21 989 läst · 448 svar
22k läst
448 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Så här står det om jag klipper ut den delen av informationen.Claes Sörmland skrev:Låter som en hemkokt tolkning. Markägaren beslutar om var parkering är tillåten och görs det med linjer och skyltning så är det detta som gäller. Oavsett övrig yta där man inte får parkera. D v s kommunen har ingen rätt att besluta var man får parkera på privat mark av denna typ.
Boverket:
"Att beräkna antalet parkeringsplatser är enkelt om det finns markerade rutor, eftersom det i så fall räcker att räkna dem. Rutans storlek spelar då mindre roll, utan antalet parkeringsplatser motsvaras av antalet rutor. Observera att särskilda rutor för MC-parkering inte behöver medräknas utan enbart parkeringsrutor avsedda för personbil eller lätt lastbil."
[länk]
*ytan för en typisk parkeringsplats, är vanligtvis cirka 2,7 meter bred och 5 meter lång, vilket ger en yta på 12,5 kvadratmeter. Exklusive manövreringsutrymme. Inklusive manövreringsutrymme ca 25 kvadratmeter.
Normalt räknar man med att det behöver finnas ett avstånd bakåt på 6 meter vid en parkeringsplats för att kunna manövrera bilen. Det måttet kan därför användas som riktlinje för att avgöra om det går att få plats med exempelvis två rader av bilar på en parkeringsyta utan markerade platser. I det enskilda fallet får man dock se till de verkliga förhållandena på platsen och hur parkeringen är avsedd att användas. Observera att 6 meter är det mått som normalt används vid parkering sida vid sida. Snedparkering och längdsparkering kan innebära andra behov.
OBS! Parkeringsplatserna behöver inte vara uppmärkta för att räknas som parkering, då kan ytan vara det avgörande.
Ja det är ju en sak i det hela som är lite märklig. Stolpen skall finnas, men det finns inga krav på effekt, hur tillgänglig den är eller vilka som ens får ladda på den?R Rkarlsson skrev:Om parkeringen är typ 10 meter från skåpet. Så borde man kunna köra en fuling och installera boxen bredvid skåpet och vill nån använda den så får de helt enkelt ha med en egen 10 meters lång kabel.
Standard är förvisso 5 meter man får med bilen, men ni ska inte behöva stå för en kabel på en slöladdare, det gör tex inte eon eller någon annan för den delen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 23 488 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 23 488 inlägg
Det låter korrekt. Som markägare behöver ju föreningen inte vara passiv här. Låter man rita ut parkeringsplatser med linjer och anger att det är enbart på dessa platser som man får parkera på så har man beslutat om ett visst antal parkeringsplatser. Det kan inte kommunen sen överpröva.J j-o75 skrev:Så här står det om jag klipper ut den delen av informationen.
*ytan för en typisk parkeringsplats, är vanligtvis cirka 2,7 meter bred och 5 meter lång, vilket ger en yta på 12,5 kvadratmeter. Exklusive manövreringsutrymme. Inklusive manövreringsutrymme ca 25 kvadratmeter.
Normalt räknar man med att det behöver finnas ett avstånd bakåt på 6 meter vid en parkeringsplats för att kunna manövrera bilen. Det måttet kan därför användas som riktlinje för att avgöra om det går att få plats med exempelvis två rader av bilar på en parkeringsyta utan markerade platser. I det enskilda fallet får man dock se till de verkliga förhållandena på platsen och hur parkeringen är avsedd att användas. Observera att 6 meter är det mått som normalt används vid parkering sida vid sida. Snedparkering och längdsparkering kan innebära andra behov.
OBS! Parkeringsplatserna behöver inte vara uppmärkta för att räknas som parkering, då kan ytan vara det avgörande.
Om den är 10 meter bort så går den givetvis inte att använda.J j-o75 skrev:
Gör vara ett ordentligt researcharbete så slipper du en massa problem i framtiden. Lyssna inte på dessa deppisar.
6A är minimum. Sätt en skylt att p-skiva krävs om du tänker snåla och bara installera några stycken så det räcker till alla.
