Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror uppriktigt inte att det handlar om det utan istället om att mediafolket inte tycker frågan är intressant. Den ger inga klick och är alldeles för komplicerad för att göra ett enkelt svartvitt narrativ av. Och handlar om praktiska tråkiga saker.
Ligger nog mycket i det. Det ger många fler klick att vänta tills 2025 och göra en "granskning" av alla organisationer som bryter mot lagen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Edit: Bidraget gäller bara bostäder och arbetsplatser, så kanske inte aktuellt för ideella föreningar.
I min kommun finns bidrag till föreningar, men inte så mycket
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det är inga bekymmer, detta har i princip alla börjat planera för redan för 5 år sen.

Blir det problem får du väl köpa in ett kinaelverk från Jula som dras igång vid laddning.
Nej, givetvis har inte alla ideella föreningar börjat titta på detta för fem år sedan.
 
  • Wow
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Nej, givetvis har inte alla ideella föreningar börjat titta på detta för fem år sedan.
Hur tror du man ska ladda bilen då?
 
G Gott1 skrev:
Hur tror du man ska ladda bilen då?
På macken.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Hur tror du man ska ladda bilen då?
Vilken är "Man"? jag kan lätt ge exempel på minst fem svenska kyrkan i närheten där det sitter max 15 pers på en gudstjänst och ingen har mer än någon kilometer dit. Finns det ens behov? Eller en bygdegård med minimal ekonomi, vem åker dit för att ladda?
Det byggs ju laddstationer som aldrig förr och dom som köper elbil laddar väl mest hemma, så för vem bygger man?
 
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
F frause skrev:
På macken.
Ja jag håller med. Det finns massa ställen att ladda på, ser inte poängen med att lägga detta på enskilda föreningar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
På macken.
Det vore ju snyggt det, ska alla ladda på macken eller, det är mer för att handla kaffe, godis och mjölk.

Det är 2025 Homo Fossilus.
 
G Gott1 skrev:
Det vore ju snyggt det, ska alla ladda på macken eller, det är mer för att handla kaffe, godis och mjölk.

Det är 2025 Homo Fossilus.
Kan vi hålla oss till rimligheten i att lägga detta på enskilda föreningar och inte allt annat?
Men om man nu tänker på hur det skall lösas, vad är bäst att sätta upp för stolpe på en offentlig plats där många skall ladda?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det vore ju snyggt det, ska alla ladda på macken eller, det är mer för att handla kaffe, godis och mjölk.

Det är 2025 Homo Fossilus.
Tja, jag vet ärligt talat inte. Men jag är inte helt övertygad om dagens strategi med eluttag i varje gathörn.
 
J j-o75 skrev:
Kan vi hålla oss till rimligheten i att lägga detta på enskilda föreningar och inte allt annat?
Men om man nu tänker på hur det skall lösas, vad är bäst att sätta upp för stolpe på en offentlig plats där många skall ladda?
Det finns givetvis ingen rimlighet i det.

Låt oss säga att vi har en förening som är riktad till ungdomar, det råkar tyvärr finnas 21 parkeringsplatser till föreningens lokal. Men ingen kör bil dit utan de kör moped eller cyklar.

Finns det rimlighet i att betala 15000 kr för att sätta dit något ingen använder? Nej det gör det givetvis inte.

Det är ju inte så himla rimligt att tvinga ideela föreningar att sätta dit stolpar. I med utvecklingen på laddstolpar har stannat av och backat hos oss så är det trams.

Cirkle k i kommunen har hållt på extremt länge med sina snabbladdare, men de kan inte sätta igång det. Om jag minns rätt så fanns det inte kräm nog för uppgiften.


Om de nu vill tvinga mindre föreningar till sånt här så får ju faktiskt staten stå för kalaset.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
F frause skrev:
Nej, det måste vara typ 2.
Finns dock inget effektkrav, så 6 A räcker i teorin.
Det låter ju ändå helt absurt.
 
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Det finns givetvis ingen rimlighet i det.

Låt oss säga att vi har en förening som är riktad till ungdomar, det råkar tyvärr finnas 21 parkeringsplatser till föreningens lokal. Men ingen kör bil dit utan de kör moped eller cyklar.

Finns det rimlighet i att betala 15000 kr för att sätta dit något ingen använder? Nej det gör det givetvis inte.

Det är ju inte så himla rimligt att tvinga ideela föreningar att sätta dit stolpar. I med utvecklingen på laddstolpar har stannat av och backat hos oss så är det trams.

Cirkle k i kommunen har hållt på extremt länge med sina snabbladdare, men de kan inte sätta igång det. Om jag minns rätt så fanns det inte kräm nog för uppgiften.


Om de nu vill tvinga mindre föreningar till sånt här så får ju faktiskt staten stå för kalaset.
Men det är lätt löst. Ställ upp en sån här på en av parkeringsplatserna så är det bara 20 st kvar och inget krav på laddstolpe finns:

Betongblock med röd och gul reflexskylt för att avgränsa parkeringsplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är lätt löst. Ställ upp en sån här på en av parkeringsplatserna så är det bara 20 st kvar och inget krav på laddstolpe finns:

[bild]
Räcker väl egentligen att bara måla ett kryss över de som inte "får" användas?
Att sedan folk ful-parkerar och man inte har något kontroll av det är väl inte ett lagbrott i sig?
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Är åtminstone mc-parkeringar undantagna?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Aha, det är en förändring i 3 kap. PBF som har smugits igenom av Per Bolund (MP) 2020 när han satt i regeringen som bostadsminister utan debatt och konsekvensanalys.

[länk]

Lagen lyder:

[bild]

Då har man väl tre alternativ: Installera laddare före årsskiftet, avveckla parkeringsplatser på tomten så att de inte uppgår till fler än 20 st eller bryta mot lagen. Jag antar att det tar mååååånga år innan kommunens tillsyn börjar jaga de ideella föreningar som bryter mot detta retroaktiva laddningskrav.
Kan man hävda att parkeringen möjligtvis finns på fastigheten, men inte på tomten? 🫣
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.