D Dilato skrev:
Ok, så då måste det finnas en definition på storleken på ytan.
Vad säger kommunen om hur stor den ska vara för 20 platser?
Dom säger att en plats med vändplats är 25kvm. alltså 500kvm för 20 platser.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det kan komma krav att alla fotbollsdomare ska köra fossilfritt, var ska de ladda då tänker du?
Vad har fotbollsdomare med detta att göra?

G Gott1 skrev:
Hur många stolpar tror ni Real Madrid har?
Jag har ingen som helst aning och förstår inte vad det har med tråden att göra.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som en hemkokt tolkning. Markägaren beslutar om var parkering är tillåten och görs det med linjer och skyltning så är det detta som gäller. Oavsett övrig yta där man inte får parkera. D v s kommunen har ingen rätt att besluta var man får parkera på privat mark av denna typ.

Boverket:

"Att beräkna antalet parkeringsplatser är enkelt om det finns markerade rutor, eftersom det i så fall räcker att räkna dem. Rutans storlek spelar då mindre roll, utan antalet parkeringsplatser motsvaras av antalet rutor. Observera att särskilda rutor för MC-parkering inte behöver medräknas utan enbart parkeringsrutor avsedda för personbil eller lätt lastbil."

[länk]
Så här står det om jag klipper ut den delen av informationen.

*ytan för en typisk parkeringsplats, är vanligtvis cirka 2,7 meter bred och 5 meter lång, vilket ger en yta på 12,5 kvadratmeter. Exklusive manövreringsutrymme. Inklusive manövreringsutrymme ca 25 kvadratmeter.

Normalt räknar man med att det behöver finnas ett avstånd bakåt på 6 meter vid en parkeringsplats för att kunna manövrera bilen. Det måttet kan därför användas som riktlinje för att avgöra om det går att få plats med exempelvis två rader av bilar på en parkeringsyta utan markerade platser. I det enskilda fallet får man dock se till de verkliga förhållandena på platsen och hur parkeringen är avsedd att användas. Observera att 6 meter är det mått som normalt används vid parkering sida vid sida. Snedparkering och längdsparkering kan innebära andra behov.

OBS! Parkeringsplatserna behöver inte vara uppmärkta för att räknas som parkering, då kan ytan vara det avgörande.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har fotbollsdomare med detta att göra?


Jag har ingen som helst aning och förstår inte vad det har med tråden att göra.
Ta reda på detta, återkom sen. Ser inte vilken nytta denna tråd har av din negativitet, varför kan du inte bara försöka lösa problemet?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om parkeringen är typ 10 meter från skåpet. Så borde man kunna köra en fuling och installera boxen bredvid skåpet och vill nån använda den så får de helt enkelt ha med en egen 10 meters lång kabel.

Standard är förvisso 5 meter man får med bilen, men ni ska inte behöva stå för en kabel på en slöladdare, det gör tex inte eon eller någon annan för den delen.
Ja det är ju en sak i det hela som är lite märklig. Stolpen skall finnas, men det finns inga krav på effekt, hur tillgänglig den är eller vilka som ens får ladda på den?
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J j-o75 skrev:
Så här står det om jag klipper ut den delen av informationen.

*ytan för en typisk parkeringsplats, är vanligtvis cirka 2,7 meter bred och 5 meter lång, vilket ger en yta på 12,5 kvadratmeter. Exklusive manövreringsutrymme. Inklusive manövreringsutrymme ca 25 kvadratmeter.

Normalt räknar man med att det behöver finnas ett avstånd bakåt på 6 meter vid en parkeringsplats för att kunna manövrera bilen. Det måttet kan därför användas som riktlinje för att avgöra om det går att få plats med exempelvis två rader av bilar på en parkeringsyta utan markerade platser. I det enskilda fallet får man dock se till de verkliga förhållandena på platsen och hur parkeringen är avsedd att användas. Observera att 6 meter är det mått som normalt används vid parkering sida vid sida. Snedparkering och längdsparkering kan innebära andra behov.

OBS! Parkeringsplatserna behöver inte vara uppmärkta för att räknas som parkering, då kan ytan vara det avgörande.
Det låter korrekt. Som markägare behöver ju föreningen inte vara passiv här. Låter man rita ut parkeringsplatser med linjer och anger att det är enbart på dessa platser som man får parkera på så har man beslutat om ett visst antal parkeringsplatser. Det kan inte kommunen sen överpröva.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Ja det är ju en sak i det hela som är lite märklig. Stolpen skall finnas, men det finns inga krav på effekt, hur tillgänglig den är eller vilka som ens får ladda på den?
Om den är 10 meter bort så går den givetvis inte att använda.

Gör vara ett ordentligt researcharbete så slipper du en massa problem i framtiden. Lyssna inte på dessa deppisar.

6A är minimum. Sätt en skylt att p-skiva krävs om du tänker snåla och bara installera några stycken så det räcker till alla.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Vad menar du? Alla förslag är realistiska, först måste uppgifter samlas in, fördelar vägas mot nackdelar och därefter beslut tas. Inget konstigt.

