Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har märkt att min bil går mycket märkbart snålare på asfalten mellan stockholm och Uppsala, än den asfalten jag normalt kör på varje dag.
Och på den sträcka jag kör nästan varje dag finns det två avsnitt där bilen går lite snålare än resten av vägen.
Jo, min väldigt grova bedömning var att man låg på samma förbrukning på svensk motorväg (110-120) som autobahn (130-140)
 
Minns fortfarande betongmotorvägen ut till Falsterbo från Malmö från när man var liten, ett härligt rytmiskt dunkande. Vill minnas att de la asfalt över den med betongen över först, och att man då fortfarande kunde höra skarvarna över, men att det nu är helt omgjort med "vanlig asfalt" och inte längre låter annorluinda än någon annan väg.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
L Liljeros skrev:
Jo, min väldigt grova bedömning var att man låg på samma förbrukning på svensk motorväg (110-120) som autobahn (130-140)
Kan ju också till viss del bero på att det var varmare i Tyskland än Sverige ...
 
Jag har en känsla av att man åtminstone i södra usa har betongvägar. Jag misstänker det är svårare att laga skador i sådana, men att de håller bättre fram till de blir skador? Troligen är betong bättre för tunga bilar?

Men grovt grus gör väl regnprestandan på vägen bättre, mindre risk för vattenplaning? Slät betong borde vara dålig på det sättet?

Heta sommardagar även här i sthlm så kan ju nästan asfalten mjukna. De har lagat vår asfalt med antar jag kallsasfalt, det blir superkladdigt på varma sommardagar. Kan inte tänka mig det funkar alls i varma länder...
 
A ajn82 skrev:
Har läst att Sverige har grövre och bullrigare asfalt än resten av Europa, känns rimligt att det även leder till högre förbrukning
För kanske 15-20 år sedan gjordes ett test i Alby med "tyst asfalt". Den sades vara vanlig nere i Europa och den hade håligheter som dels gjorde den tystare och dels gjorde att vattnet rann undan. Den ansågs inte lika tålig när det gällde snöröjning. Jag kan bara bedöma upplevelsen att köra på den. Och det var en enorm skillnad. Men antagligen blev det för mycket underhåll eftersom det inte fick någon uppföljare och det sedan återgick till vanlig asfalt på sträckan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Min mosters examensarbete ska ha handlat om dränerande asfalt eller liknande, funkade väldigt bra tills det svängde runt nollan och det blev en isbana. Jag tror man la ner det hela.

Man la tyst asfalt på en sträcka på motorvägen i Lund, märktes tydlig skillnad när man körde där i början. Men effekten har avtagit.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
För kanske 15-20 år sedan gjordes ett test i Alby med "tyst asfalt". Den sades vara vanlig nere i Europa och den hade håligheter som dels gjorde den tystare och dels gjorde att vattnet rann undan. Den ansågs inte lika tålig när det gällde snöröjning. Jag kan bara bedöma upplevelsen att köra på den. Och det var en enorm skillnad. Men antagligen blev det för mycket underhåll eftersom det inte fick någon uppföljare och det sedan återgick till vanlig asfalt på sträckan.
Liknande test gjordes norr om sthlm åxå på E4. Tyst och dränerande. Det var vad jag förstod för dyrt, den sattes igen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte skarvarna… Jag vet inte om Tyskland har några större mängder betong-motorvägar kvar, men de var som @JohanLun antyder som gamla järnvägar med ojämna skarvar.

Byggdes väl säkert med prefab-block på motsvarande sätt som räls läggs med fasta, ganska kort, längder.

Det är alltså inte betongen i slig som ger dunket, utan skarvarna.
Man kan väl inte ha för långa längder med betong utan där måste nog vara en rörelse skarv med jämna mellanrum, därav alla skarvar.
 
Mitt intryck när jag kört i usa är att det är tystare utifrån vägbrus men det dunkar och slår istället.
 
Föredrar nog svensk asfalt mot betong. Skarvarna är störade och ibland är det rillor och lite grov yta så det brölar också. E6 i Falkenberg är ett exempel på högljudd betongväg.

Betong har dock bra bärighet, asfalt är ju alltid lite mjuk.

Är i Rumänen nu och här kan man åka i 160 på motorvägen och det är knäpptyst förutom lite vindbrus
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Min mosters examensarbete ska ha handlat om dränerande asfalt eller liknande, funkade väldigt bra tills det svängde runt nollan och det blev en isbana. Jag tror man la ner det hela.

Man la tyst asfalt på en sträcka på motorvägen i Lund, märktes tydlig skillnad när man körde där i början. Men effekten har avtagit.
Vad jag har förstått så måste den rensas, man kör över med en form av högtryckstvätt som rensar kanalerna, när dessa är igensatta så blir den som vanlig asfalt igen.
 
D djac skrev:
Vad jag har förstått så måste den rensas, man kör över med en form av högtryckstvätt som rensar kanalerna, när dessa är igensatta så blir den som vanlig asfalt igen.
Låter rimligt, sen kan det nog slitas bort också 🤔
 
Just detta med att vi i Sverige har mycket snö vintertid (som dessutom töar och sen fryser på) gissar jag gör att det fungerar dåligt med för slät vägbeläggning. Hur ser det ut med vattenplaning på betong kontra asfalt t.ex.?
 
Kanske gammal skåpmat för elbilsägarna men tänkte tipsa om laddning på Circle K, man behöver bara använda appen första gången sedan är det plug and charge, den känner av bilen så bara att koppla in. Funkar klockrent
 
  • Gilla
  • Wow
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Vi i Skåne skulle väl kunna få ha tysta väggar i alla fall då ..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.