Riktigt äppel/bärår i år känns det som, ska försöka få hit Beskäraren innan äpplena blir för stora tror jag
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gaaaaahh
[bild]
Mindre äpplen att ta reda innan sommaren är slut men hade inte planerat att ta ner halva äppelträdet idag...
Fläktar på lite här.
Samma olycka här.
 
  • Ledsen
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
hsd
wildeside wildeside skrev:
Har ni inte myndigheternas uppmaning om att förbereda sig för kris?

[länk]

Se till att kunna betala på flera olika sätt​

Det skapar motståndskraft att ha flera alternativ att ta sig ur en situation. I ditt hushåll kan ni till exempel:

  • Ha konton i olika banker, kort från olika betalkortsleverantörer och tillgång till mobil betalningslösning, exempelvis Swish.
  • Ha flera alternativ för internetuppkoppling.
  • Ha flera alternativ att identifiera dig elektroniskt.
  • Ha en reserv av kontanter i mindre valörer hemma.

Fördelen med kontanter​

Även om andra betalningssätt har blivit mycket vanligare, så har kontanter fortfarande en viktig roll i samhället. Använd kontanter då och då för att se till att upprätthålla din beredskap.

  • Det är det enda betalningsmedel som alla kan ha tillgång till.
  • Du behöver inte någon speciell teknik som appar, betalkort eller E-legitimation för att betala.
  • Du kan ta ut och förvara en summa hemma i förebyggande syfte.
  • Kontanter är centralbankspengar, det vill säga att värdet garanteras av staten.
  • Det krävs inga mellanhänder för att genomföra betalning med kontanter.
IKEA , Byggmax mfl. Tar inte kontanter....
Dessutom är det dyrt med kontanter flr affärerna dp de anlitar olika företag till transport av slantarna till banken
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
4774
GAAAAHHHH!!!!! För att livet är så hårt mot mig nu efter xantal kemobehandlingar, medeciner, och eviga sjukhusbesök.

Men skam den som ger sig 😉
 
  • Ledsen
  • Älska
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
GAAAHHHH! Ikeas webhandel suger rejält. De hade rea på en mängd saker vi skulle ha, men fanns det inte i varuhuset så gick det inte att beställa. Valde till slut där de flesta sakerna fanns. Då gick det inte att beställa till click&collect och valde man hemleverans var det ännu fler saker som inte gick att beställa.

Helt magiskt dåligt!
 
wildeside
hsd hsd skrev:
IKEA , Byggmax mfl. Tar inte kontanter....
Dessutom är det dyrt med kontanter flr affärerna dp de anlitar olika företag till transport av slantarna till banken
😮 Vad berör det mej🤔
 
kashieda kashieda skrev:
Samma olycka här.
Ett gammalt, stort träd med frodig grönska står på en välskött gräsmatta framför ett rött hus. En buske växer i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Gaaaaaaahhh!

Då börjar vi om då... 🤬
En motor på en arbetsbänk med en mätare som visar 0,8 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: verkar som komprimeringen på BH förstörde siffrorna. Det står 0,8 grader åt h-vete.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
verkar som komprimeringen på BH förstörde siffrorna.
De syns faktiskt om man ”öppnar” bilden och zoomar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De syns faktiskt om man ”öppnar” bilden och zoomar.
Ja, det verkar som den kanske inte hade jobbat klart när jag öppnade den? 🤔
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
De syns faktiskt om man ”öppnar” bilden och zoomar.
Och vill jag se i maximal storlek vänsterklickar jag på bilden och väljer "öppna länk i nytt fönster".
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gaaaaaaahhh!

Då börjar vi om då... 🤬
[bild]

Edit: verkar som komprimeringen på BH förstörde siffrorna. Det står 0,8 grader åt h-vete.
Pass på att vända vinkelmätaren upp och ner och se vad du får för värde. Även vrid på den 180 grader. Min blåa Bosch diffar ofta ca 0.3-0.4 grader så precisionen är nog inte bättre än så på den maskinen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Pass på att vända vinkelmätaren upp och ner och se vad du får för värde. Även vrid på den 180 grader. Min blåa Bosch diffar ofta ca 0.3-0.4 grader så precisionen är nog inte bättre än så på den maskinen.
Med ett lite längre rör var det inga problem att se med blotta ögat att det inte var parallellt...

Men man kan nog anta att jag mätte lite för dåligt när jag meckade ihop skiten...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Med ett lite längre rör var det inga problem att se med blotta ögat att det inte var parallellt...

Men man kan nog anta att jag mätte lite för dåligt när jag meckade ihop skiten...
Låter bra. Sen är ju frågan vilken precision du har sågat reglarna som röret ligger på? Jag är inte ute efter att hacka på dig utan vill bara hjälpa till med tänket. 🙂
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Låter bra. Sen är ju frågan vilken precision du har sågat reglarna som röret ligger på? Jag är inte ute efter att hacka på dig utan vill bara hjälpa till med tänket. 🙂
Nädå, jag var på internet innan allt alla gjorde var att leta fel, så jag tar inte illa upp.. 😄

Det är bitar ur samma hyvlade regel, så höjden bör vara samma, inom rimliga gränser.. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.