Hej,

Jag har anlagt en gräsmatta som jag klippt för första gången för någon vecka sedan och en gång till efter det. I gräsmattan, så fort jag klipper så flyger det upp en massa äckliga bananflugeliknande insekter som istället för gräsmattan sätter sig på mina fönster och ytterdörr, ibland säkert 150 till antalet.

Vad är det för insekt? Framför allt, hur bekämpar jag den? Ställde ut lite (2 liter) utspädd ättika men det var inte många som nappade, ett 30-tal kanske.

Bilderna är inte så bra men väldigt zoomade.

• Närbild på en ytterdörr med några små insekter på ytan under ett runt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten insekt med genomskinliga vingar och mörkt huvud sitter på en ljus yta.
    Skapa konto
  • Närbild av en liten insekt med genomskinliga vingar och rödaktigt huvud på en ljusgrå yta, beskriven som bananflugeliknande.
    Skapa konto
Sannolikt fjädermyggor som svärmar, inget att bry sig om, deras parningslekar är snart över och under tiden blir de ett välbehövligt näringstillskott till småfåglarnas matning av sin avkomma 😉

Kanske läge att sätta upp fler fågelbon på tomten i precis lagom storlek för fåglar som äter flugor(?)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Sannolikt fjädermyggor som svärmar, inget att bry sig om, deras parningslekar är snart över och under tiden blir de ett välbehövligt näringstillskott till småfåglarnas matning av sin avkomma 😉
De har lite tjockare kropp samt rött huvud så det är inte fjädermyggor, tyvärr!

J Josth skrev:
Kanske läge att sätta upp fler fågelbon på tomten i precis lagom storlek för fåglar som äter flugor(?)
Har skogstomt och 5 holkar uppe, de lämnade dock för ett par v sedan

Egentligen spelar det ingen roll vilken flugart det är, de svärmar och kommer att försvinna när det är över.

Flugorna gör ingen illa och huset kommer att stå pall. God idé att sätta upp lite holkar så blir det bättre balans nästa sommar när parningslekarna återkommer.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Screed skrev:
Har skogstomt och 5 holkar uppe, de lämnade dock för ett par v sedan
Kanske några holkar även för vagina mobile (fladdermus). De älskar flugor , myggor mm ;)

• Gilla
Screed och 1 till
  • Laddar…
Det är myllflugor. De svärmar inte i den meningen, men utvecklas i nedbrytande material. Till exempel kompost, mull och gödsel. Antagligen finns det något sådant i din gräsmatta?

De kommer att minska i antal vartefter det som de dras till har brutits ner helt.

Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Det är myllflugor. De svärmar inte i den meningen, men utvecklas i nedbrytande material. Till exempel kompost, mull och gödsel. Antagligen finns det något sådant i din gräsmatta?

De kommer att minska i antal vartefter det som de dras till har brutits ner helt.
Ser ut att stämma väldigt bra!

Gräsklippare med mulch så jag låter det ligga kvar på gräsmattan för näringens skull.

Får nog överväga det med andra ord. Tack!

• Gilla
Gangstersmed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.