Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så här har en mycket duktig behörig elinstallatör skrivit på ett annat forum, mycket aktiv på detta forum för +10 år sedan och tittar fortfarande in även om det var ett bra tag sedan jag såg honom nu:

Om man installerar en radiator som är gjord för att jordas utan att jorda den då följer man ju inte tillverkarens anvisningar. Kan detta verkligen vara ok?
För uppenbarligen så har det varit tillåtet förr att ha jordade radiatorer i ojordad miljö?

Så det är tydligen inte så enkelt att förstå när regler krockar med faktisk elsäkerhet. Kanske såg man inte så allvarligt på tvåfelsprincipen förr heller. Idag jämställer jag det med en rödljuskörning.
Pratar han om elelement eller vattenelement när han säger radiator?
 
C
D Dilato skrev:
Pratar han om elelement eller vattenelement när han säger radiator?
Kan aldrig tänka mig att det står i installationsanvisningen till en vattenburen radiator att den måste jordas, så det måste rimligtvis vara elradiatorer det handlar om. Vilket är en annan historia, om än med vissa gemensamma drag. En vattenradiator kan ju knappast ses som en elapparat eller del av elinstallationen.

Det blir ju mycket mer abstrakt när man genom att t.ex. jorda pannan "inför" jord i den ojordade miljön, som Persäter resonerar, än om man installerar en skyddsjordad apparat i rummet.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I TS fall vet vi inte om gitarrförstärkaren har några utsatta delar. Den kanske kan anses vara dubbelisolerad. Det var signaljord som flöt i luften här, inte en fas.
Det är ingen Dubbel fyrkant (symbolen för dubbelisolering) någonstans var jag kan se. Däremot ser jag nu (se nederst på något suddig bild) att det står på baksidan att den ska anslutas jordat.

Chassit är dock i plast och spånskiva/trä. Och det var från själva gitarren kittlingen kom (ansluten via gitarrkabel)


Dock förstår jag diskussionen att felet inte har med just denna förstärkare att göra. Dottern skulle ju kunna få för sig (om än osannolikt) att ta in brödrosten i sitt rum för stt rosta bröd...
 
  • Oskarp bild av baksidan på en förstärkare med varningstexter och symboler för ventilation och jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Rimligen så är elektronikens jord ansluten till skyddsjord.

Det betyder att skärmen på gitarrens signalkabel (gitarrens mikrofon) har förbindelse med skyddsjorden i förstärkarens elkontakt.

Anslyts inte förstärkaren till skyddsjord då kan man riskera att känna en svag ström från EMC- filtrets jordanslutning som jag beskrev förut.

Jag tror att det finns många elinstrument, multimedia och hifi - utrustningar mm. som inte är dubbelisolerade utan har jordad kontakt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P proffsrik skrev:
Chassit är dock i plast och spånskiva/trä. Och det var från själva gitarren kittlingen kom (ansluten via gitarrkabel)
Fenomenet här beror på kombinationen av att 1) kontakten på förstärkaren där man pluggar in gitarren är hopkopplad med jord inne i förstärkaren, och 2) det inuti förstärkaren sitter en kondensator mellan jord och nätspänning.

Om förstärkaren kopplas till ett ojordat uttag blir således gitarren spänningssatt genom kondensatorn, dock släpper den inte igenom någon ström att tala om, så det blir normalt bara obehagligt, inte farligt.
Om förstärkaren däremot kopplas till ett jordat uttag avleds spänningen till jord och fenomenet uteblir.

Denna konstruktion är dock inte unik för jordade apparater. Även dubbelisolerade apparater kan leverera otrevlig kittlingar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fenomenet här beror på kombinationen av att 1) kontakten på förstärkaren där man pluggar in gitarren är hopkopplad med jord inne i förstärkaren, och 2) det inuti förstärkaren sitter en kondensator mellan jord och nätspänning.

Om förstärkaren kopplas till ett ojordat uttag blir således gitarren spänningssatt genom kondensatorn, dock släpper den inte igenom någon ström att tala om, så det blir normalt bara obehagligt, inte farligt.
Om förstärkaren däremot kopplas till ett jordat uttag avleds spänningen till jord och fenomenet uteblir.

Denna konstruktion är dock inte unik för jordade apparater. Även dubbelisolerade apparater kan leverera otrevlig kittlingar.
Hej cpalm

Jag håller med dig.

Det finns en problematik med att försöka bygga t.ex. förstärkare, dubbelisolerade, om apparaten har minst en extra ”port” (in eller ut från apparaten) förutom strömförsörjningen.

