C cbrolin skrev:
Med breda medelklassen menar du alltså alla bortsett ifrån de tre procent rikaste och de tre procent fattigaste?
Nej, jag skrev vad jag menade. Knappt hälften underklass, drygt hälften medelklass, några få procent överklass.

Det rimmar för övrigt ganska bra med det tvåtredjedelssamhälle vänstern talat om under ett antal decennier.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad kan en normal anställd höginkomsttagare skatteplanera som medför några nämnvärda skattelättnader menar du?
Installera solpaneler varje år.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Installera solpaneler varje år.
Och batterier, växelriktare och elbilsladdare 😃
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst beror det på var man ritar in den breda medelklassen, men i och med att mitt svar var en invändning om påståenden om finansmiljonärer, så tar jag mig friheten att dra den ganska högt upp i den femte kvintilen.
Det jag reagerade på var följdpåståendet om den breda medelklassen, vilket antyder att det skulle vara en stor bred grupp som står för merparten av samhällets skatteintäkter.

Att säga att t.ex. 60% av befolkningen står för 90% av skatteintäkterna är ju förvisso sant, men väldigt missvisande när de 20% som betalar mest i själva verket betalar mer än alla andra tillsammans, och tillika är den enda gruppen som levererar ett positivt nettobidrag.

Tråkigt nog hittade jag inte någon bra mer granulär fördelningsgraf, men när man kikar på mer granulära grafer inser man också att det yttersta toppskiktet inte är så irrelevant som man kan tro, utan att fördelningen inom den 5:e kvintilen återspeglar samma exponentiella mönster.

Stapeldiagram som visar hushållens skatter i miljarder kronor fördelat på deciler, där decil 10 betalar mest skatt, nästan 200 miljarder kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svensktnaringsliv.se/bi...Fall+och+Ericson+i+Skattenytt+nr+7-8+2015.pdf

Sen gäller det ju att vara med på att just dessa grafer inte visar fördelning utifrån inkomst eller förmögenhet, utan fördelning utifrån slutlig skatt. Det kan alltså mycket väl vara så att det finns superrika som inte betalar så mycket skatt och därmed döljer sig i de lägre kvintilerna.

P.s. Ett mer rättvisande sätt att uttrycka det är väl snarare att vi har 60% låginkomst-/bidragstagare som inte kan bära sina egna kostnader, 20% medelinkomsttagare som står på egna ben, och 20% höginkomsttagare som får täcka upp för de 60%:en i botten 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Definitionsmässigt är skatt inte stöld eftersom stöld är när man olagligen tillskansar sig andras egendom. Skatt är lagligt.

Frågan om legalitet är dock skild från frågan om rätt (i ett etiskt sammanhang).

Jag vill inte gå så långt att jag vill avskaffa precis alla bidrag från det offentliga, men de flesta borde avskaffas. De som jag tycker ska finnas är sådana bidrag som hjälper folk från att svälta och frysa ihjäl (lite hårdraget).
Vad tycker du om bidrag som gör det möjligt för fattiga att skaffa ett arbete och komma bort från bidragen?

Vad tycker du om bidrag som hjälper sjuka att bli friska så man igen klarar av ett arbete?

Eller tycker du som så många andra högerprofeter att vi skall hållas på vår plats och leva hela livet på bidrag?
 
C cpalm skrev:
Ett mer rättvisande sätt att uttrycka det är väl snarare att vi har 60% låginkomst-/bidragstagare som inte kan bära sina egna kostnader, 20% medelinkomsttagare som står på egna ben, och 20% höginkomsttagare som får täcka upp för de 60%:en i botten
Statiskt sett har du kanske rätt, men jag tror det fångar världen ganska dåligt. Studenter hamnar exempelvis ofta i de lägre kvintilerna, men då de inte blir kvar där när de börjar jobba är det ingen stor grej.

Andra kan också ha något/några skitår som de kommer tillbaka ifrån, eller enstaka fantastiska år då de gör en exit från den ägda bostadsmarknaden eller säljer en rörelse (dina siffror är ju total skatt, inte bara arbetsinkomster).