Det finns ett bidrag i vår kommun att söka, men det gäller bara så länge pengarna räcker och max 50% av kostnaden. I övrigt, vad har ett megaföretag som real madrid att göra med en liten bygdegård som bärs upp av frivilliga gåvor och där ekonomin alltid är ett gränsfall att gå ihop?G Gott1 skrev:Vad menar du? Alla förslag är realistiska, först måste uppgifter samlas in, fördelar vägas mot nackdelar och därefter beslut tas. Inget konstigt.
Det kan komma krav att alla fotbollsdomare ska köra fossilfritt, var ska de ladda då tänker du?
En laddstolpe är minimum men det kan lätt löna sig att räkna genom alla alternativ.
Dessa små föreningar är alltid livrädda för sin egen skugga.
Finns säkert bidrag att söka och så vidare men man orkar inte ens kolla något, ser bara problemen. Men krav kan de ställa att föräldra ska köra hitan och ditan men en futtig liten stolpe blir världens problem.
Hur många stolpar tror ni Real Madrid har?
Det handlar inte om att vara rädd utan snarare att den som kom på det hela verkar ha noll koll på hur mycket föreningar vi har och hur mycket nytta dom gör i samhället. Att lägga på tvingande kostnader gör inte saken bättre.
Det är mer naturligt att du förklarar varför du drar in fotbollsdomare i diskussionen? Tror du att det är en fotbollsförening? I så fall har jag missat det och du får gärna visa var det framgår.G Gott1 skrev:
Och negativitet. Det ska komma från den som jämför diskussionen här med hur de kriminella gängen spekulerar.
Man måste ju även ta hänsyn till formen på ytan. Det är inte säkert att det får plats 20 parkeringar bara för att ytan är 600 m².D Dilato skrev:
Är du på riktigt? Ta en hembygdsgård på landet, med en lite odefinierad grusyta utanför som exempel. Byggnaden i sig kan ha en säkring på 16 A, ibland mindre, vilket skulle innebära att stora delar av fastighetens elsystem skulle behöva byggas om för att laddning ska fungera alls, samtidigt som det pågår ett föreningsmöte där el används.G Gott1 skrev:
Dessutom kan det vara långt att gräva för en möjlighet att byta kabel för att kunna ladda elbilar.
De här hembygdsföreningarna har oftast en väldigt liten ekonomi, och får ofta ett driftsbidrag i någon form från kommunen för att alls kunna sköta fastigheten.
Det skulle kunna kosta 500.000 kr eller mer att få fungerande elbilsladdning på ett sådant ställe, till föga nytta.
Bara att få till att koppla upp nytt, grövre kablage kan kosta multum gentemot elbolaget.
Hembygdsgård kan såklart bytas ut till lantlig fotbollsplan (eller annat), som har omklädningsrum med uppvärmning, och som ligger i princip ute i skogen och som sköts helt ideellt...
Om du jämför Real Madrid, med Knyckarbo IF:s plan som används för spel i division sju, så har du ett mycket ovanligt perspektiv.G Gott1 skrev:Vad menar du? Alla förslag är realistiska, först måste uppgifter samlas in, fördelar vägas mot nackdelar och därefter beslut tas. Inget konstigt.
Det kan komma krav att alla fotbollsdomare ska köra fossilfritt, var ska de ladda då tänker du?
En laddstolpe är minimum men det kan lätt löna sig att räkna genom alla alternativ.
Dessa små föreningar är alltid livrädda för sin egen skugga.
Finns säkert bidrag att söka och så vidare men man orkar inte ens kolla något, ser bara problemen. Men krav kan de ställa att föräldra ska köra hitan och ditan men en futtig liten stolpe blir världens problem.
Hur många stolpar tror ni Real Madrid har?
Räknar du HVO som fossilfritt? Anser du att Biogas är fossilfritt?
Man får helt enkelt gå tillbaka i utveckling och åter börja värma bygdegården med annat än el, typ ved, pellets eller olja.
Eller sätta upp skyltar med "All parkering förbjuden" med tilläggsskylt i liten stil " beivras ej".😉
Eller sätta upp skyltar med "All parkering förbjuden" med tilläggsskylt i liten stil " beivras ej".😉
Njaaa..eftersom alla parkeringsplatser oavsett om dom finns på olika lokationer inom tomten ska anses vara en parkering(alla platser räknas ihop) så kan man välja placering själv så länge det går att parkera där laddaren finns.Claes Sörmland skrev: