tommib
En spishäll som kräver fast anslutning är felkonstruerad i mitt tycke. Jag har väldigt svårt att se någon rimlig anledning till ett sådant krav och sannolikt är det mer slentrian eller att tillverkaren vill försäkra sig (i den mån det går) att en elektriker är inblandad i inkopplandet för att det ska bli rätt i så många fall som möjligt. Givetvis med en rejält ökad kostnad för konsumenten.

Det skulle vara trivialt att konstruera en häll som har en modulär anslutningskabel som kan anpassas till aktuell installationssituation. Det kostar några kronor mer för leverantören bara.


Sorry TS för urspårningen, men det brukar bli såhär...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En spishäll som kräver fast anslutning är felkonstruerad i mitt tycke. Jag har väldigt svårt att se någon rimlig anledning till ett sådant krav...
Jag ber att få anmäla (delvis) avvikande åsikt. När vi byggde om köket för ganska många år sedan så fick jag backning av elektrikern *) på perilexuttag utan det blev en spisdosa för fast anslutning istället. Han hade under sin (mycket långa) karriär sett alldeles för många bränder i perilexuttag och därför gått över till fast anslutning.

Och under min tid som industrielektriker så kopplade vi faktiskt om en del maskiner till fast anslutning just för att CEE-donen inte höll som de skulle. Ja, det var ju mycket högre effekter, och jag kan inte utesluta att det förkommit att man dragit kontakten ur med last på; något som effektivt dödar CEE, och andra, uttag, men ändå. Det är inte fel med fast inkoppling av fasta maskiner/utrustning.


*) Ja, den pensionerade elektrikern var vän till familjen och de är ju så snabba på att dra rör och kabel snyggt. Men jag kopplade in allt själv; så jag vet att det blev rätt gjort. Det är fö en arbetsdelning jag rekommenderar; Låt elektrikern dra rör, sätta dosor, och spika kabel, men koppla in själv. Då blir det snabbt, snyggt och rätt gjort. ;)

(Nej, så var det faktiskt inte riktigt. När jag fick veta att jag arbetat som elektriker, så sade han "Skitbra! Då behöver jag ju inte komma imorgon," och så åkte han hem. ;))
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Han hade under sin (mycket långa) karriär sett alldeles för många bränder i perilexuttag och därför gått över till fast anslutning.
Även om jag själv inte har någon direkt uppfattning om substansen i det påståendet, uttryckte vår elektriker liknande åsikter. Fast anslutning förordas.
 
  • Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dålig kontakt i skarvkopplingen har gett hög resistans och värme.
Inte snyggt gjort, kanske inte varit någon elektriker där, ser inte ut så iallafall
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Perssel Perssel skrev:
Inte snyggt gjort, kanske inte varit någon elektriker där, ser inte ut så iallafall
Den där Wago-Mix påsen på Classe skulle bort ur sortimentet. Det räcker med 221’an.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En spishäll som kräver fast anslutning är felkonstruerad i mitt tycke.
De flesta spishällar är då felkonstruerade i fler avseenden än en knäpp anslutningsanvisning.

En apparat som levereras utan monterad sladd med stickpropp är avsedd för fast anslutning enligt hushållsstandarden.

Huruvida man får montera en stickpropp på dessa ser jag som oklart, men det är troligen lönlöst att försöka få svar på frågan, i alla fall från tillverkare.

Visst är en fast anslutning med tillförlitlig, om den görs rätt... Men är det så mycket problem med Perilex?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Även om jag själv inte har någon direkt uppfattning om substansen i det påståendet, uttryckte vår elektriker liknande åsikter. Fast anslutning förordas.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De flesta spishällar är då felkonstruerade i fler avseenden än en knäpp anslutningsanvisning.

En apparat som levereras utan monterad sladd med stickpropp är avsedd för fast anslutning enligt hushållsstandarden.

Huruvida man får montera en stickpropp på dessa ser jag som oklart, men det är troligen lönlöst att försöka få svar på frågan, i alla fall från tillverkare.

Visst är en fast anslutning med tillförlitlig, om den görs rätt... Men är det så mycket problem med Perilex?
Jag skulle gissa att det blir problem med Perilex på ca 1 av 2-300 och då oftast pga vatten och fett i uttaget.
OBS
Bara min erfarenhet och utan bakomliggande statestik
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
I 2 av 3 hus har jag råkat ut för svartbrända perilexuttag. Dels beror det väl på min fru som vill renovera, byta spis, ugn och så…men kanske min noggrannhet har gjort att jag upptäckt problemet innan det blivit någon allvarligt incident, eller så bara tur. (Ni drar väl fram spisen och kolla att det ser bra ut emellan åt?)

