Isakare Isakare skrev:
Lite OT.
Där jag bor köpte ett par en stor pampig putsad 20 tals villa med totalrenoveringsbehov, inte fallfärdig eller rutten, allt var bara gammalt.
Efter mycket räknande kom de fram till att bygga en ny var billigare än renovera den gamla, och med fördelen att den nya skulle ha mycket bättre energivärde, det skiljde nästa 2 miljoner.
En arkitekt ritade en exakt likadan efter originalritingen fast i modern byggteknik, idag ligger där en flång ny kåk som ser ut som den gamla.
De som inte vet, tror nog fortfarande att det är samma kåk som legat där i 100 år.
Kalkylen höll bra, det blev 1,6 miljoner billigare än billigaste offert på renovering.
Men tanke på hur dyrt det är att bygga något som inte är ett kataloghus, så kan man ju fundera över skicket på det gamla och kvaliteten på det nya....
 
J JohanLun skrev:
Det trista är att, förutom i mycket sällsynta fall, så försvinner all charm och alla detaljer och hantverk när man gör så. Lika med de "urblåsningar" när fönster, innerdörrar, foder etc etc byts. Om 100 år kommer denna kåk vara riven, medan grannkåken som var byggd 1920 stå där lika fin... ;)
Jo, vist är det så.
Men jag tycker ändå att det var coolt att de byggde en likadan kåk, och inte föll för att bygga nån ful kloss i ett område med äldre bebyggelse.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Clarken37
B Byggahusfan skrev:
Hej!

Vi spanar på ett hus i stockholms trakterna som ligger lägre i pris än andra, men som förstås har mycket högre renoveringsbehov än andra.
Mitt mål är att uppskatta vad kostnaden för alla moment är om man hyr in någon. Vissa moment tror jag att jag kan klara av själv, men jag skulle behöva hjälp att få en vanlig bild på vad det kostar.

Jag försökte googla och söka på forumet, och den som jag kunde hitta hade en sammanställning på vad olika saker kostnader är ca 4 år gammal.
[länk]

Där fanns följande poster:

Tak (200k)
Fasad (50-300k)
Källare invändigt (50k, enklast möjliga)
Källare utvändigt (120k)
Fönster och dörrar (200k)
Ventilation och isolering (20k-100k)
Värmesystem (framgår inte om behov finns, annars 50k-150k)
Badrum (300k)
Kök (200k)
Ytskikt (150k)
Garage (50k-300k)
Tomt (50k- beroende på vad man vill, dräneringen bökar ju upp en del)
Oförutsett +15% på ovan

Tråden förutsatte att huset fanns i göteborgstrakten, men nu är det så att jag tittar på hus i stockholmstrakten.
Det har både varit inflation de senaste 4 åren, samt så är väl hantverkare dyrare i stockholm. Jag såg någon byggahus artikel, men det verkade vara priser som är för småorter och bakåt i tiden.

Ni får gärna länka mig någonstans där det finns liknande sammanställningar, för jag vet helt klart inte hur jag ska söka på forumet ordentligt.

Personligen har jag inga krav på att det ska vara dyra materialval, utan är rätt så nöjd med enklast möjliga, där jag kan förhoppningsvis göra lite arbete själv.
För att ta tråden tillbaka till ämnet (ursäkta den totala utspårningen) alla sajter som uppger vad renoveringar ”ska” kosta verkar ligga kraftigt under vad det kostar i verkligheten.

Som ett exempel var jag inne på hantverkarpriser.se.

De har som exempel fönsterbyte av totalt 26 enheter. Atbetskostnad efter rot uppskattas till 50k.

Jag vill byta 21 fönster och Jag har nu tagit in 7-8 offerter både från fönsterfirmor och snickare. INGEN har offererat under 100k i arbetskotnad efter rot.

https://www.hantverkarpriser.se/sida/prisguide-fonsterbyte

Ett annat exempel. Jag ska måla om fasaden. 100kvm faluröd (billigt som fan) Enligt denna uppskattning ”ska” det kosta 30k totalt.

Jag har EN offert under 100k och det är ett polskt enmansbolag.

https://www.sambla.se/bolan/renovering/mala-om-huset-kostnad/

Möjligt att det är dubbla priset i Stockholm. Pratar med vänner och grannar och de får samma offerter som jag.
 
