B
Alfredo Alfredo skrev:
Åtminstone snäppet bättre än att behöva strida mot fyra byar!😀
Det kan aldrig bli att strida med tre eller fyra byar.
Hur kan man trolla om det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Bror9 skrev:
Det kan aldrig bli att strida med tre eller fyra byar.
Hur kan man trolla om det?
Inte?
Om man ger sig på folks hamnrätter blir man hatad i hela byn och det sprider sig till grannbyarna. Ibland rentav ett par tre grannkommuner.
Sådant har jag sett och upplevt med egna ögon. Att skriva om saker man själv har varit åsyna vittne till och själv suttit och vittnat i tingsrätten om borde inte räknas som trollning tycker jag. Förövrigt ledde det vittnesmålet till polisanmälan om mened som ledde till polisutredning som ledde till att polisen konstaterade att det fanns fler vittnen och klara bevis som stödda mitt vittnesmål och att anmälan om mened var helt grundlös.
Efter den soppan tycker jag inte att jag skall räknas som nättroll. Vad tycker du?

Därför gäller det att först ta reda på exakt vilka rättigheter som gäller. Sedan visa god förhandlingsvilja och söka en lösning som fungerar för alla parter. Om motparten inte är saklig eller inte sköter sin del kan man ta till juridiska storsläggan för då vet alla att man har försökt komma överens och därför inte skall skuldbeläggas. Dels får man inte folk emot sig och dels ökar chansen att vinna i domstol om man kan visa att man har försökt vara resonerlig men motparten inte var det.

"Förhanda snällt och ha en stor påk" som engelsmännen säger
 
Claes Sörmland
By? Nådde skiftet aldrig Österbotten?
 
  • Haha
vintersolen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
By? Nådde skiftet aldrig Österbotten?
Ja de flesta byarna här storskiftades redan på svenska tiden. Fast precis som på de flesta håll i Sverige behöll man vissa saker samfällda och så kan det finnas inskriva servitut och rättigheter på privatägd mark.
Det går till exempel inte att privatisera en hamnplats vid en långgrund kust med landhöjning. Eftersom själva den fysiska hamnplatsen som var i bruk vid skiftet på 1700-talet nu kan vara 5 km eller mer från farbart vatten och alla behöver ha tillgång till hamn. Inte heller går det att privatisera fiskevatten eftersom det dels är omöjligt att entydligt och synligt röslägga små skiften ute i havet och dels är omöjligt att förutse var de dugliga fiskeplatserna kommer att vara i framtiden.
Inte heller går det att dela byns samfällda sandtag så att var och en får någon kvadratmeter och måste slå ned spont till 10 meters djup för att kunna ta sand utan att grannens sand rasar.
Dessutom är det en fördel att ha samfälld jord under till exempel idrottsplanen och byagården och slakthuset och så förståss någon hektar samfälld skog att ta litet virke ur för gemensamma anläggningar.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
"Förhanda snällt och ha en stor påk" som engelsmännen säger
Det var väl Teddy Roosevelt?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vaaa?? Så om jag parkerar bilen på parkeringsförbud så har jag förlorat besittningen över bilen, menar du??
Och därmed fritt fram för vem som helst att ta bilen i sin besittning?
Ja, om du parkerar där det är parkeringsförbud får exempelvis polisen flytta bilen, om det är det du menar med att ha "förlorat besittningsrätten". Markägaren får däremot inte flytta bilen, då begår hen brottet egenmäktigt förfarande. Så nej, "vem som helst" får inte flytta den. Men det är inte förbjudet att flytta ett fordon som står där det är parkeringsförbud.

Men oavsett vilket tror jag inte att det är en gata med parkeringsförbud på TS fastighet.
 
Redigerat:
H heimlaga skrev:
För att man polisanmäler hittegods utan att först fråga runt litet vems de är och tala med eventuella ägere som man hittar och med folk i trakten och ta reda på vad de har för grund till att ha sina båtar där.
Det kan som sagt hända att ha har någonslags rätt till båtplats och har de det kan man som markägare kräva att de städar bort skräp men börjar man beslagta båtar i användning med eller utan polishandräckning hamnar man i klistret om de har någon slags hamnrätt. Förutom att bli allmänt hatobjekt i minst tre byar.
Man polisanmäler inte hittegod, hittegods är inte olagligt. Spekulationer som dina om att det skulle kunna finnas en hamn på TS fastighet utan att det står något om det i köpehandlingarna är absurda. Eftersom två av båtarna dessutom har känd ägare torde sådana saker ha kommit fram när TS pratar med dem även om det skulle vara missat i handlnigarna.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Man polisanmäler inte hittegod
Jo det är man faktiskt skyldig att göra.

