T TommyC skrev:
Om alla andra stugor runt sjön ligger mindre än 10 meter från vattnet så har dom ändrat tolkningen av regelverket. Kan man hävda att dom därmed bryter mot Likhetsprincipen?

[länk]
Eller/och proportionalitetsprincipen. Vet inte, jag är inte jurist.

Sen är det så att stugorna i huvudsak är från 1950-1970 tal och LS hänvisar att en prövning ska göras vid varje nytt fall.
 
Inte jag heller och kanske inte heller någon av de som fattade beslutet till din nackdel?
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Inte jag heller och kanske inte heller någon av de som fattade beslutet till din nackdel?
Intressant googlade och hittade på en juridiksida

"Har de gjort en ordentlig proportionalitetsavvägning mellan de enskilda och de allmänna intressena?"
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast en gata är tydlig och avgränsad.
Det skulle den fria passagen vid stranden också vara eftersom TS blev ålagd av kommunen att avgränsa den med en häck eller ett staket.
Den andra sidan av passagen är naturligt avgränsad redan. :)
Krav på häckar och staket är ju därtill tämligen verkningslösa, då de kan tas bort efter given dispens.
Varför kan det inte vara ett permanent krav?
Kan det istället vara ett krav för bygglov? Eftersom det finns andra hus i närheten så gissar jag att TS fastighet ligger i "sammanhållen bebyggelse" och att det därför behövs bygglov.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är ingen vän av strandskyddet, tvärtom, men jag tycker inte att argumenten för att kräva att byggnader är rejält indragna från tomtgränsen är konstiga i sig när regelverket nu finns.
En tydlig avgränsning kan behövas, ja, men ett staket är väl tydligt nog?
 
Man kan inte tvinga växtlighet att stå kvar och det är inte heller görligt (skulle jag tro) att tvinga en fastighetsägare att för all framtid ha staket på ett visst sätt, så jag tror inte på idén att lösa saken så.

Att det hela skulle vara i sammanhållen bebyggelse ser jag inte några tydliga tecken på i det TS skrivit. Är det det kan jag hålla med om att det är lite lättare att hävda att tomterna i sig är hyfsat tydliga genom vägar och upptrampade gångstråk. Men då ingen tydligen rör sig i det aktuella stråket så är det ju ett svårt argument.
 
Hej på er,

en liten uppdatering.

Jag har nu äntligen fått dispensen för strandskydd godkänd av Länsstyrelsen efter ett par mer eller mindre töntiga justeringar av ursprunget.

Känns bara positivt (trots min negativa kommentar ovan) då vi kan gå vidare och ansöka om bygglovet, ta ner skog och så småningom börja gräva.
 
  • Gilla
AllramEest och 11 till
  • Laddar…
Skogsarbete pågår.
10 av 30-isch träd fällda och uppsågade
 
  • Avverkad skog med flera stubbar och fällda träd vid en sjö, klarblå himmel och omgiven av andra träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogslandskap med täta träd och grönska, några stubbar syns där träd nyligen har fällts. En sjö skymtas genom träden i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Msarps och 3 till
  • Laddar…
Arbete pågår.
 
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Träd nr. 20 är nog det största jag fällt än så länge. Nu återstår främst 2 tallar, som är än större, och möjligen 1-2 till beroende på hur de står när vi börjar se mer hur huset står.
 
  • Nedfällt stort träd i skogen, med dess stubbe synlig i förgrunden och den långa stammen liggande på marken, omgivet av vegetation och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Det här med riktskär och brytmån är inget för dig, eller?

Var försiktig om du fäller sådär stora träd. Ser lite farligt ut. 😨🙏


(Med reservation för att bilden bedrar mina ögon.)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här med riktskär och brytmån är inget för dig, eller?

Var försiktig om du fäller sådär stora träd. Ser lite farligt ut. 😨🙏


(Med reservation för att bilden bedrar mina ögon.)
Tack för omtanken. jag försöker vara så försiktig jag kan och det känns säkert och kontrollerat. Men jo det läggs både brytmån och riktskär enligt instruktionsbok. Det du ser är en klabb och den avsågad trädänden som därmed är rak. Dessutom rakade jag till fällskäret innan bilden. Så du ser inget av själva fällskäret

Det jag är dålig på är att fälla trädet så att jag möter riktskär i samma höjd. Hamnar nästan alltid antingen ovan eller under. Har även en förmåga att lägga riktskär för nära mark. Men jag försöker lära mig
 
  • Gilla
StorTummen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.