N Niq skrev:
Vad är det för bil?
17 år gammal Clio som gått 23" mil.
En bil för skroten om du frågar mig 😉
 
F fsn skrev:
Trumbromsar borde vara förbjudet. Ineffektivt och svårjobbat.
Samtidigt håller de ju väldigt länge jämfört med skivor... Åtminstone som bakbromsar på mina bilar.. Känns som jag byter skivor vartannat år eller nåt. (försöker lära frun bromsa ur ibland)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en kollega som försökte lära frun att inte vila vänsterfoten på kopplingspedalen. Han lyckades aldrig så länge han jobbade kvar. Han betalade för regelbundna byten av koppling. Det finns oväntat många Fridolf-typer.
 
Isakare Isakare skrev:
17 år gammal Clio som gått 23" mil.
En bil för skroten om du frågar mig 😉
Han har tydligen tänkt ha den länge till om allt ska vara kvalitetsdelar
 
galento
T TommyC skrev:
Jag hade en kollega som försökte lära frun att inte vila vänsterfoten på kopplingspedalen. Han lyckades aldrig så länge han jobbade kvar. Han betalade för regelbundna byten av koppling. Det finns oväntat många FriFridolf-typer
Då skulle frugan fått bekosta kopplingen.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Eller ännu bättre, byta den... 😄
 
  • Haha
  • Gilla
AFH och 4 till
  • Laddar…
Båda har tyvärr sån kroppsform som omöjliggör allt fysiskt arbete. Dessutom för mycket pengar så göra något praktiskt arbete är helt uteslutet.
 
F
Isakare Isakare skrev:
17 år gammal Clio som gått 23" mil.
En bil för skroten om du frågar mig 😉
Fan vad tråkigt, jag trodde det var nån entusiastbil. Minns fortfarande när frun körde av kamremmen på sin Clio, 11 mil mer än tillåtet för att få det på motorförsäkringen. Då fick man kavla upp armarna, riva toppen och utnyttja sina motorsportkontakter för en budgetrenovering och 3 nya ventiler.

Vad tar du för ett bromsbacksbyte på en sån, arbetsmässigt alltså? Kan inte vara så långt ifrån en 24 år gammal Yaris ur ett tekniskt perspektiv.
 
F
S swirve skrev:
Samtidigt håller de ju väldigt länge jämfört med skivor... Åtminstone som bakbromsar på mina bilar.. Känns som jag byter skivor vartannat år eller nåt. (försöker lära frun bromsa ur ibland)
Ja, i 24 år och 22-23000mil tror jag i mitt fall. Men då är det otroligt hög kvalite på Toyotas originaldelar. Avgassystemet byttes efter 18 år om jag inte räknar fel. Ersättningssystemet har jag redan svetsat lite på en gång.

Men bromsbackarna. Jag har bytt bromsskivor 1 gång fram på samma Yaris. Ett annat gammalt tyskt Diesel-as på 25000 mil och 16 år gammal har jag bytt skivor fram tre ggr och bak två ggr. Bak har jag även fått byta oken men dom var oförskämt billiga faktiskt. Anledningen till bytet av oken var automatiken för automatisk handbromsjustering. Det är nästa sak efter bromsbackar som skulle vara förbjuden. Det skulle sitta ett litet extra ok på samma bromsskiva bara för handbroms och den hade då kunnat vara manuellt justerbar då det aldrig slits.

Fram har jag totalrenoverat oken med allt utom nya kolvar.

När man ändå är igång, förbjud glidande enkolvsok. Det skulle rädda många skivor.

Oavsett vilket. Jag föredrar bromsbelägg och byte av skivor 2-3ggr framför ett byte av trumbromsar.
 
T TommyC skrev:
Jag hade en kollega som försökte lära frun att inte vila vänsterfoten på kopplingspedalen. Han lyckades aldrig så länge han jobbade kvar. Han betalade för regelbundna byten av koppling. Det finns oväntat många Fridolf-typer.
Varför bytte han inte till automatbil så var de problem löst?
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Och behöva köra en automat... Han hade sina prioriteter rätt.
 
  • Wow
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
De hade någon aversion mot automat vid vinterväglag. Om det är relevant eller inte har jag ingen koll på, jag har aldrig ägt automat. Jag har kört en hel del automat i hyrbilar i USA men där är snöröjningen "lite" rappare än här så att jag inte upplevde problem med automat på vintern i norra USA kanske inte är jämförbart med hur det brukar vara här.

Edit: Dessutom, trillade det ner mycket snö på kort tid så stannade de flesta hemma tills det var röjt. Förbrukningen av salt är hög och bilarna rostar därefter. 😢
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Rickard.
Det är inte bara barnen man ska hålla koll på att dom är fastspända utan man ska visst kolla att motorn också är det, det har dom visst inget pipljud för 🙄


En trasig motorfäste i metall ligger på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
galento
T TommyC skrev:
De hade någon aversion mot automat vid vinterväglag. Om det är relevant eller inte har jag ingen koll på, jag har aldrig ägt automat. Jag har kört en hel del automat i hyrbilar i USA men där är snöröjningen "lite" rappare än här så att jag inte upplevde problem med automat på vintern i norra USA kanske inte är jämförbart med hur det brukar vara här.

Edit: Dessutom, trillade det ner mycket snö på kort tid så stannade de flesta hemma tills det var röjt. Förbrukningen av salt är hög och bilarna rostar därefter. 😢
Har kört automat på vintern i flera decennier och har inte haft problem med det. Man har hört detta från personer som inte provat det själva utan hört detta. Vi har automat i 5 av 6 bilar här nu för tillfället och tycker det fungerar bra.

Bilen med manuell ryker nog om vi hittar en likadan med automat 👍
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Haha, automat på vintern, ett problem? Hur då? Jag har kört automater av alla slag i över 20 år... Allt från Volvo 940, S70, Dodge RAM, BMW E60 osv osv, alltså blandat fram, bak och fyrhjulsdrift med och utan elektroniska hjälpmedel. ENDA gången jag varit i diket var med en manuell Volvo 240...
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.