Så jag vidhåller att den viktigaste och största skattebasen är de många i mitten. Däremot tar jag med mig att de inte står för en riktigt så stor andel av skatteunderlaget som jag nog trodde eller utgick ifrån.
 
H heimlaga skrev:
tycker du som så många andra högerprofeter att vi skall hållas på vår plats och leva hela livet på bidrag?
Jag vet att det här inte var riktat mot mig, men jag svarar ändå.

Du har en väldigt skev bild av vad vi till höger vill. Vår förhoppning är att det ska gå bra för så många som möjligt och att dessa ska kunna försörja sig själva. Målet är inte att hålla en stor arbetarklass på mattan genom att denna ska leva på ruinens brant och därför inte våga annat än att sköta och foga sig.

Det finns en motsvarande högertes om att socialdemokrater vill att folk ska vara bidragsberoende så att de röstar rätt. En teori som i dess extremaste form tror att invandringen kommit till för att skapa ny röstboskap åt vänstern.

Jag tror båda är ungefär lika fel. Höger och vänster har olika syn på hur mycket offentligt stöd/iblandning i individens liv som är lämpligt, men att målet skulle vara så särskilt olika tror jag inte alls på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Installera solpaneler varje år.
Det visade sig när jag gick till en revisor att det fans en hel del men krävde förstås investering men på det hela taget klart lönsamt
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Nr. 1 såklart

Jag är hantverkare med eget företag. Men
I jantelagens Sverige så finns du alltid nån avundsjuk stackare som har synpunkter om man jobbar lite extra på sidan om . Så jag skriver att jag aldrig jobbat svart och aldrig kommer göra det.🙄
H heimlaga skrev:
För inte så länge sedan försökte en grupp högerpolitiker i Finland argumentera för att fattiga och rika skall betala samma skatt. Räknat i euro inte procent.
De fick ganska mycket medhåll bland de rika.

Plötsligt blev det väldigt uppenbart att många rika inte kan ha blivit blivit rika genom intelligens och ekonomiskt kunnande.
K kortis skrev:
Enl tabell är det ju så men höginkomsttagare har ju sedan avdrag, som räntor, resor rut o rot och inte sällan har de företag vid sidan om. Vad tabellen säger är inte så intressant utan vad det är när allt är uträknat.
Rent generellt betalar höginkomsttagare betydligt mindre skatt av sin inkomst än låginkomsttagare.
Hört talas om marginalskatt?
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet att det här inte var riktat mot mig, men jag svarar ändå.

Du har en väldigt skev bild av vad vi till höger vill. Vår förhoppning är att det ska gå bra för så många som möjligt och att dessa ska kunna försörja sig själva. Målet är inte att hålla en stor arbetarklass på mattan genom att denna ska leva på ruinens brant och därför inte våga annat än att sköta och foga sig.

Det finns en motsvarande högertes om att socialdemokrater vill att folk ska vara bidragsberoende så att de röstar rätt. En teori som i dess extremaste form tror att invandringen kommit till för att skapa ny röstboskap åt vänstern.

Jag tror båda är ungefär lika fel. Höger och vänster har olika syn på hur mycket offentligt stöd/iblandning i individens liv som är lämpligt, men att målet skulle vara så särskilt olika tror jag inte alls på.
Jag vet bara att när jag var långtidssjuk (i Finland) var det ett mycket stort hinder att vissa lagparagrafer och lagtillämpningar samverkade å ett vis som hindrar en från att komma bort från bidragsberoendet. Naturligtvis blev det stora bråk med diverse statstjänstemän och jag blev gång på gång tillsagd att hållas på min plats och anpassa mitt liv till systemet och att det inte var meningen att jag skulle bli frisk och börja arbeta.
Flera gånger gick dylika tvister vidare uppåt i organisationen till olika instanser för överklagande och i form av kontakter med häsovårdsministeriet och dåvarande hälsovårdsministerns närmaste medarbetare. Där fick jag höra exakt samma sak.
När jag sedan har påtalat de här fällorna för politiker har ingen politiker till höger om socialdemokraterna visat något intresse av att åtgärda de här fällorna. Inte ens politiker som strax innan har talat om hur viktigt det är att motivera människor att gå tillbaka till arbetet. Det vanliga svaret är att "ingen börjar ändå i praktiken arbeta igen och att åtgärda fällorna i systemet får de som lever på bidrag att känna sig mer accepterade och mindre bestraffade".