1 § Den som hittar något ska utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten.”

https://lagen.nu/1938:121
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, om du parkerar där det är parkeringsförbud får exempelvis polisen flytta bilen, om det är det du menar med att ha "förlorat besittningsrätten".
Nej, det var inte det jag menade.
 
B
C cpalm skrev:
Nej, det var inte det jag menade.
Om du parkerar en bil på annans mark eller lägger en båt på annans mark så hindrar du markägarens besittning av dennes egendom/fastighet./mark.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
Anna_H Anna_H skrev:
Man polisanmäler inte hittegod, hittegods är inte olagligt. Spekulationer som dina om att det skulle kunna finnas en hamn på TS fastighet utan att det står något om det i köpehandlingarna är absurda. Eftersom två av båtarna dessutom har känd ägare torde sådana saker ha kommit fram när TS pratar med dem även om det skulle vara missat i handlnigarna.
Ja man skall anmäla hittegods till Polisen om det är värde i det, och ingen känd ägare finns.
Finns ägare men de vägrar att flytta är det Polis eller Kronofogden.
Någon Hamn verkar knappast finnas på TS mark. Det är någon Heimlaga som förvanskar och trollar....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
B Bror9 skrev:
Om du parkerar en bil på annans mark eller lägger en båt på annans mark så hindrar du markägarens besittning av dennes egendom/fastighet./mark.
Tja, för att sätta tillbaka min fråga i sitt sammanhang så handlade det om att någon påstod att i och med att båtarna olovligen parkerats där så hade båtägarna inte längre båten i sin besittning och det skulle därmed, rent legalt, vara fritt fram för envar att ta båtarna i sin besittning.

I det sammanhanget kontrade jag med frågan om detta även gäller felparkerade bilar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
oavsett vad som TS väljer att göra är det viktigt att ingen ser det...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bror9 skrev:
Ja man skall anmäla hittegods till Polisen om det är värde i det, och ingen känd ägare finns.
Finns ägare men de vägrar att flytta är det Polis eller Kronofogden.
Någon Hamn verkar knappast finnas på TS mark. Det är någon Heimlaga som förvanskar och trollar....
Jo, man anmäler det, men det är ju inte en polisanmälan. Polisanmälan gör man när det gäller brott.
 
B
Anna_H Anna_H skrev:
Jo, man anmäler det, men det är ju inte en polisanmälan. Polisanmälan gör man när det gäller brott.
Bitar som hittas drivande, sjunkna eller på strand faller under fyndlagstiftningen
Du kan kalla det vad du vill, men anmälan görs till polisen, enligt hittegodslagen (1938:12).
Även båtar som kan ha dumpats på någon plats kan hanteras enligt samma slags regler, vilka alltså innebar krav på anmälan till polis eller för sjöfynd till tull eller kustbevakning.
Något hinder än betrakta en båt som ligger på ett hamnområde utan känd ägare såsom fynd kan jag inte finna, även om båten någon gång kan ha upplagts i vanlig ordning men ägaren idag inte kan återfinnas. Båten faller i så fall under hittegodslagen, inte sjöfyndslagen.
Man kan också kontakta kommunen för att få båtar med känd ägare flyttade. Enligt miljöbalken är det förbjudet att skräpa ner utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn till. En övergiven båt kan anses skräpa ner och därmed kan båtens ägare bli ansvarig för nedskräpning. Kommunens tillsynsmyndighet för miljöfrågor har rätt att meddela förelägganden som behövs för att reglerna ska följas. Tillsynsmyndigheten kan ex. ge ett föreläggande om en uppmaning om att båten ska flyttas.

Markägaren tillika näringsfastighetsägare bör kunna åberopa hänvisningen i konsumenttjänstlagen 50§ till lagen (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats, vilken uttryckligen omfattar även förvaring.
Och att den tiden 3 månader har föirflutit.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.