Vill ha lite hjälp.Ja jag vet inte riktigt men pumpen startar hela tiden. Både hydroforen heter det så 🤔 och tryckströmbrytaren ser ut att tapp tryck så fort pumpen stannar. Blev efter strömavbrottet i går. Jag hör i röret upp typ varje gång pumpen startar.Det var ju inte längesedan Jag byte motor och få trycket kollat.
 
Det första att kolla är hur det står till med luft. Luftkudden i en hydrofor eller luftblåsan i en hydropress. Vilken sort har du ? Detta borde inte ha något med elbortfall att göra, men är en bra start på felsökningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det första att kolla är hur det står till med luft. Luftkudden i en hydrofor eller luftblåsan i en hydropress. Vilken sort har du ? Detta borde inte ha något med elbortfall att göra, men är en bra start på felsökningen.
 
  • Gul Elpumps-enhet med etikett som visar specifikationer inklusive max arbetstryck 6.0 bar, förladdning 1.5–1.8 bar, volym 80 liter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En källare med smutsiga väggar visar en gul vattenpump och en värmare på ena väggen samt flera kablar och rör spridda över golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul trycktank med texten "Kolla lufttrycket" och en pil som pekar på ventilkåpan överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkskylt på en pump från Elpumps med specifikationer som max arbetstryck på 6.0 bar, CE-märkning, serienummer 040181, precharge 1.5-1.8 bar, och tillverkad 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om gummiblåsan i hydropressen är trasig så läcker luften ut i vattenrören när vattnet tar slut. Den kortsiktiga lösningen är att fylla på med luft som @Dilato visar. Men om gummiblåsan är trasig borde du byta den. För övrigt är det inte så bra för prylarna att det står vatten där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om gummiblåsan i hydropressen är trasig så läcker luften ut i vattenrören när vattnet tar slut. Den kortsiktiga lösningen är att fylla på med luft som @Dilato visar. Men om gummiblåsan är trasig borde du byta den. För övrigt är det inte så bra för prylarna att det står vatten där.
Bilden är från jag hade översvämning. Fixat ny pump och dom skulle kolla trycket för c: a 6 mån. Nu är det inte vatten där. Måste jag ha någon metare då jag kollar trycket?
 
H Hjälpnutack skrev:
Måste jag ha någon metare då jag kollar trycket?
Man använder en luftpump med mätare, precis som när du fyller luft i bil/cykeldäck.
Har du kompressor blir det typ en sån här
Luftpump med mätare, för att fylla luft i däck, kopplat med slang och handtag med tryckreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

annars
Handdriven luftpump med mätare, lämplig för att fylla luft i bil- och cykeldäck.
eller
Fotpump med mätare och fotpedal för att fylla luft i bildäck eller cykeldäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ja du fattar..
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
H Hjälpnutack skrev:
Måste jag ha någon metare då jag kollar trycket?
Skruvar du av den svarta toppen så finns en bilventil där. Så du behöver en luftpåfyllare för bildäck med tillhörande manometer. Metodiken blir enligt följande:

1. Stäng av pumpen.
2. Öppna en vattenkran så att trycket helt försvinner.
3. Fyll på luft till det som indikeras på etiketten.
4. Stäng vattenkranen och starta pumpen igen.

Om det pyser och bubblar i steg 3 är gummiblåsan trasig och bör bytas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
flera hann innan men...

Du har en hydropress (den gula behållaren och på toppen under svarta plastskyddlocket kommer du att finna en bilventil

förberedelse: - en hand eller fotpump med manometer för att pumpa bildäck - finns billiga på typ jula, biltema mfl.

procedur:

Öppna en kran så att det börja tappa vatten och sedan tittar du på manometern vilket lägsta lägen den stannar på innan pumpningen startar igen - notera denna och stäng av vattnet

Därefter på toppen så trycket du på bilventilen och förhoppningsvis kommer det bara luft, kommer det vatten så är gummmiblåsan i behållaren sprucken och det behöver bytas ut.

Om gummiblåsan är OK dvs kommer inget vatten tills det slutar att pysa luft så görs följande:

Stäng av strömmen till pumpen så att den inter startar även när trycket går lågt, öppna en kran så låg del i huset som möjligt så att vattnet spolar ur sig till det inte spolar vatten längre, lämna kran öppen

Därefter koppla in hand/fotpumpen till bilventilen på behållaren - pumpa på tills det visar tryck typ 0.2 bar mindre än noterade lägsta trycket tidigare. dvs är det 3 bar när pumpen slår på så pumpar du till 2.8 Bars tryck. under pumpningen så kan det börja spola ut vatten ur den öppna kran igen, det är normalt, det är viktigt att kran är öppen - annars får du inte ur vatten ur hydropressen för att fylla upp gummiblåsan (har en arbetskamrat som fortfarande blir generad röd i ansiktet när detta kommer på tal då denne glömde bort det och det gick knapp i någon luft i hydropressen och efter att har strulat med det en god stund till slut ringde rörmokaren...).

