Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
GHHHAAAA nr 3 var att jag fick 4000:- i kontanter när jag sålde en grej........vad gör man med kontanter ?? Köper knark ??
De är värdelösa för dig, helt enkelt.
Lägg de i ett kuvert, jag PM'ar dig min adress ... :D




edit:
Jag löser sånt där genom att handla med kontanter ett tag, de får bli ICA's och systembolagets huvudvärk.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det finns insättningsautomter 🙂 En sådan struntsumma är inga problem.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Äntligen semester!
Igår gräver jag lite, fixar och drar bort rötter och sten. Nån timme senare smäller nåt till i ryggen och sen ligger jag på golvet.

Dessvärre känns det lite poänglöst att bedyra hur rak ryggen är när jag lyfter saker, både för övriga forummedlemmar men också för min rygg...

Så ett litet gaaah på den.
 
  • Ledsen
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kod kom på sms, men jag skulle även fylla i "kodnamn" vilket jag inte har en blekaste aning om.
Om det var Moneypenny som skickade dig koden kan 007 funkat som kodnamn. 😉
 
  • Gilla
  • Älska
Isakare och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Om det var Moneypenny som skickade dig koden kan 007 funkat som kodnamn. 😉
Kan ju varit nån Bondfångare också…
 
  • Haha
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
engs
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Betala hotellet med pengarna! 😉

(Genuint fascinerande att det känns som ett uppenbart skämt.)
Precis det jag gjorde när jag sålde en åkgräsklippare. Kom ett äldre par med kontanter. Bor endel på hotell i jobbet så betalade med kontanterna där och fick tillbaka de digitalt på reseräkan, slapp den förmodade proceduren att förklara sig hos banken om man skulle sätta in de direkt. Numera är nog de flesta hotellen kontantfria gissar jag.

Såg en hantverkare betala kontant i en affär nyligen, måste säga att första tanken direkt var ”svartjobbare”. Även om jag inte direkt har några större moraliska betänkligheter mot de som gör sådant. Kan ju också bara ha varit nån som föredrar kontanter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Precis det jag gjorde när jag sålde en åkgräsklippare. Kom ett äldre par med kontanter. Bor endel på hotell i jobbet så betalade med kontanterna där och fick tillbaka de digitalt på reseräkan, slapp den förmodade proceduren att förklara sig hos banken om man skulle sätta in de direkt. Numera är nog de flesta hotellen kontantfria gissar jag.

Såg en hantverkare betala kontant i en affär nyligen, måste säga att första tanken direkt var ”svartjobbare”. Även om jag inte direkt har några större moraliska betänkligheter mot de som gör sådant. Kan ju också bara ha varit nån som föredrar kontanter.
Min arbetsgivare kräver att man använder jobbets betalkort för alla kostnader, allt för att undvika mygel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
engs
pacman42 pacman42 skrev:
Min arbetsgivare kräver att man använder jobbets betalkort för alla kostnader, allt för att undvika mygel.
Fick jag ett kort där fakturan går direkt till arbetsgivaren skulle jag gladeligen använda det.

Vi får ett kort, där fakturan går till en själv men jobbet står som garant för ev. Obetalda räkningar. Det är krav på att det ska användas men det skiter jag högaktningsfullt i. Sålänge jag måste blanda in min privata ekonomi för att sköta jobbets affärer så betalar jag som jag tycker fungerar smidigast för mig.
Så det kortet klippte jag för många år sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Fick jag ett kort där fakturen går direkt till arbetsgivaren skulle jag gladeligen använda det.

Vi får ett kort, där fakturan går till en själv men jobbet står som garant för ev. Obetalda räkningar. Det är krav på att det ska användas men det skiter jag högaktningsfullt i. Sålänge jag måste blanda in min privata ekonomi för att sköta jobbets affärer så betalar jag som jag tycker fungerar smidigast för mig.
Så det kortet klippte jag för många år sen.
Mitt kort fungerar som det du beskriver. Men jag får ändå inte använda privata kort eller kontanter. Enstaka undantag godkänns iofs, men inte mer än så. Och absolut inte när det handlar om tusenlappar.
 
  • Gilla
Bengtbygg
  • Laddar…
Claes Sörmland

GAAAAHHHH!!!​


Byter avlopp i huset och har sågat bort det gamla gjutjärnsjunket med stort besvär. Då kör plötsligt Vattenfall omfattande och långvariga strömavbrott...
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Manganbangan och 7 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
GHHHAAAA nr 3 var att jag fick 4000:- i kontanter när jag sålde en grej........vad gör man med kontanter ?? Köper knark ?? 🤔😉😅😂🤣
Fan, jag vet ju inte ens om femhundringarna är äkta, har aldrig sett en modern sån 🫣
Har oftast såna belopp med en nolla bakom liggande , en del vill ha kontanter och inte swish eller nån myndighets kontroll på transaktionen. Känner flera som säljer ved t,ex och har du inte kontanter får du inte köpa veden.

Man kan ju sätta in lite åt gången , tanka bilen eller nåt annat sätt. Kommer ihåg när vi köpte ett par hojar och åkte omkring med +250k i jackan. En del vill inte ha betalning genom banköverföring
för de litar inte på den digitala världen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men jag får ändå inte använda privata kort eller kontanter
Hur motiverar de detta? Hur vet de ens hur du betalat om fakturan går till dig?
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Har ni inte myndigheternas uppmaning om att förbereda sig för kris?

https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...reppa-for-en-vecka/betalningar-och-kontanter/

Se till att kunna betala på flera olika sätt​

Det skapar motståndskraft att ha flera alternativ att ta sig ur en situation. I ditt hushåll kan ni till exempel:

  • Ha konton i olika banker, kort från olika betalkortsleverantörer och tillgång till mobil betalningslösning, exempelvis Swish.
  • Ha flera alternativ för internetuppkoppling.
  • Ha flera alternativ att identifiera dig elektroniskt.
  • Ha en reserv av kontanter i mindre valörer hemma.

Fördelen med kontanter​

Även om andra betalningssätt har blivit mycket vanligare, så har kontanter fortfarande en viktig roll i samhället. Använd kontanter då och då för att se till att upprätthålla din beredskap.

  • Det är det enda betalningsmedel som alla kan ha tillgång till.
  • Du behöver inte någon speciell teknik som appar, betalkort eller E-legitimation för att betala.
  • Du kan ta ut och förvara en summa hemma i förebyggande syfte.
  • Kontanter är centralbankspengar, det vill säga att värdet garanteras av staten.
  • Det krävs inga mellanhänder för att genomföra betalning med kontanter.
 
  • Gilla
jonko och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur motiverar de detta? Hur vet de ens hur du betalat om fakturan går till dig?
De får en kopia på varje transaktion
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Gaaaaahh
En stor gren har fallit från ett äppelträd och ligger på marken omgiven av grön gräsmatta med flera äpplen utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mindre äpplen att ta reda innan sommaren är slut men hade inte planerat att ta ner halva äppelträdet idag...
Fläktar på lite här.
 
  • Ledsen
  • Arg
Luddis_1 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.