Det kan komma krav att alla fotbollsdomare ska köra fossilfritt, var ska de ladda då tänker du?
En laddstolpe är minimum men det kan lätt löna sig att räkna genom alla alternativ.

Dessa små föreningar är alltid livrädda för sin egen skugga.
Finns säkert bidrag att söka och så vidare men man orkar inte ens kolla något, ser bara problemen. Men krav kan de ställa att föräldra ska köra hitan och ditan men en futtig liten stolpe blir världens problem.

Hur många stolpar tror ni Real Madrid har?
Det finns ett bidrag i vår kommun att söka, men det gäller bara så länge pengarna räcker och max 50% av kostnaden. I övrigt, vad har ett megaföretag som real madrid att göra med en liten bygdegård som bärs upp av frivilliga gåvor och där ekonomin alltid är ett gränsfall att gå ihop?
Det handlar inte om att vara rädd utan snarare att den som kom på det hela verkar ha noll koll på hur mycket föreningar vi har och hur mycket nytta dom gör i samhället. Att lägga på tvingande kostnader gör inte saken bättre.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Ta reda på detta, återkom sen.
Det är mer naturligt att du förklarar varför du drar in fotbollsdomare i diskussionen? Tror du att det är en fotbollsförening? I så fall har jag missat det och du får gärna visa var det framgår.

Och negativitet. Det ska komma från den som jämför diskussionen här med hur de kriminella gängen spekulerar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Dom säger att en plats med vändplats är 25kvm. alltså 500kvm för 20 platser.
Om man använder Boverkets definitioner..

En parkeringsplats är 5 meter + 6 meter infart = 11 meter lång * 2,7 meter bred = 29,7 m2.
29,7 m2 * 20 = 594 m2.
Detta om det är en lång rad.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om man använder Boverkets definitioner..

En parkeringsplats är 5 meter + 6 meter infart = 11 meter lång * 2,7 meter bred = 29,7 m2.
29,7 m2 * 20 = 594 m2.
Man måste ju även ta hänsyn till formen på ytan. Det är inte säkert att det får plats 20 parkeringar bara för att ytan är 600 m².
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det måste man inte alls det.
Laddstolpar kan placeras var som helst.

Steg 1 är att kolla med elektriker var ni kan få mest kraft ifrån.
Är du på riktigt? Ta en hembygdsgård på landet, med en lite odefinierad grusyta utanför som exempel. Byggnaden i sig kan ha en säkring på 16 A, ibland mindre, vilket skulle innebära att stora delar av fastighetens elsystem skulle behöva byggas om för att laddning ska fungera alls, samtidigt som det pågår ett föreningsmöte där el används.

Dessutom kan det vara långt att gräva för en möjlighet att byta kabel för att kunna ladda elbilar.

De här hembygdsföreningarna har oftast en väldigt liten ekonomi, och får ofta ett driftsbidrag i någon form från kommunen för att alls kunna sköta fastigheten.

Det skulle kunna kosta 500.000 kr eller mer att få fungerande elbilsladdning på ett sådant ställe, till föga nytta.

Bara att få till att koppla upp nytt, grövre kablage kan kosta multum gentemot elbolaget.

Hembygdsgård kan såklart bytas ut till lantlig fotbollsplan (eller annat), som har omklädningsrum med uppvärmning, och som ligger i princip ute i skogen och som sköts helt ideellt...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Vad menar du? Alla förslag är realistiska, först måste uppgifter samlas in, fördelar vägas mot nackdelar och därefter beslut tas. Inget konstigt.

Det kan komma krav att alla fotbollsdomare ska köra fossilfritt, var ska de ladda då tänker du?
En laddstolpe är minimum men det kan lätt löna sig att räkna genom alla alternativ.

Dessa små föreningar är alltid livrädda för sin egen skugga.
Finns säkert bidrag att söka och så vidare men man orkar inte ens kolla något, ser bara problemen. Men krav kan de ställa att föräldra ska köra hitan och ditan men en futtig liten stolpe blir världens problem.

Hur många stolpar tror ni Real Madrid har?
Om du jämför Real Madrid, med Knyckarbo IF:s plan som används för spel i division sju, så har du ett mycket ovanligt perspektiv.

Räknar du HVO som fossilfritt? Anser du att Biogas är fossilfritt?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Man får helt enkelt gå tillbaka i utveckling och åter börja värma bygdegården med annat än el, typ ved, pellets eller olja.

Eller sätta upp skyltar med "All parkering förbjuden" med tilläggsskylt i liten stil " beivras ej".😉
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Laddpunkten måste enligt den kommande förordningstexten finnas vid parkeringen.
Njaaa..eftersom alla parkeringsplatser oavsett om dom finns på olika lokationer inom tomten ska anses vara en parkering(alla platser räknas ihop) så kan man välja placering själv så länge det går att parkera där laddaren finns.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.