Har egentligen civilekonomprogrammet något berättigande med det resonemanget?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Truman: The 'C' students run the world.

Så är det verkligen.
När jag ser Donald Trump undrar jag ibland om det är en satir och nån kommer hoppa fram och säga "lurad"! Men han kanske inte är korkad utan har något annat problem. Men visst är det otroligt att folk som verkar så urbota dumma kan komma så långt?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
När jag ser Donald Trump undrar jag ibland om det är en satir och nån kommer hoppa fram och säga "lurad"! Men han kanske inte är korkad utan har något annat problem. Men visst är det otroligt att folk som verkar så urbota dumma kan komma så långt?
Finns en bra av Jan Guillou, parafraserat: "Att kunna sitta still och prata sammanhängande på ett lugnt ger makt." Han pratade naturligtvis om sig själv.

Min erfarenhet är att han har rätt med detta uttalande, de som just kan prata sammanhängande i maklig takt när de sitter still klättrar i samhällshierarkin. Det är det enda man egentligen behöver kunna för att framstå som mäktig och det är en ovanlig kombination. Det finns inget krav på att att det måste vara sant det man säger.
 
Clarken37
J JohanLun skrev:
Har egentligen civilekonomprogrammet något berättigande med det resonemanget?
Tror du Göran Persson med några sociologikurser hade lyckats bättre om han var bra på differentialekvationer?
 
Clarken37
J JohanLun skrev:
När jag ser Donald Trump undrar jag ibland om det är en satir och nån kommer hoppa fram och säga "lurad"! Men han kanske inte är korkad utan har något annat problem. Men visst är det otroligt att folk som verkar så urbota dumma kan komma så långt?
Trump är extremt klumpig och arrogant. Men givetvis väldigt intelligent. Man blir varken president eller diktator utan att vara rejält intelligent.

Skulle tippa att Putin och Trump bägge har en IQ runt 130-160.

Min fördom om alla ingenjörer är att de är lite smartare än alla andra och ofta frustrerade eftersom de inte får den framgång ”de förtjänar”
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns en bra av Jan Guillou, parafraserat: "Att kunna sitta still och prata sammanhängande på ett lugnt ger makt." Han pratade naturligtvis om sig själv.

Min erfarenhet är att han har rätt med detta uttalande, de som just kan prata sammanhängande i maklig takt när de sitter still klättrar i samhällshierarkin. Det är det enda man egentligen behöver kunna för att framstå som mäktig och det är en ovanlig kombination. Det finns inget krav på att att det måste vara sant det man säger.
Intressesant jämförelse mellan just de två karaktärerna Trump och Guillou, bägge är väl egocentrerade som få och en sådan som eventuell president är inget drömscenario.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
När jag ser Donald Trump undrar jag ibland om det är en satir och nån kommer hoppa fram och säga "lurad"! Men han kanske inte är korkad utan har något annat problem. Men visst är det otroligt att folk som verkar så urbota dumma kan komma så långt?
Politiker talar så att den väljarkategori de vänder sig till gillar vad de säger.

Om du uppfattar Trump, Nooshi, Åkesson, Andersson mfl som korkade handlar det nog mer om att de väljare som de vänder sig till är korkade.
(Finns också den möjligheten att du som observatör är den som är korkad. Säger inte att det är så här, men ville bara nämna det, för det fallet förekommer ju).
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Tror du Göran Persson med några sociologikurser hade lyckats bättre om han var bra på differentialekvationer?
GP var verksam i businessen att styra och manipulera andra människor.

Han hade nog varit hjälpt av kurser som skärper till hjärnkontoret i sig. Men han fick nog hjärngympa av sitt yrkesutövande. Det är inte givet att den skärpa han skulle fått av mattekurser skulle vara bättre än den manipulativa träning han fick i sitt jobb.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Clarken37
D daVinci skrev:
GP var verksam i businessen att styra och manipulera andra människor.

Han hade nog varit hjälpt av kurser som skärper till hjärnkontoret i sig. Men han fick nog hjärngympa av sitt yrkesutövande. Det är inte givet att den skärpa han skulle fått av mattekurser skulle vara bättre än den manipulativa träning han fick i sitt jobb.
Tror knappast 5 år på KTH istället för karriär inom det politiska hade gynnat GP.

