UPDATE:
Bilen är besiktigad och det gick nästan bra.. motorlampan tändes när besiktningskillen körde in bilen.. och däcken var slitna (ett fick iaf nerslag..). Men allt annat tror jag faktiskt gick bra om jag fattade saken rätt.. 👍

MEN.. när han som besiktigade den åkte hemåt igen .. började abs-lampan blinka/lysa och när han återkom till verkstan så kollade de upp vad "bilen ville säga" och det var tydligen en givare till abs-bromsarna i bak..

SOM GIVETVIS inte fanns i sverige.. *kan inte annat än småfnissa* (känns lite som man är tillbaka där man började igen). Tror kanske den brukar finnas.. men att den just nu är restad pga nått skäl.

Men jag tror min bil blivit hans speialprojekt ;) han skulle leta alternativ/grejer.. och kanske tom hitta några mindre slitna däck åt mig.. så jag iaf kunde köra bilen!

Tror han tänker lite som jag.. "man vill ju inte kosta på nya däck om bilen sen iaf inte går å köra - men kan man köra bilen och ser att allt annat funkar.. är det ju värt att byta ut däcken"...

Host alltså.. ETT nytt däck (billigaste alternativet de kunde hitta bland nya däck) kostade typ 1200 kr.. det drar lätt iväg!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det går säkert utmärkt i besiktningen
Ett aningen kontroversiellt uttalande eftersom det ändå handlar om just denna bil.
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
UPDATE:
Bilen är besiktigad och det gick nästan bra.. motorlampan tändes när besiktningskillen körde in bilen.. och däcken var slitna (ett fick iaf nerslag..). Men allt annat tror jag faktiskt gick bra om jag fattade saken rätt.. 👍

MEN.. när han som besiktigade den åkte hemåt igen .. började abs-lampan blinka/lysa och när han återkom till verkstan så kollade de upp vad "bilen ville säga" och det var tydligen en givare till abs-bromsarna i bak..

SOM GIVETVIS inte fanns i sverige.. *kan inte annat än småfnissa* (känns lite som man är tillbaka där man började igen). Tror kanske den brukar finnas.. men att den just nu är restad pga nått skäl.

Men jag tror min bil blivit hans speialprojekt ;) han skulle leta alternativ/grejer.. och kanske tom hitta några mindre slitna däck åt mig.. så jag iaf kunde köra bilen!

Tror han tänker lite som jag.. "man vill ju inte kosta på nya däck om bilen sen iaf inte går å köra - men kan man köra bilen och ser att allt annat funkar.. är det ju värt att byta ut däcken"...

Host alltså.. ETT nytt däck (billigaste alternativet de kunde hitta bland nya däck) kostade typ 1200 kr.. det drar lätt iväg!
Det är dags att sälja den där bilen nu, innan den går sönder igen. Besiktiga och sälj.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Håller med föregående talare!!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är dags att sälja den där bilen nu, innan den går sönder igen. Besiktiga och sälj.
Den gick inte direkt o sälja innan.. så jag vet inte om det går nu heller!

Vi försökte tom byta in den vid köp av en "ny" bil (120 000 kr klassen) för många år sedan och de bjöd inte nått vettigt direkt.. (hade inte väntat mig 20000 direkt.. men mer än de bjöd då..).

Efter det sa jag till pappa att den där bilen kommer nog skrotas.. när det inte funkar längre.. inget han kunde räkna med att få "betalt för"..

Rent allmänt är det så synd att reservdelarna ska vara så svåra att få tag i! Bilen i sig har eg liv kvar i sig..

Den har kanske nån liten buckla/repa.. och den har börjat rosa lite på ena skärmen.. lite småsmutsigt här och var på säten/tyg (men troligen skulle en rekond lösa det problemet)

Men när man inte får tag på delarna som ev går sönder.. så är det ju värre!

---

Har precis kört hem bilen från verkstan NU 😊👍 (peppar peppar överlevde jag mentalt..)

Men jag har fortfarande mina elfel (den var ju inte inlämnad för dessa.. behöver fortfarande byta ut den där "elmattan" under ratten.. har jag ju vetat i flera år)..

Men bilen är numer godkänd i besiktning.. !

