Ta bort lurvet ner till underlaget. Spraya med vatten och skrapa.
Alternativet är bredspackling.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Späd ut trälim med PVA, så går det att använda som spärr.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
B Bigge77 skrev:
Absolut. 👍
Men frågan är ändå hur svårt det är att slipa jämnt, den verkar ju vara väääldigt effektiv.
Alltför fint papper skulle nog täppas till snabbt av luddet? Eller? 🤔
Svep lätt, finare eller grövre papper påverkar nog väggen mer än pappret. Papper är inte så farligt dyrt. Just nu har väl tiden att fundera kostat mer än ett 5-pack slippapper. Ta annars sandpapper med förlängare och kör för hand så slipper du giraffkostnaden.
 
Stort tack för alla svar även då jag spårade iväg från sprutmålning.
Har köpt Konkret renoveringsduk + lim, och tänker lägga ett varv med utspätt lim först för att minska risken för släpp.

För takets del blev det inköpt Jotuns spärrgrund, men det tar några dagar att tvätta det 😬 innan jag får testa sprutan.

Återkommer med resultat och erfarenheter (om det inte dyker upp fler frågor förstås innan dess...).

Bifogar bild som visar hur smutsigt ett furutak kan vara utan att egentligen se smutsigt ut.🙈
 
  • Furutak med synliga kvistar och skiftningar i träet, samt en del av en stege och en skrapad vägg, vilket visar smuts och renoveringsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Snabb fråga! Gäller Wagner 250 pro:
Kan man lägga delarna i vatten bara över natten om man ska fortsätta nästa dag, eller måste man göra rent totalt efter varje tillfälle? 🙈😬
 
Gör alltid rent spruta direkt efter du är färdig
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bigge77 skrev:
Snabb fråga! Gäller Wagner 250 pro:
Kan man lägga delarna i vatten bara över natten om man ska fortsätta nästa dag, eller måste man göra rent totalt efter varje tillfälle? 🙈😬
Håller med elbas, gör rent. Även om det bara är 3-4 h. Den typen av genväg brukar straffa sig.
 
E elbas skrev:
Gör alltid rent spruta direkt efter du är färdig
Lime113 Lime113 skrev:
Håller med elbas, gör rent. Även om det bara är 3-4 h. Den typen av genväg brukar straffa sig.
Jag gjorde rent, då gott jag kunde. Filtret på sugslangen hade fastnat i gyttjan (!!) i botten på burken. Reklamerade färgburken (det gick verkligen inte att blanda in det sega i botten), fick ny burk och lite kompensation.
Hoppas nu bara att inte sprutan satt igen sig nånstans... 😬

Himla bökigt att göra rent allt, förhoppningsvis går det snabbare med erfarenheten sen.
 
Före och efter ett lager spärrgrund (fast det gick åt mycket färg, jag tror jag höll för långsamt tempo, så kanske närmare 2 lager 😅).

Jag hade lite problem med att det ville bli ett smalt streck bredvid huvudstrålen, även om jag inte vinklade sprutan alls.
Vad gjorde jag fel?

Jag körde på ungefär 2 i tryck, borde jag höja trycket?
 
  • Före och efter bild på ett trätak som har målats med spärrgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du sprutan rätt inställd så skall det inte bli något sträck, du har ju två munstycken, använd den med större hål och testa dig fram på någon pappbit eller dylikt

Det är svårt att säga att 2 i tryck är rätt eller fel om man inte ser sprutbilden
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
B Bigge77 skrev:
Före och efter ett lager spärrgrund (fast det gick åt mycket färg, jag tror jag höll för långsamt tempo, så kanske närmare 2 lager 😅).

Jag hade lite problem med att det ville bli ett smalt streck bredvid huvudstrålen, även om jag inte vinklade sprutan alls.
Vad gjorde jag fel?

Jag körde på ungefär 2 i tryck, borde jag höja trycket?
Är munstycket helt rent och fint? Blir det likadant om du sprutar med vatten?

Worst case får du väl efterdra allt med roller ;)
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Är munstycket helt rent och fint? Blir det likadant om du sprutar med vatten?

Worst case får du väl efterdra allt med roller ;)
Jag har bara målat en gång hittills, så munstycket var ju nytt.
Återstår att se om det överlevt min "rengöring" efter mördarfärgen...🤞

Har ägnat några kvällar åt att jämna ut med roller samt måla i "skårorna" som inte fick ordentlig med färg på sig. 🙈😁
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Någon som kan berätta vilken typ av olja som Wagner menar med "household oil" för underhåll av sprutan? 🙏
 
B Bigge77 skrev:
Någon som kan berätta vilken typ av olja som Wagner menar med "household oil" för underhåll av sprutan? 🙏
Har du kollat med Wagner själva? Deras kundtjänst är suverän. Jag ställde lite frågor om min nya spruta via webben och ett proffs ringde upp mig och förklarade pedagogiskt.

/Höghus
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Har du kollat med Wagner själva? Deras kundtjänst är suverän. Jag ställde lite frågor om min nya spruta via webben och ett proffs ringde upp mig och förklarade pedagogiskt.

/Höghus
Nä, inte än, tänkte att nån på forumet kanske redan visste. 😊
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.