När du fått upp tycket till önskad nivå - stäng kranen som du har öppen i huset, slå på strömmen till vattenpumpen och kontrollera på manometern att trycket rör sig upp och stannar på sin högsta inställda tryck - öppna kran igen och tappa vatten och se att trycket vandrar upp och med i trycket mer beskedligt takt än innan och att det inte blir tvärt stopp i någon sekund innan trycket kommer tillbaka.

blir trycket lågt kort stund (någon sekund) - dvs. vattnet slutar att rinna innan det kommer igång igen så har du fyllt på för mycket luft i hydropressen och det blir att släppa ut lite luft tills vattenflödet är jämt utan korta avbrott.

efter det sätt på skyddslocket igen.

Klart!

---

Om gummiblåsan är trasig och du måste ha vatten innan detta kan åtgärdas - stäng av vattenpumpen - öppna vattenkran och sedan pumpa med hand/fotpumpen tills du hör eller någon annan märker att det börja gurgla luft, stäng kran igen - pumpa upp trycket på samma sätt som ovan till lite under påslagstrycket. slå på pumpen och det pumpar vidare till sin maxtryck.


I det läget fungerar behållaren som en liten hydrofor (om vattenanslutningen är i botten) men luften kommer sakta att försvinna inom veckor till kanske ett par månader - men på den tiden hinner du leta fram en ny gummiblåsa eller en helt ny hydropress om det visade sig bökigt med reservdelar och ändå har vatten i huset under tiden.
 
  • Gilla
pdov och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för väldigt bra och utförliga svar. Men vågar nog inte testa tror ni att det är någon fara att ha det så till i morgon? Så få jag nog ringa efter hjälp
 
Om du har tillgång till en luftpump med manometer, så följ bara råden i inlägg #9, så kan du säkert fixa detta själv!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hjälpnutack skrev:
Tack alla för väldigt bra och utförliga svar. Men vågar nog inte testa tror ni att det är någon fara att ha det så till i morgon? Så få jag nog ringa efter hjälp
Det här är ingen raketforskning, kan du pumpa ett bildäck fixar du det här!
 
H Hjälpnutack skrev:
Tack alla för väldigt bra och utförliga svar. Men vågar nog inte testa tror ni att det är någon fara att ha det så till i morgon? Så få jag nog ringa efter hjälp
du har troligen redan haft det på det sättet ett antal dagar så en dag till gör troligen ingen skillnad - annars är det bara att ta med sig fot/handpumpen och ansluta i toppen på hydropressen pumpa några tag - stiger trycket för fort - släpp ut lite vatten, pumpa några (fler) tag till, släppa ut vatten igen i några omgångar så att pumpen inte längre i korta intervaller slår av och på hela tiden, till du eller någon annan får mer tid på sig att lösa problemet mer noga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack alla för hjälp råd och stöttning . Nu har jag fått luft i hydroforen. Hoppas det fungerar. Motorn startar inte lika ofta och missljuden i röret är (skriver) än så länge borta . Så nu hoppas jag verkligen att det bara var det som var felet. Ska tydligen vara en ballong fri hydrofor men vad vet jag. Någon som vet med hjälp av bilden?
 
  • Skylt på en gul elpump från Elpumps med tekniska specifikationer inklusive förtryck, temperatur, och maxarbetstryck på 6.0 bar samt volym 80L.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hjälpnutack skrev:
Ska tydligen vara en ballong fri hydrofor men vad vet jag.
Varifrån kommer informationen? Skillnaden mellan en hydrofor och en hydropress är att hydropressen har en gummiblåsa som skiljer vattnet från luften. Hydroforen brukar ha ett vattenståndsglas så att man kan se vattennivån. En hydrofor går inte att fylla luft i när den är tom på vatten. Det står på etiketten "precharge 1,5 - 1,8 bar". Det indikerar att det är en hydropress och alltså har en gummiblåsa. Dessutom ser det ut som en hydropress och det syns inget vattenståndsglas.

Den här ser ganska snarlik ut.
https://www.elpumps.se/trycktank-80-l-med-integrerad-tryckmatare
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.