Var någon gammal topp-vd som fick frågan en gång i tiden ”vad har du haft mest nytta av Handels eller KTH”? Svaret: Sunt förnuft
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Tror du Göran Persson med några sociologikurser hade lyckats bättre om han var bra på differentialekvationer?
Lyckas han så himla bra med nåt då?
 
J JohanLun skrev:
Lyckas han så himla bra med nåt då?
GP var väl den sista betongsossen som lyckades med något sen kom den stora röran.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Persson
Han fattade tom betydelsen av en fungerande industri som alla betongsossar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Clarken37
J JohanLun skrev:
Lyckas han så himla bra med nåt då?
Tillräckligt för att äga en stor herrgård. Vara mångmiljonär och sitta som ordförande för Swedbank
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Lite OT.
Där jag bor köpte ett par en stor pampig putsad 20 tals villa med totalrenoveringsbehov, inte fallfärdig eller rutten, allt var bara gammalt.
Efter mycket räknande kom de fram till att bygga en ny var billigare än renovera den gamla, och med fördelen att den nya skulle ha mycket bättre energivärde, det skiljde nästa 2 miljoner.
En arkitekt ritade en exakt likadan efter originalritingen fast i modern byggteknik, idag ligger där en flång ny kåk som ser ut som den gamla.
De som inte vet, tror nog fortfarande att det är samma kåk som legat där i 100 år.
Kalkylen höll bra, det blev 1,6 miljoner billigare än billigaste offert på renovering.
 
  • Wow
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Tillräckligt för att äga en stor herrgård. Vara mångmiljonär och sitta som ordförande för Swedbank
Jaja, att man kan lyckas bli rik råder inget tvivel om, för det krävs varken högt IQ eller akademiska meriter, men jag menar mera om man kan göra nåt som verkligen är bra... Visst GP var väl trots allt en av de bättre partiledarna på senare tid, men det betyder ju som sagt inte att han var BRA på det han fick gjort. Nu är jag väl heller inte nån anhängare av S, så det kanske grumlar min bild av GP.

En svartvit bild av en man med mörka glasögon, en namntag som lyder "Berö Persson", och en skylt med siffrorna 490120-1659 och texten "Persson".

Clarken37 Clarken37 skrev:
Tror knappast 5 år på KTH istället för karriär inom det politiska hade gynnat GP.
Näe, det är nog riktigt, det verkar inte som det är studier eller kompetens som avgör vilka som blir partiledare, det är väl (förutom i SD) att vara framträdande i ungdomsförbund, fack och kommun - där tror jag på det som sades ovan, att kunna prata och inge förtroende är viktigare än vad de säger. Man ska ju också komma ihåg att de politiker vi ser har en stab bakom sig. Lite som Milli-Vanilli. Du behöver inte vara hjärnan, bara personen som framträder.

Jag kan inte gissa om det gått bra för GP på KTH, eller om han flunkat. Väldigt många politiker har ju hoppat av "skolan". Det har iofs väldigt många entreprenörer åxå. Men bakom varje avhoppad person finns personer med andra talanger.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lite OT.
Där jag bor köpte ett par en stor pampig putsad 20 tals villa med totalrenoveringsbehov, inte fallfärdig eller rutten, allt var bara gammalt.
Efter mycket räknande kom de fram till att bygga en ny var billigare än renovera den gamla, och med fördelen att den nya skulle ha mycket bättre energivärde, det skiljde nästa 2 miljoner.
En arkitekt ritade en exakt likadan efter originalritingen fast i modern byggteknik, idag ligger där en flång ny kåk som ser ut som den gamla.
De som inte vet, tror nog fortfarande att det är samma kåk som legat där i 100 år.
Kalkylen höll bra, det blev 1,6 miljoner billigare än billigaste offert på renovering.
Det trista är att, förutom i mycket sällsynta fall, så försvinner all charm och alla detaljer och hantverk när man gör så. Lika med de "urblåsningar" när fönster, innerdörrar, foder etc etc byts. Om 100 år kommer denna kåk vara riven, medan grannkåken som var byggd 1920 stå där lika fin... ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.