M maria01 skrev:
testa polarens RYOBI OPP1820 den var värre gick knappt hålla uppe
Den är grensågen va? Den med liten ”minimotorsåg” i änden och typ 2 + m skaft?

Funderade en sekund på den, men funderade på om jag ens skullekunna balansera den.. så långt bort/högt!

Fick helt enkelt gå och kika i min trädgård.. vad jag eg ville kapa.. komma åt osv - insåg att 85 cm täckte det mesta 👍 brukar ta hit en arborist vartannat år.. hen kan ta stora grejer och grenar som är högre upp!

Men jag har en sådan där minimotorsåg! Utan skaft (handhållen/el).. inte Ryobi.. köpt innan vår Ryobi-era. Den är utmärkt! (Har 10 cm svärd/tar 10 cm grenar/stammat)

Tillsammans med stångsekatören nu.. täcker jag det mesta jag vill o lite till.. 😊👍
 
ja det är den
 
Är i startgroparna för att välja batteridrivet system. Många verkar rekommendera Ryobi för glada hem-amatörer, så jag är sugen på att testa.

Men det första behovet är en häcksax med teleskop-funktion och jag undrar om ni har några erfarenheter av Ryobi Opti 1845?

Det som ska klippas är ungefär 160m häck, varav merparten är tuja på ungefär 3 meter i höjd.

Priset med batterier är ju helt ok, och sladd vill vi absolut inte ha.
 
  • Bild av en inköpskorg som visar en Ryobi Opti1845 häcksax för 1495 kronor och ett batteripaket Ryobi RC18150-250X för 2740 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Har kört både oht1845/1850x som jag tycker funkat bra. Spontant känns det som att 160m är ganska mycket att hantera så tänk på att ha stora batterier om du inte vill göra allt i omgångar.
 
B Bongtor skrev:
Har kört både oht1845/1850x som jag tycker funkat bra. Spontant känns det som att 160m är ganska mycket att hantera så tänk på att ha stora batterier om du inte vill göra allt i omgångar.
Därav jag tänkte 2x5.0Ah till att börja med. Eller ska jag satsa på ännu större batterier?

Häcksaxen blir den första för att sen kunna bygga ut med mer grejer. Tittade även på deras 36v-serie men känns onödigt om jag kan klara mig med 18v och ha ett större utbud av grejer till samma typ av batteri hela vägen.
 
M
Större batterier är tunga och just större. Balansen på verktyget kan bli helt tokig med för stort batteri och tyngden gör det jobbigt att använda länge. Själv föredrar jag 2.5Ah batterierna till mindre verktyg och så har jag några 3Ah High Energy batterier till sådant som behöver kraft. Större har jag inte köpt just för att de är så klumpiga. De 1.3 & 1.5Ah som följt med i olika paket har alla gått sönder så de bör man hålla sig ifrån.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
K kosmiq skrev:
Är i startgroparna för att välja batteridrivet system. Många verkar rekommendera Ryobi för glada hem-amatörer, så jag är sugen på att testa.

Men det första behovet är en häcksax med teleskop-funktion och jag undrar om ni har några erfarenheter av Ryobi Opti 1845?

Det som ska klippas är ungefär 160m häck, varav merparten är tuja på ungefär 3 meter i höjd.

Priset med batterier är ju helt ok, och sladd vill vi absolut inte ha.
Det är en ganska bra start, jag kör 3st 2ah batterier bara till allt, 5ah räcker långt, men man vill gärna ha några stycken. En i varje maskin man använder och alltid en i laddaren kör jag.
 
Tyngden är viktig.. så jag själv har ett par mindre batterier.. som man hela tiden byter av i laddaren.. lättare för mig att byta batteriet lite oftare.. än att maskinen är tung att jobba med.. 👍

(Har nått större också, men det använder maken mer..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.