pacman42 pacman42 skrev:
På Irland har man byggt ett gigantiskt svänghjul i vacuum för att hantera avsaknaden i svängmassa som vindkraften leder till.

Man planerar bygga fyra till.
Jo vad kostar det och vad får konsumenterna betala för kalaset?
 
P paralun skrev:
Jo vad kostar det och vad får konsumenterna betala för kalaset?
Billigt lär det inte vara, men vad är alternativen?

Med tanke på hur bra förutsättningar Irland har för vindkraft så gissar jag dock att det är värt det. Knappast i Sverige dock. Alternativet är ju i praktiken batterier. Inte ens pumpkraft eller vätgas (eller annan gas) reagerar tillräckligt snabbt för att hantera avsaknaden av svängmassa om inte dessa används för en stor del av produktionen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
På Irland har man byggt ett gigantiskt svänghjul i vacuum för att hantera avsaknaden i svängmassa som vindkraften leder till.

Man planerar bygga fyra till.
Intressant! Men förbryllande att det behövs när de har 80 % fossilproduktion.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant! Men förbryllande att det behövs när de har 80 % fossilproduktion.
De bygger ut vindkraften väldigt snabbt och har enskilda dagar varit helt självförsörjande på el från vindkraft.

Importkapaciteten på balanskraft är dessutom för låg.

Edit: titta på videon jag länkade tidigare rörande problemen med vindkraften, den förklarar allt detta väl.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Billigt lär det inte vara, men vad är alternativen?

Med tanke på hur bra förutsättningar Irland har för vindkraft så gissar jag dock att det är värt det. Knappast i Sverige dock. Alternativet är ju i praktiken batterier. Inte ens pumpkraft eller vätgas (eller annan gas) reagerar tillräckligt snabbt för att hantera avsaknaden av svängmassa om inte dessa används för en stor del av produktionen.
Jo egentligen ett mycket bisarrt problem men irländarna väljer väl sin egen lösning och får betala för det gröna kalaset. Sen så mycket bra så inser de problematiken med en instabil energimix isf att chansa.
 
Z Zodde skrev:
…påstod att det inom EU pågår ett arbete att reformera Nordpool å andra spotmarknaders prisbildningsmodell.

Energimarkandsinspektionen påstår i artikeln du länkar att EU säger att spotmarknaden funkar bra.
Jag har heller inte förstått paraluns inlägg, men att spotmarknaden fungerar bra är ju inte samma sak som att elmarknaden fungerar bra.
Vissa påstår att vi har en perfekt elmarknad tack vare Nordpol medan andra anser de volatila priserna är ett problem.
Tja, vem har rätt?
Volatila elpriser är ju rent av roliga, iaf tekniskt sett men då främst för småskaliga ”lösningar”.

Det handlar ju om att få en bra elproduktionsmix för önskat pris och tillgänglighet.
Om det presenterats någon lösning för prissättningen borde det väl media uppmärksammat detta?
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
De bygger ut vindkraften väldigt snabbt och har enskilda dagar varit helt självförsörjande på el från vindkraft.

Importkapaciteten på balanskraft är dessutom för låg.

Edit: titta på videon jag länkade tidigare rörande problemen med vindkraften, den förklarar allt detta väl.
Vilken länk?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken länk?
Inlägg 3785
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har heller inte förstått paraluns inlägg, men att spotmarknaden fungerar bra är ju inte samma sak som att elmarknaden fungerar bra.
Vissa påstår att vi har en perfekt elmarknad tack vare Nordpol medan andra anser de volatila priserna är ett problem.
Tja, vem har rätt?
Volatila elpriser är ju rent av roliga, iaf tekniskt sett men då främst för småskaliga ”lösningar”.

Det handlar ju om att få en bra elproduktionsmix för önskat pris och tillgänglighet.
Om det presenterats någon lösning för prissättningen borde det väl media uppmärksammat detta?
Jo mycket enkelt så är det ju förödande i långa loppet med volatila priser dvs att elpriset hela tiden ändras.
Sen är man då helt beroende av fossila bränslen för att få det att gå ihop. (läs Tyskland)

Med ett antal SMR reaktorer smart placerade inom EU (plus England/Norge) så skulle man direkt stabilisera elmarknaden.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
P paralun skrev:
Med ett antal SMR reaktorer smart placerade inom EU (plus England/Norge) så skulle man direkt stabilisera elmarknaden.
Det är väl att ta i, men jag skulle vara nöjd så länge det inte blir mycket värre än det är nu.
 
