nimhed nimhed skrev:
1. En privatperson som anlitar svart arbetskraft för att utföra något arbete på sitt hem. För diskussionens skull, låt oss anta att hantverkaren är en svensk hantverkare som gör lite jobb vid sidan om.

2. Två hantverkare som "byter tjänster" med varandra. Dvs gör jobb åt varandra, i varandras privata bostad, men bokför inte och tar inte betalt av varandra, då jobben är likvärdiga och kvittas.



Redigerad med ", i varandras privata bostad,"
Nr. 1 såklart

Jag är hantverkare med eget företag. Men
I jantelagens Sverige så finns du alltid nån avundsjuk stackare som har synpunkter om man jobbar lite extra på sidan om . Så jag skriver att jag aldrig jobbat svart och aldrig kommer göra det.🙄
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vi pratar väl dock om skatt som andel av inkomsten här, och inte kronor och ören?
Ingen är väl så korkad så att man tror att en låginkomsttagare kan betala lika många kronor i skatt som en höginkomsttagare(?)
För inte så länge sedan försökte en grupp högerpolitiker i Finland argumentera för att fattiga och rika skall betala samma skatt. Räknat i euro inte procent.
De fick ganska mycket medhåll bland de rika.

Plötsligt blev det väldigt uppenbart att många rika inte kan ha blivit blivit rika genom intelligens och ekonomiskt kunnande.
 
P
A ArneTW skrev:
Om du inte förstår att det kan vara surt för den som behöver spara kan jag inte hjälpa dig.
Förmodligen förstår jag mer än du tror, så du behöver inte hjälpa mig. Jag är inte rik, men har heller ingen önskan om att tillskansa mig andras rikedomar.
 
C
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det stämmer som sagt inte riktigt, lite beroende på var man placerar in den "breda medelklassen" på skalan.

[bild]
[länk]
Vore intressant vad medelinkomst för respektive grupp i diagrammet är...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Förmodligen förstår jag mer än du tror, så du behöver inte hjälpa mig. Jag är inte rik, men har heller ingen önskan om att tillskansa mig andras rikedomar.
Jag förstår inte vad du svarar på men jag antar att du tycker skatt är stöld och bidrag borde förbjudas... dock inte ränte/rut/rotavdrag för det är ju inte bidrag utan avdrag.

/ATW
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Definitionsmässigt är skatt inte stöld eftersom stöld är när man olagligen tillskansar sig andras egendom. Skatt är lagligt.

Frågan om legalitet är dock skild från frågan om rätt (i ett etiskt sammanhang).

Jag vill inte gå så långt att jag vill avskaffa precis alla bidrag från det offentliga, men de flesta borde avskaffas. De som jag tycker ska finnas är sådana bidrag som hjälper folk från att svälta och frysa ihjäl (lite hårdraget).
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Nr. 1 såklart

Jag är hantverkare med eget företag. Men
I jantelagens Sverige så finns du alltid nån avundsjuk stackare som har synpunkter om man jobbar lite extra på sidan om . Så jag skriver att jag aldrig jobbat svart och aldrig kommer göra det.🙄
Inte jag. Jag tycker inte att skattefuskare är bättre än andra. Snarare tvärtom.
 
A ajn82 skrev:
Jag blev lite nyfiken på faktiska siffror, så tog fram vilken totalskatt man betalar vid olika inkomstnivåer (stockholms kommun)

25000: 18%
50000: 23%
75000: 32%
100000: 37%
150000: 42%

(alla siffror från [länk])
Enl tabell är det ju så men höginkomsttagare har ju sedan avdrag, som räntor, resor rut o rot och inte sällan har de företag vid sidan om. Vad tabellen säger är inte så intressant utan vad det är när allt är uträknat.
Rent generellt betalar höginkomsttagare betydligt mindre skatt av sin inkomst än låginkomsttagare.
 
K kortis skrev:
Enl tabell är det ju så men höginkomsttagare har ju sedan avdrag, som räntor, resor rut o rot och inte sällan har de företag vid sidan om. Vad tabellen säger är inte så intressant utan vad det är när allt är uträknat.
Rent generellt betalar höginkomsttagare betydligt mindre skatt av sin inkomst än låginkomsttagare.
Fakta på det?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fakta på det?
Det är väl bara att ta fram miniräknaren. Faktiskt det är inte svårt att förstå även utan den för låginkomsttagare har inga avdrag.
Du vet skatteplanering som min revisor sade.
 
K kortis skrev:
Det är väl bara att ta fram miniräknaren. Faktiskt det är inte svårt att förstå även utan den för låginkomsttagare har inga avdrag.
Du vet skatteplanering som min revisor sade.
Så tabellen är skatt före diverse avdrag?
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
K kortis skrev:
Du vet skatteplanering som min revisor sade.
Vad kan en normal anställd höginkomsttagare skatteplanera som medför några nämnvärda skattelättnader menar du?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det stämmer som sagt inte riktigt, lite beroende på var man placerar in den "breda medelklassen" på skalan.
Visst beror det på var man ritar in den breda medelklassen, men i och med att mitt svar var en invändning om påståenden om finansmiljonärer, så tar jag mig friheten att dra den ganska högt upp i den femte kvintilen.

Tar man ”we are 99 %”-rörelsens definition så sticker topprocenten ut särskilt, och jag tror det var den både @heimlaga och jag tänkte på. Men låt oss säga topp-3 procent bara för att bredda det lite.

Då kan vi utifrån din graf konstatera att det finns ca 40 % som inte täcker sina egna kostnader (låt oss kalla dem underklass för att reta eventuella marxister), 57 % medelklass som betalar 70–200(-ish) % av sina kostnader och några enstaka procent som betalar mycket mer per person, men som sagt är så få att det inte går att göra systemet så beroende av dem.

För att komplicera saken ytterligare (och anknyta till några senare inlägg i tråden), har de med riktigt stora inkomster också möjlighet att skatteplanera på ett sätt som gör deras inkomster flyktiga om staten kommer och vill ta en (i deras ögon) orimlig andel av dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst beror det på var man ritar in den breda medelklassen, men i och med att mitt svar var en invändning om påståenden om finansmiljonärer, så tar jag mig friheten att dra den ganska högt upp i den femte kvintilen.

Tar man ”we are 99 %”-rörelsens definition så sticker topprocenten ut särskilt, och jag tror det var dem både @heimlaga och jag tänkte på. Men låt oss säga topp-3 procent bara för att bredda det lite.

Då kan vi utifrån din graf konstatera att det finns ca 40 % som inte täcker sina egna kostnader (låt oss kalla dem underklass för att reta eventuella marxister), 57 % medelklass som betalar 70–200(-ish) % av sina kostnader och några enstaka procent som betalar mycket mer per person, men som sagt är så få att det inte går att göra systemet så beroende av dem.

För att komplicera saken ytterligare (och anknyta till några senare inlägg i tråden), har de med riktigt stora inkomster också möjlighet att skatteplanera på ett sätt som gör deras inkomster flyktiga om staten kommer och vill ta en (i deras ögon) orimlig andel av dem.
Med breda medelklassen menar du alltså alla bortsett ifrån de tre procent rikaste och de tre procent fattigaste? Ja det äri så fall riktigt brett och antagligen betalar dessa 94% mer skatt tillsammans än de övriga sex procenten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.