Utifrån egna iakttagelser så förvånas jag över att matos/fett dras till Perilex?!
Varför?
Och att matos/fett/salt/vattenånga tycks förkolnas. Kanske på grund av 230V/400V växelfält?
@lars_stefan_axelsson kanske har någon teori?
Mina kemikunskaper är lite ringrostiga.
Men fet som åldras blir väl oxiderat och då måste det väl ha joniserats?
Plast innehåller även kolatomer.
ChatGpt summerar förutsättningarna så här
Exposing a mixture of fat, salt, and humidity to a 230V AC electrical field can significantly accelerate the aging and degradation of the fat molecules. The electric field induces electrochemical reactions, enhances oxidation through free radical formation, and can lead to localized heating and corrosion. These processes result in the rapid formation of degradation products and potential safety hazards due to gas generation and electrical short circuits.
Gas, då i form av H2, från vatten kan vi nog försumma, men lite OH- kanske?
🤔
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De flesta spishällar är då felkonstruerade i fler avseenden än en knäpp anslutningsanvisning.

En apparat som levereras utan monterad sladd med stickpropp är avsedd för fast anslutning enligt hushållsstandarden.

Huruvida man får montera en stickpropp på dessa ser jag som oklart, men det är troligen lönlöst att försöka få svar på frågan, i alla fall från tillverkare.

Visst är en fast anslutning med tillförlitlig, om den görs rätt... Men är det så mycket problem med Perilex?
Jag utgick inte från någon standard i min åsikt eftersom jag inte har tillgång till dem. Jag utgick istället ifrån resonemanget att lösa bruksföremål, till vilket jag räknar t.ex. en spis, bör vara hanterbara utan att blanda in ett frälseskrå som måste komma och välsigna sladdarna med sin mejsel. Det ger att sådana föremål bör konstrueras för anslutning med lämpligt don. Dito för diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare. Även värmepumpar är snudd på att CEE-don vore bra men där är jag inte lika klar över min åsikt.

Att det rinner ner skit på perilexuttagen och de bränner är väl mer ett utslag för att Svensk standard är dålig som normerar att uttaget ska sitta just bakom spisen. En placering i skåpet bredvid, med en lite längre anslutningskabel, skulle lösa det problemet helt. Det skulle också förenkla underhåll. Ett bättre konstruerat anslutningsdon, t.ex. ett där honan pekar nedåt och omsluter hanen helt, skulle också eliminera en hel del problem då gegga som kommer uppifrån inte kan rinna in i anslutningsdonet. Tänk just CEE-don, som har en lämplig design i det avseendet.

Med det sagt så sitter min egen fasta anslutning för häll och ugn bakom sagda ugn. Skomakare och deras barn osv osv. Lyckligtvis är jag livsstilskriminell så jag slipper blanda in någon annan för att dra upp spaken på de Wago 221 som sitter där bakom den dagen något ska bytas eller servas.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ett bättre konstruerat anslutningsdon, t.ex. ett där honan pekar nedåt och omsluter hanen helt, skulle också eliminera en hel del problem då gegga som kommer uppifrån inte kan rinna in i anslutningsdonet. Tänk just CEE-don, som har en lämplig design i det avseendet.
Om donet ska vara anslutet nedåt så vore ett platt don att föredra framför CCE.
Det finns ju ett gammalt platt svenskt trefas-don… Platta till det lite till, nylansera i 5-poligt plastutförande 🤪
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alltså hur grisigt har man bakom spisen om det leder till kortslutning inne i perilex?
Minst en gång om året drar man väl ut spisen och städar, det rinner ju allsköns fett och spill runt...
Just bakom i mitten är väl den plats det rinner minst?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Rätt många är tyvärr riktiga lortgrisar. När man drar sig för att använda toalettstolen kan du tänka hur det ser ut bakom spisen.

Jag är säkert extra känslig och kör t o m nät på stekpannan för att det inte ska stänka.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är man behörig ska man veta vad som ska användas i olika situationer. Övriga hobbyister ska hålla fingrarna borta från starkström
 
D Dilato skrev:
Alltså hur grisigt har man bakom spisen om det leder till kortslutning inne i perilex?
Minst en gång om året drar man väl ut spisen och städar, det rinner ju allsköns fett och spill runt...
Just bakom i mitten är väl den plats det rinner minst?
Du anar inte hur många det är som aldrig drar fram en spis...........det är nog en grej som många anser vara utöver det vanliga. Morsan städade hela sitt liv och flyttstädade väl åt folk emellanåt på sidan om och en sak hon ofta berättade var ju hur det såg ut bakom spisen hos många.....En minns jag nästan försökte hindra morsan från att dra ut spisen för man kunde ju få en stöt och det var livsfarligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bättre då med häll integrerad i bänkskivan, inget som kan rinna ner bakom
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.