Hej,
Jag har köpt en begagnad elgitarr till dottern. Plötsligt säger hon att hon fick en stöt från gitarren.
Jag fick dit och mätte med voltmeter. Får 113V AC 50Hz på multimetern mot metalldel på gitarren och elementrör som är kopplat mot jord via värmepumpen. Rummet är ojordat.

Kopplar jag in i köket som är jordat får jag 0V på multimetern mot jord.

Har ett svagt minne av att jag varit med om något liknande med datorchassi i min ungdom. Vad är detta för fenomen och går det att avhjälpa?
 
  • Gitarrförstärkare med olika reglage och en stickkontakt ansluten, placerad på ett trägolv. I bakgrunden syns en tvättkorg och några sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett naturligt fenomen när en skyddsjordad apparat med EMC-filter används i ett ojordat uttag. Det fel du har här är ett element i detta rum som är jordat. Du bör få alla uttag i rummet skyddsjordade.

Spänningen är annars ofarlig även om den kittlar mer än behagligt. Om du belastar kretsen med t.ex en glödlampa så bör du se att spänningen sjunker mot noll.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Tack för bra svar.
Hela huset exkl kök/källare/garage är ju ojordat med radiatorer som når jord. Kommer bli dyrt/jobbigt att fixa. Jag funderar på om ett alternativ skulle vara att få bort jordningen av radiatorerna genom koppla in plaströr mellan värmepump och värmestammen. Eller är det en dålig idé? Det kanske finns kontakt mot jord någon annanstans plus att det inte känns riktigt rätt ändå... Givet att jag har jordfelsbrytare, vinner jag något ytterligare på att jorda dessa rum? Det är ju i princip bara dubbelisolerade saker som kopplas in i dessa förutom då denna förstärkare och ibland en stationär dator.
 
Det är ju som sagt inte så lyckat detta med ojordade uttag i rum med vattenburen värme. Men det är mycket vanligt. Så om du inte vill kosta på att jorda hela huset går det att acceptera att förstärkaren kittlas eller jorda bara det rummet. Alla uttag i ett rum måste vara antingen jordade eller ojordade. Det får inte blandas. Men du måste inte jorda hela huset på en gång. Att försöka isolera radiatorsystemet från jord tror jag inte ett ögonblick på.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
NU kan jag inte det med EMC-filter, så det här är en vild gissning, har du provat att vända stickproppen i uttaget
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
P proffsrik skrev:
Plötsligt säger hon att hon fick en stöt från gitarren.
Jag fick dit och mätte med voltmeter. Får 113V AC 50Hz på multimetern mot metalldel på gitarren och elementrör som är kopplat mot jord via värmepumpen. Rummet är ojordat.
Rörde hon vid elementet när hon fick "stöten"?

I så fall är ju lösningen att hon håller sig borta från det när hon spelar.
 
Ojordade vägguttag och jordade radiatorer är ett allvarligt fel... Det innebär risker. Det jämställs med att skala bort yttermanteln på sladdar och ledningar du har i huset. En av två skyddsbarriärer är borta.

Du ska inte använda gamla klass 0-apparater i detta rum (rund stickpropp som inte passar i jordade uttag), och du bör undvika flera skyddsjordade apparater inom räckhåll från varandra.

Du kan skyddsjorda ett rum i taget.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ojordade vägguttag och jordade radiatorer är ett allvarligt fel...
Fel och fel... Det är väl realiteten i de flesta(?) bostäder byggda före 1994?
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Jo med dagens mått är det ett allvarligt fel. Att man inte hade samma krav förr förändrar inte det. Det finns flera anledningar till att denna skyddsmetod inte längre är tillåten. Dagens ökande mängd elapparater är en.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo med dagens mått är det ett allvarligt fe
Att säga """ med dagens mått är det ett allvarligt fel """ Nu talas det om gårdagens normer och installationer och dom är inte allvarliga FEL.
 
Kan det vara så att problemet (som TS har) även till viss del ligger i att förr i tiden hade man inga EMC-filter i apparaterna (det fanns ju ingen jord att avleda till) men nu har dom ofta det.

Att ta bort EMC-filtret och köra "raka rör" löser nog problemet med stötar..

..eller en sladd till elementet från förstärkarens jord...
 
TS fall var faktiskt ett allvarligt fel även 1994. Dåtidens föreskrifter påbjöd skyddsjordning i de fall då risk föreligger för samtidig beröring av utsatt del och ledande golv eller jordat föremål. Man blundade för vattenradiatorer då men det gör man inte idag. Vi lever idag, inte 1994.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo med dagens mått är det ett allvarligt fel. Att man inte hade samma krav förr förändrar inte det. Det finns flera anledningar till att denna skyddsmetod inte längre är tillåten. Dagens ökande mängd elapparater är en.
Visst är det formellt fel. Men hur många olyckor har skett dem gångna tio åren genom detta fel? Jag tror inte speciellt många, om ens.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den enklaste lösningen för TS är ju att mata förstärkaren med en skarvsladd från ett jordat uttag i köket. Puristerna i forumet kommer att skrika men man måste vara praktiskt.
Finns det verkligen en föreskrift som förbjuder skarvsladdar mellan olika rum?
 
Menar du att vi borde sluta med felskydd i våra moderna anläggningar? Sluta med kabelmantel utan dra FK utanpåliggande. Sluta dimensionera ledningar för 0.4 s frånkoppling?

Det finns ingen lag eller föreskrift som förbjuder att man är korkad.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.