Första frågan är, var läcker det, i någon packning under till. då kan det vara att det blir ett övertryck i venhuset. Orsak ventilstängerna läckker, canringar slitna, ventilerna otäta det läcker avgaser/bränsle tryck upp i ventilkåpan.. Inget annat att välja på. bara att det är övertryck i vevhuset.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Första frågan är, var läcker det, i någon packning under till. då kan det vara att det blir ett övertryck i venhuset. Orsak ventilstängerna läckker, canringar slitna, ventilerna otäta det läcker avgaser/bränsle tryck upp i ventilkåpan.. Inget annat att välja på. bara att det är övertryck i vevhuset.
Tack för input! 👍
Jag misstänker att det blir svårt att hitta var det läcker. Om man inte plockar ner motorn i småbitar. 🙄
Känns rätt jobbigt. RC Holm återkommer till kontoret 2 maj. Får se om de kan erbjuda en motor till vettigt pris.

Vilken väg skulle du välja?
 
S sven.h skrev:
Har haft liknande problem. Avluftningen i tanklocket var igensatt. Prova och kör utan tanklock en gång.

2:a på den bollen. :)
Samma för mig
 
😉 Äntligen fungerar markvibratorn bra! 😀

Först vill jag tacka alla för er input och hjälp!
Tack så jättemycket! ❤️
Efter ett uppehåll kom jag till skott och fortsatte med att försöka laga markvibratorn.
När jag hade lossat motorn hittade jag oljeläckaget. Det läckte ifrån slangen som var täckt med metallhölje. Den används troligtvis för att tappa ur oljan.
Jag lyckade hitta en ny oljeplugg som passade (efter jag slipat ner skallen), det gjorde susen och oljeläckaget försvann.

Beställde en ny tändspole och bytte den, då gick motorn bättre men inte bra.
Gick att varva upp utan att den la av. Men gick inte bra...
Fortsatte med bränsletillförseln... jag hade ju gjort rent förgasaren hur många gånger som helst.
Men provade igen. Ingen förbättring.
Efter att jag lyckats tända eld på mig själv när jag skulle kolla gnistan och bensin sprutade ur cylindern och rakt på mig… vänster arm och ben brann, men med heltäckande kläder och handskar så jag lyckades släcka elden snabbt. 🔥

Nu beställde jag en ny förgasare!
Bytte förgasare och packningar, bytte olja i motorn (3e gången), justerade ventilerna igen, tändstift bytt.
Och nu går Markvibratorn som en dröm! 🥰
Tack! ❤️
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.