I naturen kan de breda ut sig och tränga ut inhemska arter.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
I naturen kan de breda ut sig och tränga ut inhemska arter.
Jaha, då vet vi det. De jag har sett har definitivt inte täckt några större fält. Då verkar tex lupiner spridas desto mer.

Oavsett, så diskuteras väl förekomst i trädgårdar här?

Om jag köper en skogsfastighet struntar jag fullständigt i om det finns maskrosor eller parkslide där… detsamma gäller om jag köper en villa.
 
Ja, lupiner är också en problematisk växt.
 
Nissens
S STB skrev:
Är vi tillbaka till att diskutera vad som är värst igen?
[länk]
Åter igen, det finns robotgräsklippare som klipper idag. Det är inget jobbigt alls. Funkar på parkslide, men inte på maskrosor.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag tycker maskrosor är svårare att få bort faktiskt.
Maskrosor sprider sig effektivare åtminstone. En följd av det kan vara att de är svåra att få bort.

Jag tycker att gula blommor är fina.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Nja, jag ser inte parkslide som ett större problem än vad maskrosor är, och jag fördjupar mig inte i bekämpningen av dom heller. Jag har liksom viktigare saker att lägga min tid på. 😊
Jag tycker också att det är viktigare att skriva inlägg i byggshusforumet än att fördjupa mig i olika metoder att bekämpa parkslide.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och vad är farligt menar du?
De gör inte mer skada än maskrosor, att de är större än maskrosor är nog alla överens om.
Än har jag varken sett eller hört talas om maskrosor som totalt lyckats tränga undan/ta död på en ligusterhäck och annan växtlighet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Än har jag varken sett eller hört talas om maskrosor som totalt lyckats tränga undan/ta död på en ligusterhäck och annan växtlighet.
Mata inte trollet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Åter igen, det finns robotgräsklippare som klipper idag. Det är inget jobbigt alls. Funkar på parkslide, men inte på maskrosor.
Trelleborgs kommun känner nog inte till din metod med robotgräsklippare mot parkslide och satsar nu på ett dyrt projekt genom att värma upp jorden för att avlägsna växten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...parkslide-invasiva-vaxten-ska-do-av-varmeslag

Kan du inte kontakta dem och erbjuda din metod istället mot en rimlig ersättning? Både du och kommunen blir vinnare 😏
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Trelleborgs kommun känner nog inte till din metod med robotgräsklippare mot parkslide och satsar nu på ett dyrt projekt genom att värma upp jorden för att avlägsna växten.

[länk]

Kan du inte kontakta dem och erbjuda din metod istället mot en rimlig ersättning? Både du och kommunen blir vinnare 😏
Jag känner till området där de ska göra detta, hade varit kul att se en robotklippare försöka köra där.
Jag är också lite nyfiken på hur mycket grundvattnet påverkar denna uppvärmningsteknik då området är marginellt över havsytan.
 
S
Nu är ju inte Byggahus en bettingsite, men jag skulle gärna vilja sätta en tusenlapp på att det inte kommer fungera i Trelleborg. Enkla pengar.
 
S STB skrev:
Nu är ju inte Byggahus en bettingsite, men jag skulle gärna vilja sätta en tusenlapp på att det inte kommer fungera i Trelleborg. Enkla pengar.
Jasså?

Hur skiljer sig denna metod från den som ni på Invaterm verkar förespråka?
 
Ånga är en bättre metod. Ångan rör sig och kondenserar där temperaturen är lägre. Med värmepatroner blir det torrt och lägre värmekonduktivitet nära elementet. Ångans 100grader räcker och blir över för att döda växtlighet.en lågtrycks ångpanna och en mängd spjut ner i backen är enklare, billigare, effektivare och säkrare.

Men det är väl bra att utvärdera fler metoder, även om vissa är så ineffektiva att man undrar vad de som sätter upp försöket tänker med.

Robotklippare skulle absolut vara en intressant metod att utvärdera.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ånga är en bättre metod. Ångan rör sig och kondenserar där temperaturen är lägre. Med värmepatroner blir det torrt och lägre värmekonduktivitet nära elementet. Ångans 100grader räcker och blir över för att döda växtlighet.en lågtrycks ångpanna och en mängd spjut ner i backen är enklare, billigare, effektivare och säkrare.

Men det är väl bra att utvärdera fler metoder, även om vissa är så ineffektiva att man undrar vad de som sätter upp försöket tänker med.

Robotklippare skulle absolut vara en intressant metod att utvärdera.
Ah, då är jag med, tack!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.