Har du en signalport i t.ex. en förförstärkare i en ljudanläggning som skall anslutas till ett slutsteg som sedan driver högtalare, eller en gitarr som skall anslutas till en gitarrförstärkare, då behöver den en signalledare och en återledare.

Denna återledare är i obalanserade system (som i gitarrförstärkaren och i de flesta ljudanläggningar) en skärm runt signalledare.

Skärmen underlättar att hindra störningar (t.ex. 50 Hz brum från elfältet i rummet) att ta sig in till signalledaren (som i fallet med gitarrförstärkaren har hög impedans och därmed lätt att störa).

Det vanliga sättet är då att ansluta denna skärm till (skydds)jord (där också den interna elektroniken är ansluten) direkt eller t.ex. med en kondensator och därigenom avleda den kapacitivt kopplade spänningen i skärmen.

Man ser sedan till att apparaten kopplas till ett skyddsjordat uttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nog borde alltid vatten radiatorer vara jordade? Det vore ju rätt obehagligt om ett fel i värmepumpen ledde till att alla rör blev strömförande?
 
J JohanLun skrev:
Nog borde alltid vatten radiatorer vara jordade? Det vore ju rätt obehagligt om ett fel i värmepumpen ledde till att alla rör blev strömförande?
Är de anslutna med metallrör är de jordade eftersom värmepumpen är det. Är de anslutna med plaströr, om det nu förekommer, är de inte jordade men då kan inte ett fel i värmepumpen göra dem strömförande. Så tänker i alla fall jag.
 
J JohanLun skrev:
Nog borde alltid vatten radiatorer vara jordade? Det vore ju rätt obehagligt om ett fel i värmepumpen ledde till att alla rör blev strömförande?
Hej JohanLun

Elmatningen till värmepumpen, i ditt exempel, är ansluten till skyddsjord.

Skyddsjorden är sedan internt i värmepumpen ansluten till dess interna metalldelar, dit sedan de metallledningar som leder vatten till dina värmeelement är anslutna.

I våra elsäkerhetsföreskrifter står om potentialutjämning, d.v.s. att ansluta metalldelar till skyddsledarsystemet.

Det görs av två orsaker;
  • Det första orsaken är att minska risken att metalldelar som en person kan beröra är spänningssatta.
  • Den andra orsaken är att underlätta arbetet med EMC d.v.s. att begränsa störningar i byggnader.
 
Redigerat:
P proffsrik skrev:
Det är ingen Dubbel fyrkant (symbolen för dubbelisolering) någonstans var jag kan se. Däremot ser jag nu (se nederst på något suddig bild) att det står på baksidan att den ska anslutas jordat.
Tillverkarnas anvisningar är tyvärr inte alltid korrekta, eller tydliga. Man behöver använda sitt eget huvud också. De skriver inte varför den "ska" skyddsjordas.
P proffsrik skrev:
Chassit är dock i plast och spånskiva/trä. Och det var från själva gitarren kittlingen kom (ansluten via gitarrkabel)
Ja, då utgör inte denna förstärkare någon risk här.
P proffsrik skrev:
Dock förstår jag diskussionen att felet inte har med just denna förstärkare att göra. Dottern skulle ju kunna få för sig (om än osannolikt) att ta in brödrosten i sitt rum för stt rosta bröd...
Precis.
 
D Dilato skrev:
Pratar han om elelement eller vattenelement när han säger radiator?
Exemplet visar dels på att "regeln" om att blunda för jordade vattenradiatorer har smittat elradiatorer, och dels på att tillverkarens anvisningar ibland är farliga då många tror blint på dem.

Elradiatorer avsedda att skyddsjordas är riktigt problematiska i isolerade rum och bör undvikas i det längsta. Det införs inte bara utsatta delar potentiellt inom räckhåll från varandra, utan även risken för olika potential. Man kan få 400 V mellan två radiatorer eller mellan en radiator och en annan produkt avsedd att skyddsjordas. Man kan argumentera för att det är säkrare att skyddsjorda radiatorerna, men det är en nödlösning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tillverkarnas anvisningar är tyvärr inte alltid korrekta, eller tydliga. Man behöver använda sitt eget huvud också. De skriver inte varför den "ska" skyddsjordas.

Ja, då utgör inte denna förstärkare någon risk här.

Precis.
Hej
En eventuell problematik med denna typ av apparater uppkommer om man ansluter något till apparaten med ett komtaktdon som har anslutning till apparatens chassie och detta är potentialsatt
Är det genom ett EMC filter kan det ge en kittling för en människa och ”brum” för tex ljudet
Är det ett överslag från en fasledare till chassit då kan det även utgöra fara för människor om ingen jordfelsbrytare finns I kretsen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.