Av det här drar jag slutsatsen att det du pratar om där är endast valfläsk och fabriksgjord ideologi som någon partiorganisation utan verklighetsförankring har suttit och hittat påför att sedan predika för folk.

En exakt motsvarighet till när vänstern talar om hur de skall öka välståndet och inför ny byråkrati som slår hårt mot de små och medelstora företagarna så dessa tappar skattebetalningsförmåga. Och sedan förklarar att det var exakt så det var tänkt men givetvis skall vi öka välståndet. När man då frågar varifrån finansieringen skall tas när ekonomins motor får försämrad skattebetalningsförmåga då blir det tydligt att politikern i fråga ger blanka fan i de mindre företagarna och i hur välfärden skall betalas för det är nästa regerings problem.
Det där brukar högerfolk känna igen medan de flesta är helt blinda för motsvarande "buggar" i sin egen ideologi.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så jag vidhåller att den viktigaste och största skattebasen är de många i mitten.
Faktaresistens kallas det 😉
De ideologiska fantasibilderna präglar ju tyvärr debatten, precis som du själv påpekar. Det är väl därför det aldrig landar i något vettigt. 😀
 
Redigerat:
  • Älska
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Faktaresistens kallas det 😉
Fantasibilderna präglar ju tyvärr debatten, precis som du själv påpekar. Det är väl därför det aldrig landar i något vettigt. 😀
Diagrammen du visat är fullständigt meningslösa då det saknas så pass mycket information i dem så man kan inte dra några som helst slutsatser från dem. Artikelförfattaren ändrar ständigt gränserna, ibland är det 20% per del ibland 10 och i något diagram 5% men han visar hela tiden olika saker, varför? Är det något som inte blir som han vill om han hela tiden kört med 5% delar? Som tidigare påpekats så redovisas heller aldrig gränserna.
Sedan så är detta skatter man deklarerar för, punktskatter, moms och arbetsgivaravgifter är inte med. I diagrammen över privatpersoner skatt står inte vad värdemängden är, är det bara de som deklarerar eller hela befolkningen? Siffrorna är från 2021 så det lär vara en hel del reavinster från bostadsförsäljning med i siffrorna för den sista gruppen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K kortis skrev:
att det fans en hel del men krävde förstås investering
Mycket svepande formuleringar och ont om konkreta förslag tycker jag. 😉
 
H heimlaga skrev:
Av det här drar jag slutsatsen att det du pratar om där är endast valfläsk och fabriksgjord ideologi som någon partiorganisation utan verklighetsförankring har suttit och hittat påför att sedan predika för folk.
En inte helt orimlig slutsats, även om jag iofs. inte är med i något parti sen över 25 år tillbaka och än mindre företräder någon partiorganisation. Det är mer en fråga om hur jag som ideologiskt övertygad liberal högerman ser på saken.
 
C
M mnils skrev:
Diagrammen du visat är fullständigt meningslösa
Vad beträffar upplösningen på datat är man ju tyvärr i klorna på den som sammanställt datasettet, dvs SCB.
Nu är inte SCB:s FASIT-verktyg (som anges som källa) öppet för allmänheten, så jag har ingen aning om upplösningen är ett val artikelförfattaren gjort eller om det är begränsat av verktyget/underliggande data.

Vad beträffar den offentliga statistiken är den bara i undantagsfall uppdelad i fraktiler, så dessa rapporter ger en inblick som tyvärr inte är allmänt tillgänglig. Annars håller jag med om att det vore fint att ha tillgång till fakta från en neutral källa och med en högre, och om inte annat konsekvent, upplösning.

Hur tänker du att du skulle kunna få fram fakta om vem som betalar punktskatter och moms?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.