J Jesper mångsysslare skrev:
Du kanske skulle fuktskydda betongen innan de lägger dit grus och asfalt så att inte fukt kan tränga in i betongen
Hmm okej ja det är sånt jag funderar på. Det ska ju å andra sidan inte komma ner något regn sen när det väl är asfalterat och tätt

Hur skulle man bära sig åt då? Gräva ner till botten av betongplattan och lägga typ platonmatta emot?
 
Risken är ju att det efter några år blir en liten springa där fukt kan läcka ned jag skulle nog stryka på kallasfalt på betongen men det kanske finns nyare material som också funkar
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
R
Asfalt som läggs på marken är inte vattentätt..
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Risken är ju att det efter några år blir en liten springa där fukt kan läcka ned jag skulle nog stryka på kallasfalt på betongen men det kanske finns nyare material som också funkar
Ah okej bra tips! Googlade på kallasfalt och det verkar ju vara rätt produkt för jobbet. Vill ju absolut att det ska hålla många år då jag vill bo här livet ut.
Blir lite grävande, vet inte hur djup plattan är och har inte sett botten nu när jag fixat dörren. Men det är det säkert värt isåfall.
R Rejäl skrev:
Asfalt som läggs på marken är inte vattentätt..
Tycker du iden ovan med kallasfalt är rätt , eller hur hade du gjort här?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Missat o svara sorry🥲
Ja det är vettigt att köra på kallasfalt upp till nivån som asfalten kommer..
Men det är bra att låta betongen härda lite innan du gör det..
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Missat o svara sorry🥲
Ja det är vettigt att köra på kallasfalt upp till nivån som asfalten kommer..
Men det är bra att låta betongen härda lite innan du gör det..
Tack för svaret! Gött! Ja men då får jag börja gräva upp längs med hela garaget.
Inte omöjligt att nya betongen kommer hinna vara åtminstone 2 månader innan jag fått på kallasfalten.

Det är overkill att köpa en bit platonmatta och lägga an också, innan de packar med makadam?
 
Hjääälp 😁😭

1. Satte upp pressening för att slippa regnet
Pressening uppsatt över utgrävning utanför ett hus, grå bil och soptunnor synliga i förgrunden. Gråa stenar och röd hink med jord vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.
Grävd grop framför husvägg med rödfärgad dörr och intilliggande garageport. En spade står lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.
Grävd grop vid yttervägg, fylld med vatten efter regn, samt en spade och jordhögar synliga intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd grund vid ett hus fylls med vatten, och en spade står i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt område vid en husvägg fyllt med vatten, en spade lutar sig mot väggen och två stenar ligger vid kanten. Gräsmatta syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett grundläggningsdike fyllt med lerigt vatten, en halvbegravd spade till höger, två markeringar i rött och vitt är ritade på fotot för att peka på rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började alltså gräva för att lägga på kallasfalt som fuktskydd. En timmes grävning och sen började det fyllas med vatten!! Har lite panik efter som jag inte har en aning om vad jag sysslar med 😁
Har fortfarande inte sett kanten av sulan, värst vad tjock den är?
Jag stötte i alla fall på två rör, ett tunnare rött rör närmast sulan, men jag hann bara de den i typ en sekund före vattnet kom.
Sen efter tjockare järnrör längre ut.
Förvånar mig lite att det är två rör? Dagvattnet leds ju ner i stupröret bredvid, så fattar inte varför det är två rör.


Anyway, vad fan gör jag nu. Ska jag köpa någon slags dränkbar pump?
Eller ska jag ge upp och ringa en firma?
 
Vänta och se om det rinner undan är det alltid så blött borde du nog lägga dränering rör men frågan är var du kan koppla på dräneringen
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Vänta och se om det rinner undan är det alltid så blött borde du nog lägga dränering rör men frågan är var du kan koppla på dräneringen
Ok tack. Det är nog inte konstigt att det kommer vatten eftersom det regnat i några dagar, och det är ju vått runtomkring. Det är ju en del jord/lera kvar framför hålet som du ser på bilden som är blött. När det ersätts med makadam innan asfalten borde det ju inte samlas vatten här.

Som sagt så såg jag skymten av ett rött rör precis inpå sulan, konstigt att det inte är ett dräneringsrör?
 
J Jesper mångsysslare skrev:
Finns det Ingen brunn utanför garage porten det brukar det alltid vara
Nä tyvärr. Dock så lutar det ut från huset så man kanske trodde det räckte?

Arkeologin fortsätter, öste vatten tills jag kom till rören. Det verkar vara något slags tegelrör?
Och dom är omvända dräneringsrör eftersom det kommer upp vatten ur dom snarare än rinner ner 😁 Jävligt skumt.
Verkar stå typ Fajans specialrör på dom.

Tegelrör i en utgrävd och vattenfylld skyttegrav, delvis täckt av brunt vatten. Ett par fötter iförda svarta sandaler syns vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av upptäckta tegelrör under mark med vatten som har stigit upp till ytan. Ett av rören är sprucket och delvis fyllt med vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oranget tegelrör med vatten i en uppgrävd ränna, synlig ner till rören. Fot av en person med sandal i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på underjordiskt tegelrör delvis fyllt med vatten där ordet "FAJANS SPECIALRÖR" kan läsas, omvänt dräneringsrör enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite googlande och lärde mig att dräneringsrör i tegel tydligen var en grej förr. Dessa verkar inte funka så bra eftersom det kommer upp vatten snarare än rinner undan. Det kanske är stopp någonstans.

Frågan är om jag ska fortsätta gräva upp och eventuellt byta både järnröret och dräneringsröret? Är det lätt att göra själv eller bör jag kontakta en rörfirma?
 
Det var vanligt förr ta upp några stycken och trä in en vattenslang och försök att spola rent så kanske det rinner undan i fall det bara är stopp
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Det var vanligt förr ta upp några stycken och trä in en vattenslang och försök att spola rent så kanske det rinner undan i fall det bara är stopp
Ska prova imorgon! Bra ide!
Tack för dina inputs, det peppar 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.