fungerar. Vänligen skriv inte mer trams.
Äh, var inte så negativ.
Gör matten först, återkom sen. Nu skapar du ju bara problem i ditt huvud.

Var inte girig, varför ska ni få in enorma pengar för att ni äntligen följer lagen?

Ni ska gå plus/minus noll och inget annat, de pengar ni får in ska ni investera i er klubb och spelare. Inte lägga i egen ficka.
 
Spännande framtid för alla ideella hästklubbar med typ 500 p-platser där många kört 10, 15 mil enkel väg på vintern som kan behöva ladda under tävlingen då den "stökige hästen" inte är så sugen att stå still i transporten, som för övrigt väger 1500 till 2000 kg, medans husse och matte fikar under laddningen på vägen dit eller hem.
Ren elbil kommer nog att vara ett tillfälligt kapitel i historien tror jag men vem vet?
 
G Gott1 skrev:
Det kostar ju mycket att underhålla en parkering, asfalt, p-vakter och så vidare. Ett par laddstolpar gör ingen skillnad i er budget och om några år kommer det bli en pengamaskin så era ungdomar kan åka på läger.
G Gott1 skrev:
Elbil tillhör som du vet dåtiden.
Menar du på fullt allvar att investering i och underhåll av laddstolpar är gratis? Isåfall tycker jag att du ska åta dej arbetet att anlägga och driva laddplatser åt Sveriges alla ideellaföreningar som saknar laddare.

Om elbil tillhör dåtiden verkar det väl dumt att tvinga föreningar att investera i laddinfrastruktur..
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Var inte girig, varför ska ni få in enorma pengar för att ni äntligen följer lagen?
De följer väl lagen nu? Vad är det där för insinuationer?
G Gott1 skrev:
Ni ska gå plus/minus noll och inget annat, de pengar ni får in ska ni investera i er klubb och spelare. Inte lägga i egen ficka.
Förstår du verkligen så lite av hur föreningsverksamhet fungerar är du att beklaga.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.