B breakman skrev:
Varför skulle Styra hem veta bättre än Shelly själva? Jag utgår från att det som står hos Shelly stämmer, 10W med nolla och 20W utan som minsta belastning.
Eftersom det hos flera andra källor står att just minimilasten på 10W är när man inte har nolla. Det är konstigt att Shelly inte klargör detta på sin egna sida tycker jag.

T.ex här
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/shelly-dimmer-2/1015311.9256/
och här
https://www.ledgrossisten.se/led-dimbar-c-35/shelly-dimmer-2-p-600

"Effekt: 1-200W. När nollan saknas är minsta lasten 10W."
" När du använder enheten utan neutral behöver Shelly Dimmer 2 minst 10W strömförbrukning för att fungera. Om den anslutna lampan har en mindre strömförbrukning behövs Shelly Bypass för att enheten ska fungera."
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B
N naikon skrev:
Eftersom det hos flera andra källor står att just minimilasten på 10W är när man inte har nolla. Det är konstigt att Shelly inte klargör detta på sin egna sida tycker jag.

T.ex här
[länk]
och här
[länk]

"Effekt: 1-200W. När nollan saknas är minsta lasten 10W."
" När du använder enheten utan neutral behöver Shelly Dimmer 2 minst 10W strömförbrukning för att fungera. Om den anslutna lampan har en mindre strömförbrukning behövs Shelly Bypass för att enheten ska fungera."
Shelly skriver:
When using the device without neutral, Shelly Dimmer 2 requires at least 20W @ 240 VAC of power consumption to operate. If the connected light has a smaller power consumption, then Shelly Bypass is needed for the device to work.
Återigen, lite på Shelly som utvecklat den eller någon återförsäljare där en inköpare (eller annan person) sitter och kopierar/översätter någon spec. som de fått tag på?
 
B breakman skrev:
Shelly skriver:


Återigen, lite på Shelly som utvecklat den eller någon återförsäljare där en inköpare (eller annan person) sitter och kopierar/översätter någon spec. som de fått tag på?
Är Shellys dimmer så mycket sämre än t.ex Schneiders och Plejds dosdimmrar som verkar kunna dimmra led från 1W?
10W är ju rätt mycket ljus om man kör en LED-lampa i t.ex en plafond. Måste ju vara extremt vanligt att man vill dimmra under 10W med LED?
 
B
N naikon skrev:
Är Shellys dimmer så mycket sämre än t.ex Schneiders och Plejds dosdimmrar som verkar kunna dimmra led från 1W?
10W är ju rätt mycket ljus om man kör en LED-lampa i t.ex en plafond. Måste ju vara extremt vanligt att man vill dimmra under 10W med LED?
Ingen erfarenhet hur den är, äger ingen. Men kan hålla med om att det låter mycket med 10W, iaf om man tänkt dimmra enstaka ljuskälla, men kör man med ett antal spottar så kanske det är enklare att komma upp i 10W.
 
B breakman skrev:
Ingen erfarenhet hur den är, äger ingen. Men kan hålla med om att det låter mycket med 10W, iaf om man tänkt dimmra enstaka ljuskälla, men kör man med ett antal spottar så kanske det är enklare att komma upp i 10W.
Eller så kör man en shelly bypass eller drar fram en nolla.
jag kör med en nolla till dom, inga problem alls då med en led.

Inte heller samma prissegment heller va?
 
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Eller så kör man en shelly bypass eller drar fram en nolla.
jag kör med en nolla till dom, inga problem alls då med en led.

Inte heller samma prissegment heller va?
Men om vi förstått det rätt så är ändå minsta last 10w med nolla. Och det är ju väldigt lätt att komma under 10w med LED.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Spännande, jag har några Shelly dimrar, minst en har jag kört mot en lampa över matbordet, garanterat inte över 10W, snarare hälften, och har inte haft några problem.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Spännande, jag har några Shelly dimrar, minst en har jag kört mot en lampa över matbordet, garanterat inte över 10W, snarare hälften, och har inte haft några problem.
Du menar att specen är något man kan ignorera? Vanligtvis brukar det bli problem förr eller senare. Det brukar vara en bra idé att följa tillverkarens instruktioner…
 
Nissens Nissens skrev:
Du menar att specen är något man kan ignorera? Vanligtvis brukar det bli problem förr eller senare. Det brukar vara en bra idé att följa tillverkarens instruktioner…
Du får gärna förklara vad det är som sätter minsta effekt i en dimmer med nolla.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
N naikon skrev:
Men om vi förstått det rätt så är ändå minsta last 10w med nolla. Och det är ju väldigt lätt att komma under 10w med LED.
Har inga problem med en e27:a, säkert nån watt bara…

Sen börjar den ej dimra på 0%, fick nog förskjuta upp min start , typ 13-100% för att ta hela spannet.

jag har ej testat utan nolla, gick på det som stod på styrahem och körde med nolla direkt.
 
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Du får gärna förklara vad det är som sätter minsta effekt i en dimmer med nolla.
Nej, det får tillverkaren göra, det är de som skrivit specen, inte jag.

Du läste tydligen ingenting av det jag skrev…
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, det får tillverkaren göra, det är de som skrivit specen, inte jag.

Du läste tydligen ingenting av det jag skrev…
Eftersom jag har viss kännedom om elektronik har jag förmåga att analysera specar.

Jag läste vad du skrev, men jag vet av vilken anledning du är i denna tråd så jag bryr mig inte nämnvärt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Shelly verkar inte kunna bestämma sig själva, jag hittar både 1W och 10W som mingräns för LED med nolla.
 
R
N naikon skrev:
Men om vi förstått det rätt så är ändå minsta last 10w med nolla. Och det är ju väldigt lätt att komma under 10w med LED.
Jag är ganska säker på att 10W är en felskrivning. Jag använder själv, utan problem, deras dimmer med lampor på ca 2W total effekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Shelly verkar inte kunna bestämma sig själva, jag hittar både 1W och 10W som mingräns för LED med nolla.
Japp det var precis det som min ursprungliga frågeställning var 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.