Hej,
Jag har anlagt en gräsmatta som jag klippt för första gången för någon vecka sedan och en gång till efter det. I gräsmattan, så fort jag klipper så flyger det upp en massa äckliga bananflugeliknande insekter som istället för gräsmattan sätter sig på mina fönster och ytterdörr, ibland säkert 150 till antalet.
Vad är det för insekt? Framför allt, hur bekämpar jag den? Ställde ut lite (2 liter) utspädd ättika men det var inte många som nappade, ett 30-tal kanske.
Bilderna är inte så bra men väldigt zoomade.
Jag har anlagt en gräsmatta som jag klippt för första gången för någon vecka sedan och en gång till efter det. I gräsmattan, så fort jag klipper så flyger det upp en massa äckliga bananflugeliknande insekter som istället för gräsmattan sätter sig på mina fönster och ytterdörr, ibland säkert 150 till antalet.
Vad är det för insekt? Framför allt, hur bekämpar jag den? Ställde ut lite (2 liter) utspädd ättika men det var inte många som nappade, ett 30-tal kanske.
Bilderna är inte så bra men väldigt zoomade.
Sannolikt fjädermyggor som svärmar, inget att bry sig om, deras parningslekar är snart över och under tiden blir de ett välbehövligt näringstillskott till småfåglarnas matning av sin avkomma 😉
Egentligen spelar det ingen roll vilken flugart det är, de svärmar och kommer att försvinna när det är över.
Flugorna gör ingen illa och huset kommer att stå pall. God idé att sätta upp lite holkar så blir det bättre balans nästa sommar när parningslekarna återkommer.
Flugorna gör ingen illa och huset kommer att stå pall. God idé att sätta upp lite holkar så blir det bättre balans nästa sommar när parningslekarna återkommer.
Allvetare
· Södermanland
· 87 inlägg
Det är myllflugor. De svärmar inte i den meningen, men utvecklas i nedbrytande material. Till exempel kompost, mull och gödsel. Antagligen finns det något sådant i din gräsmatta?
De kommer att minska i antal vartefter det som de dras till har brutits ner helt.
De kommer att minska i antal vartefter det som de dras till har brutits ner helt.
Ser ut att stämma väldigt bra!Gangstersmed skrev:
Gräsklippare med mulch så jag låter det ligga kvar på gräsmattan för näringens skull.
Får nog överväga det med andra ord. Tack!
Liknande trådar
-
Finmaskigt rostfritt stålnät för skydd mot insekter och snö.
Byggmaterial & Byggteknik -
Styrelsen förklarat krig mot mig - vad göra?
Juridik -
Funkar altangolv av cederträ mot insekter?
Altan & Uteplats -
Kriget mot tvestjärtar i brevlådan...
Övrigt husrelaterat -
Mitt inbördeskrig mot dom snabba jävlarna
Miljö & Hälsa