S Skandiamannen skrev:
Kanske gammal skåpmat för elbilsägarna men tänkte tipsa om laddning på Circle K, man behöver bara använda appen första gången sedan är det plug and charge, den känner av bilen så bara att koppla in. Funkar klockrent
Plötsligt händer det, att man inte lyckats enas om en standard för detta tidigare är en gåta, man blir snabbt bekväm och håller sig inom nätverket när man väl vant sig vid plug and charge… nu saknar man bara kortläsare även på snigelladdarna för det kan ibland vara en rejäl utmaning att få igång dom.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Just detta med att vi i Sverige har mycket snö vintertid (som dessutom töar och sen fryser på) gissar jag gör att det fungerar dåligt med för slät vägbeläggning. Hur ser det ut med vattenplaning på betong kontra asfalt t.ex.?
Menar du att vi har mer snö i Sverige än vad man har i Sydeuropa? Samtliga alpländer har väl både dubbdäcksförbud, slät asfalt och dessutom betydligt brantare vägar än Sverige.

Risken för vattenplaning är ju en konsekvens snarare av om vägen är spårig och gropig än struktur. Ska mycket till för att det ska bli så pass mycket vatten på vägbeläggning så att det spelar roll. Ur det perspektivet borde betong nästan vara bättre då det inte blir spårigt på samma sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Kanske gammal skåpmat för elbilsägarna men tänkte tipsa om laddning på Circle K, man behöver bara använda appen första gången sedan är det plug and charge, den känner av bilen så bara att koppla in. Funkar klockrent
Funkar det på Tesla?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Funkar det på Tesla?
Jajamän, jag har Tesla. Tar 30 sek längre för laddningen att starta än på Teslas laddare, annars ingen skillnad. Ofta fler lediga laddare än hos Tesla
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Risken för vattenplaning är ju en konsekvens snarare av om vägen är spårig och gropig än struktur. Ska mycket till för att det ska bli så pass mycket vatten på vägbeläggning så att det spelar roll. Ur det perspektivet borde betong nästan vara bättre då det inte blir spårigt på samma sätt.
Jag försökte googla lite förut och hittade den här artikeln, och undrar om inte detta just handlar om den sträcka på E6 som har betong?

https://sverigesradio.se/artikel/nio-vattenplaningsolyckor-pa-ett-ar-hugo-fruktansvart-halt

Sen hittade jag en annan artikel som påpekade att betong är mycket dyrare än asfalt. Asfalt har ju fördelen att den till stor del går att återanvända, det man fräser bort när man lägger ny beläggning återanvänds till beläggning på en annan väg.
 
G
L Liljeros skrev:
Menar du att vi har mer snö i Sverige än vad man har i Sydeuropa? Samtliga alpländer har väl både dubbdäcksförbud, slät asfalt och dessutom betydligt brantare vägar än Sverige.

Risken för vattenplaning är ju en konsekvens snarare av om vägen är spårig och gropig än struktur. Ska mycket till för att det ska bli så pass mycket vatten på vägbeläggning så att det spelar roll. Ur det perspektivet borde betong nästan vara bättre då det inte blir spårigt på samma sätt.
Antagligen är det billigare på lite sikt att ha större fraktioner av sten i asfalten, ska väl hålla längre tid, alltså ren snålhet med bullrigare asfalt.
 
G OMathson skrev:
Antagligen är det billigare på lite sikt att ha större fraktioner av sten i asfalten, ska väl hålla längre tid, alltså ren snålhet med bullrigare asfalt.
Räkningen tas av dig och mig genom högre förbrukning.
 
  • Arg
  • Ledsen
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G
P Pin skrev:
Räkningen tas av dig och mig genom högre förbrukning.
och högre slitage av däck.
 
  • Arg
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte skarvarna… Jag vet inte om Tyskland har några större mängder betong-motorvägar kvar, men de var som @JohanLun antyder som gamla järnvägar med ojämna skarvar.

Byggdes väl säkert med prefab-block på motsvarande sätt som räls läggs med fasta, ganska kort, längder.

Det är alltså inte betongen i slig som ger dunket, utan skarvarna.
Men efter kriget så har de byggt utan skarvar. Vi hade tyskar i Halland också som körde betongmaskiner på E6 när den blev motorväg. Tyvärr verkar man ha valt en billig version utan armering så nu river de upp den efterhand som den vittrar sönder.
 
K karlmb skrev:
Men efter kriget så har de byggt utan skarvar. Vi hade tyskar i Halland också som körde betongmaskiner på E6 när den blev motorväg. Tyvärr verkar man ha valt en billig version utan armering så nu river de upp den efterhand som den vittrar sönder.
Jo en av de nyare motorvägarna i Sverige, E4 norr om Uppsala blev också fiasko med betong.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/vantad-trangsel-nar-e4-norr-om-uppsala-renoveras
 
P paralun skrev:
Jo en av de nyare motorvägarna i Sverige, E4 norr om Uppsala blev också fiasko med betong.

[länk]
Min tes är att det är dubbdäcken som ställer till det, det är den enda väsentliga skillnaden mellan Sverige och andra platser där betongvägar fungerar.
 
R
Salt är en stor faktor till att betong inte används i Sverige på vägarna.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Min tes är att det är dubbdäcken som ställer till det, det är den enda väsentliga skillnaden mellan Sverige och andra platser där betongvägar fungerar.
Nej jag tror det är vårt klimat som är det avgörande. Sen på just E4 är det då den tunga långtradartrafiken som förefaller vara den stora utmaningen. Betongen står inte pall helt enkelt för skiftningar i väder samt hård belastning av främst långtradare.
 
Tänk om man tog bort både salt och dubbdäck. Sänk hastigheten till max 90. Gör under för förbrukningen åxå. Betong. Tyst. Slits mindre. Allt bättre för miljön.
 
  • Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
R
Ja vist varför inte sänka till 30km/h🤓🫣
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.