MEN - Har en till givare som är trasig.. som inte tillverkas längre alls och har utgått ur sortiment.. så den enda möjligheten att få tag på en sådan (tror det var en kamaxel-givare.. finns det nån sån?) är om man hittar en likadan bil på skroten typ.. (det var Jeep själva som talade om att de inte gick och få tag på längre)

Nu är som sagt bilen godkänd... men problemet kvarstår och lampan lyser (och att motorlampan i sig lyser.. pga det är ju en sak.. men man vet ju aldrig när ett annat fel uppkommer och gömmer sig bakom samma lampa......)
 
Snigla Snigla skrev:
Den gick inte direkt o sälja innan.. så jag vet inte om det går nu heller!

Vi försökte tom byta in den vid köp av en "ny" bil (120 000 kr klassen) för många år sedan och de bjöd inte nått vettigt direkt.. (hade inte väntat mig 20000 direkt.. men mer än de bjöd då..).

Efter det sa jag till pappa att den där bilen kommer nog skrotas.. när det inte funkar längre.. inget han kunde räkna med att få "betalt för"..

Rent allmänt är det så synd att reservdelarna ska vara så svåra att få tag i! Bilen i sig har eg liv kvar i sig..

Den har kanske nån liten buckla/repa.. och den har börjat rosa lite på ena skärmen.. lite småsmutsigt här och var på säten/tyg (men troligen skulle en rekond lösa det problemet)

Men när man inte får tag på delarna som ev går sönder.. så är det ju värre!

---

Har precis kört hem bilen från verkstan NU 😊👍 (peppar peppar överlevde jag mentalt..)

Men jag har fortfarande mina elfel (den var ju inte inlämnad för dessa.. behöver fortfarande byta ut den där "elmattan" under ratten.. har jag ju vetat i flera år)..

Men bilen är numer godkänd i besiktning.. !

MEN - Har en till givare som är trasig.. som inte tillverkas längre alls och har utgått ur sortiment.. så den enda möjligheten att få tag på en sådan (tror det var en kamaxel-givare.. finns det nån sån?) motorlampan i sig lyser..
Jag skulle nog inte lita på jeep i den frågan.. vad heter motorn?
 
Vad är det för Jeep
 
galento
Jeep Patriot -07 tror jag.
 
nino nino skrev:
Vad är det för Jeep
JEEP PATRIOT AWD, 2.4, SUV årsmodell 2007
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag skulle nog inte lita på jeep i den frågan.. vad heter motorn?
Hur vet man det / hittar man den infon? 🤔😊
 
Produktbeskrivning för Valeo impulsgivare till vevaxel för Jeep Patriot 2.4 bensin (2007-2017). Pris: 336,18 kr inkl. moms. Produkt i lager med betyg 4 av 5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu chansade jag lite på motorn ,men 2,4 bensin 175hk
 
Produktbeskrivning av en kamaxelgivare från Valeo för en Jeep Patriot (2.4L 128KW / 174hk), med priset 359,48 kr och 6 recensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snigla Snigla skrev:
Hur vet man det / hittar man den infon? 🤔😊
Knappa in ditt reggnummer så kommer det upp i gula bannern, klicka på din bil där så kommer all info upp

www.mekonomen.se/reservdelar
 
Tokslut Tokslut skrev:
Knappa in ditt reggnummer så kommer det upp i gula bannern, klicka på din bil där så kommer all info upp

www.mekonomen.se/reservdelar
Jag tog en screenprint igår just på mekonomen.. där jag fick upp nån slags lista.. (jag kollade också "infon" på hm transportstyrelsen - där kan man kan kolla vem som äger fordonet typ.. de har ju lite utökad info också).

Skärmdump från Mekonomen visar fordonsuppgifter för en SUV med motor 2.4, årsmodell 2007-2015, chassinummer 1J8FFF8W07D426321, och motoreffekt 126 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kikade också in på autodock och nått annat ställe som sålde reservdelar.. men när jag la in bil nr där.. och/eller kontrollerade reservdelar via listan på märke/bilsort/motor.. då gav jag upp haha.. då stämde inte infon längre (eller de verkade inte överens om vilka "år och motoreffekt" som fanns till min bil..)

Alternativen till just den delen jag kollade efter försvann på flera ställen.. (hittade flera från början..)

Blev lite osäker påbåde vad jag eg har för bil.. och vilken del de eg pratade om 😳🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.