K krfsm skrev:
Det är väl att ta i, men jag skulle vara nöjd så länge det inte blir mycket värre än det är nu.
Jo och det är ju huvudskälet att vi har en kärnkraftssamordnare med Carl Berglöf.
Det är ju mycket enkelt att läsa av "marknaden" och se vart man bör placera nya reaktorer.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det var väl aldrig meningen att bara privatkonsumenter skulle implementera prisstyrnimg och efterfrågeflexibilitet. Det råkade bara bli så för att industrin inte var speciellt intresserad 🙄 (förvånande) och teknikintresserade privatpersoner helt enkelt tycker det är roligt att rädda världen med köpt eller egenbyggd teknik.
Förr eller senare kommer förstås industrin också att erbjuda efterfrågeflexibilitet, om priset blir högt nog. Men då prissätts inte din el av vad det kostar att starta ett gaskraftverk, utan av vad det kostar i uteblivna intäkter att inte köra ett stålverk.
blackarrow blackarrow skrev:
Då är väl antingen prisvariationen för liten eller så passar inte lagringsmetoderna för lagringstiden?
Då är vi tillbaka till de fyra aktörerna som är svårt att hålla nöjda:
  • Kraftverksägarna vill ha betalt så de går runt
  • Industrin vill ha billig el så att omställningen från fossilt till el inte kostar för mycket
  • Privatpersoner vill inte drivas från hus och hem av höga elkostnader (vilket också inkluderar att politikerna vill undvika högafflarna och gärna sitta kvar nästa mandatperiod)
  • Staten vill klara klimatmålen
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Inlägg 3785
Jag saknade en länk i inlägg #3810
Det vore kul att få lite mer info om svänghjulet.

Nu ska jag bläddra bak till 3785
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har heller inte förstått paraluns inlägg, men att spotmarknaden fungerar bra är ju inte samma sak som att elmarknaden fungerar bra.
Vissa påstår att vi har en perfekt elmarknad tack vare Nordpol medan andra anser de volatila priserna är ett problem.
Tja, vem har rätt?
Volatila elpriser är ju rent av roliga, iaf tekniskt sett men då främst för småskaliga ”lösningar”.

Det handlar ju om att få en bra elproduktionsmix för önskat pris och tillgänglighet.
Om det presenterats någon lösning för prissättningen borde det väl media uppmärksammat detta?
Tror ingen sagt vi har en perfekt elmarknad men ingen har kommit upp med nåt trovärdigt alternativ till dagens prismodell på spotmarknaden.

I Paraluns länk (som han uppenbart själv inte läst) sägs det att det på terminsmarknaden utmaningarna ligger. De som är känsliga för hög volatilitet ska få mycket enklare att hedga bort riskerna än vad de har idag.

Det jag ville åt är Paraluns ständiga sagor där han påstår saker som inte stämmer.

Typ, att EU jobbar, as we speak, med att förändra prismodellen på Nordpool.

Kommer tyvärr mycket desinformation från den skribenten. Läser man runt på BH deltar han i en större mängd trådar i vitt skilda ämnen och briefar med sin ”sakkunskap” på just DET ämnet som är aktuellt stunden.
 
Z Zodde skrev:
Tror ingen sagt vi har en perfekt elmarknad men ingen har kommit upp med nåt trovärdigt alternativ till dagens prismodell på spotmarknaden.

I Paraluns länk (som han uppenbart själv inte läst) sägs det att det på terminsmarknaden utmaningarna ligger. De som är känsliga för hög volatilitet ska få mycket enklare att hedga bort riskerna än vad de har idag.

Det jag ville åt är Paraluns ständiga sagor där han påstår saker som inte stämmer.

Typ, att EU jobbar, as we speak, med att förändra prismodellen på Nordpool.

Kommer tyvärr mycket desinformation från den skribenten. Läser man runt på BH deltar han i en större mängd trådar i vitt skilda ämnen och briefar med sin ”sakkunskap” på just DET ämnet som är aktuellt stunden.
Jo din "sagobok" ger jag inte mycket för.
Det spelar ju ingen roll egentligen om det är terminer eller spotpris, för terminerna skruvas ju även de upp med en volatil elmarknad och så kan vi ju inte ha det precis vad som beslutades i EU-Bryssel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.