M
Clarken37 Clarken37 skrev:
Jag vill byta 21 fönster och Jag har nu tagit in 7-8 offerter både från fönsterfirmor och snickare. INGEN har offererat under 100k i arbetskotnad efter rot.
Förutom priset så är väl frågan hur arbetet kommer utföras, är det med fabriksmålat foder som inte geras och en tub akrylfog per fönster för att dölja alla spikar och andra misstag?
 
J JohanLun skrev:
Det trista är att, förutom i mycket sällsynta fall, så försvinner all charm och alla detaljer och hantverk när man gör så.
Får väl tillstå att jag till skillnad från många andra här uppskattar att gammalt sunk försvinner.
J JohanLun skrev:
Om 100 år kommer denna kåk vara riven, medan grannkåken som var byggd 1920 stå där lika fin... ;)
Grannkåken från 1920 blir ungefär så här då: https://www.engstrom.com/bildformat/je_81557
 
Redigerat:
Clarken37 Clarken37 skrev:
För att ta tråden tillbaka till ämnet (ursäkta den totala utspårningen) alla sajter som uppger vad renoveringar ”ska” kosta verkar ligga kraftigt under vad det kostar i verkligheten.

Som ett exempel var jag inne på hantverkarpriser.se.

De har som exempel fönsterbyte av totalt 26 enheter. Atbetskostnad efter rot uppskattas till 50k.

Jag vill byta 21 fönster och Jag har nu tagit in 7-8 offerter både från fönsterfirmor och snickare. INGEN har offererat under 100k i arbetskotnad efter rot.

[länk]

Ett annat exempel. Jag ska måla om fasaden. 100kvm faluröd (billigt som fan) Enligt denna uppskattning ”ska” det kosta 30k totalt.

Jag har EN offert under 100k och det är ett polskt enmansbolag.

[länk]

Möjligt att det är dubbla priset i Stockholm. Pratar med vänner och grannar och de får samma offerter som jag.
Håller med!

Det enda sättet att veta är att dra in 3-5 offerter. Viktigt med bra underlag så de offererar på liknande arbete.
 
  • Gilla
Clarken37
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ett annat exempel. Jag ska måla om fasaden. 100kvm faluröd (billigt som fan) Enligt denna uppskattning ”ska” det kosta 30k totalt.

Jag har EN offert under 100k och det är ett polskt enmansbolag.

[länk]

Möjligt att det är dubbla priset i Stockholm. Pratar med vänner och grannar och de får samma offerter som jag.
Intressant. Jag målade om fasade (och spacklade) för ett par år sedan. Tiden fördelade sig ungefär:
* 2 h fundera om jag skall köpa eller bygga ställning.
* 2 h fundera över vad för färg det är nu och vad jag skall köpa.
* 5 h Köpa/bygga/flytta runt ställning
* 4 h tvätta (och köpa in grejor)
* 6 h stryka 3 sidor ett varv
* 10 h spackla springor.
* 6 h stryka 3 sidor ett varv

Ca 35 timmar då. Norra sidan finns inget behov av att måla. Ser ut att bli ganska bra timpenning om detta skulle kosta 100k. Ställning, färg, penslar kostar ju inte så mycket. Hm, blir ca 2600 kr/timme netto.
Sprider man ut detta på 4 veckor blir det 9 h/vecka. Något som bör gå alldeles utmärkt även om man jobbar heltid på dagarna.

Sedan kanske inte detta jobb skulle gå på 100k för all del. Kanske bara skulle sluta på 1000 kr/timme netto.
 
  • Gilla
Clarken37
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Trump är extremt klumpig och arrogant. Men givetvis väldigt intelligent. Man blir varken president eller diktator utan att vara rejält intelligent.

Skulle tippa att Putin och Trump bägge har en IQ runt 130-160.
Jorå. Säkert. Om han röker på innan framträdanden kanske?
Clarken37 Clarken37 skrev:
Min fördom om alla ingenjörer är att de är lite smartare än alla andra och ofta frustrerade eftersom de inte får den framgång ”de förtjänar”
Det är när man kommer på möten där nån chef helt utan kunskap (ofta från marknad, inköp eller produktion) kommer med förslag som är helt uppåt väggarna, man undrar om man ska säga nåt och riskera skämma ut personen eller bara hålla tyst. De flesta håller tyst och säger nog ungefär som i trumpvideon "vi får låta experterna undersöka detta" eller "vi har undersökt den vägen och den var inte framkomlig". Jag har inte kommit på någon metod att bemöta folk med "makt" som säger helt galna saker.
 
Går det att pudla på ett bra sätt? säkert har man otroligt välbetalda konsulter som hjälper till med det...

 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Prisreglerad HR i innerstan kan jag få tag i via kontakter sannolikt. Vet inte hur mycket vinst ägaren gör på en sekeskiftstakvåning på Odenplan med dubbla terasser på 120 kvm med en hyra på 11k i månaden.
Skaffa då en sådan och sätt det egna kapitalet i arbete på börsen.

D daVinci skrev:
Intressant. Jag målade om fasade (och spacklade) för ett par år sedan. Tiden fördelade sig ungefär:
* 2 h fundera om jag skall köpa eller bygga ställning.
* 2 h fundera över vad för färg det är nu och vad jag skall köpa.
* 5 h Köpa/bygga/flytta runt ställning
* 4 h tvätta (och köpa in grejor)
* 6 h stryka 3 sidor ett varv
* 10 h spackla springor.
* 6 h stryka 3 sidor ett varv

Ca 35 timmar då. Norra sidan finns inget behov av att måla. Ser ut att bli ganska bra timpenning om detta skulle kosta 100k. Ställning, färg, penslar kostar ju inte så mycket. Hm, blir ca 2600 kr/timme netto.
Sprider man ut detta på 4 veckor blir det 9 h/vecka. Något som bör gå alldeles utmärkt även om man jobbar heltid på dagarna.

Sedan kanske inte detta jobb skulle gå på 100k för all del. Kanske bara skulle sluta på 1000 kr/timme netto.
Det bör ju dessutom gå bra att ta tjänstledigt en månad för att göra det du gjorde om man nu inte tycker sej kunna få ihop ens 9/h veckan på det egna huset tillsammans med ett heltidsarbete.
 
Väldigt spretigt det här. Nästan som om tråden borde heta nåt i stil med: ”Hur påverkar det lönestatistiken och förmögenhetsfördelningen om Donald Trump, Jan Guillou och Göran Persson ska renovera huset jag funderar på att köpa?”

Edit: Fan, det skulle ju kunna bli en fantastisk dokusåpa.
 
Redigerat:
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Väldigt spretigt det här. Nästan som om tråden borde heta nåt i stil med: ”Hur påverkar det lönestatistiken och förmögenhetsfördelningen om Donald Trump, Jan Guillou och Göran Persson ska renovera huset jag funderar på att köpa?”

Edit: Fan, det skulle ju kunna bli en fantastisk dokusåpa.
Fast, det är inte långsökt. Göran Persson, Putin och Trump är nog alla delaktiga att bostadsmarknaden och kostnad för boende ser ut som den gör just nu.
 
J JohanLun skrev:
Fast, det är inte långsökt. Göran Persson, Putin och Trump är nog alla delaktiga att bostadsmarknaden och kostnad för boende ser ut som den gör just nu.
Nånstans i ett hörn sitter Jan Guillou och muttrar för sig själv. ”Jag heter faktiskt Jan, inte Putin.” 😉
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Nånstans i ett hörn sitter Jan Guillou och muttrar för sig själv. ”Jag heter faktiskt Jan, inte Putin.” 😉
Jan Guillou har jag, till skillnad från de andra herrarna, uppfattat som högintelligent och ytterst självmedveten och minimerat den blinda delen av Johari fönster.

Putin finner jag inte osannolikt också vara intelligent, men ha någon form av personlighetsstörning.

Trump. Ja. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag har försökt förstå vilka förtjänster han har. Ett gigantiskt ego och en ärvd förmögenhet samt att totalt skita i vad andra tycker och hur han uppfattas. Men vad mer? Appeal till white trailer trash?

Göran Persson blev riktigt mediatränad i slutet. Hans kompetens ska jag inte spekulera i mer än att jag tror det är korrekt att han troligen inte läst diffekvationer på kth.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Clarken37
J JohanLun skrev:
Jorå. Säkert. Om han röker på innan framträdanden kanske?
[media]
Det är när man kommer på möten där nån chef helt utan kunskap (ofta från marknad, inköp eller produktion) kommer med förslag som är helt uppåt väggarna, man undrar om man ska säga nåt och riskera skämma ut personen eller bara hålla tyst. De flesta håller tyst och säger nog ungefär som i trumpvideon "vi får låta experterna undersöka detta" eller "vi har undersökt den vägen och den var inte framkomlig". Jag har inte kommit på någon metod att bemöta folk med "makt" som säger helt galna saker.
Har man för mycket makt för länge stiger det 99% åt huvudet. Varenda diktaktor går samma väg. Har inget med intelligens att göra.

Victoria Silvstedt tex är uppenbart intelligent men spelar en roll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.