A
D daVinci skrev:
En LVP ser snarare ut att kosta från 50k och uppåt. Verkar väl lite onödigt om man nu lever med ansträngt ekonom att betala uppemot 100k i "för mycket".

Skulle snarare tro att dessa personer är mer av "slösare" som har svårt att spara.
Tvivlar på att föräldrar ordnar så mycket som nämns här i tråden.


Ja, de är nog många känslostyrda som är i tråden och pratar om att ditten och datten upplevs som "snyggt".

Men det du talar om lär ju avhandlas i en besiktning.
Sedan kan man göra ganska mycket själv. OCH få saker är akuta. Man kan ta lite varje år.

Jag har bl a lagt om tak själv. En halvan en sommar. Andra halvan en senare. Gick utmärkt. Inget svårt alls. Men tar lite tid. Dock ska man ju ha lite vardagsmotion också.
En luftvattenpump med installation (eller tex bergvärme) går loss på 150k.
 
Mitt bästa tips är att ta med en byggare vid genomgå
Clarken37 skrev:
Huvudet på spiken. Diffen mellan renoverat och icke-renoverat i pris motsvarar inte vad det kostar att hyra in folk och renovera upp.

Tror det beror på att väldigt många tar genvägar. Man skäms inte för att ta in svart arbetskraft. Du kan tex ta in polacker som målar om huset svart för kanske 30k ink allt. Medan alla vita målarfirmor i Sthlm tar 100k efter rot.

Dessutom är det många som har hantverkare i släkten eller pensionerade föräldrar som är duktiga och hjälper till att renovera medan de är på jobbet.

Alternativet är att sätta dig i ett mindre attraktivt område. Radhus i tex Huddinge kostar inte många kronor jämfört med tex Sollentuna.

Sen är det förvånansvärt många som är helt fine med att standarden är låg. Jag ser folk som säljer nu som köpte för 7-8 år sen och de har knappt målat en vägg trots att huset var i behov redan när de köpte.

Folk köper hellre med låg standard i tex Sollentuna än toppstandard i tex Huddinge.

(Vill inte basha Huddinge, men det är en ”billig” kommun i Sthlm utan att på något sätt vara Rinkeby)
finns områden i Huddinge som är lite mer populära där ex parhus på 120kvm går för 7 mille. Men överlag är det lite snällare priser där i krokarna.
 
Claes Sörmland
Clarken37 skrev:
Mao måste föräldrarna ha rejäla inkomster för att casha in 2-3 barn. Och deras månadskostnader 3-4 dubblas. Förekommer säkert men då är det väldigt välbeställda där 3-4 miljoner hit eller dit är rätt ovidkommande
Ja så är det så klart. Framförallt så har de kapital.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
B Byggahusfan skrev:
Hej!

Vi spanar på ett hus i stockholms trakterna som ligger lägre i pris än andra, men som förstås har mycket högre renoveringsbehov än andra.
Mitt mål är att uppskatta vad kostnaden för alla moment är om man hyr in någon. Vissa moment tror jag att jag kan klara av själv, men jag skulle behöva hjälp att få en vanlig bild på vad det kostar.

Jag försökte googla och söka på forumet, och den som jag kunde hitta hade en sammanställning på vad olika saker kostnader är ca 4 år gammal.
[länk]

Där fanns följande poster:

Tak (200k)
Fasad (50-300k)
Källare invändigt (50k, enklast möjliga)
Källare utvändigt (120k)
Fönster och dörrar (200k)
Ventilation och isolering (20k-100k)
Värmesystem (framgår inte om behov finns, annars 50k-150k)
Badrum (300k)
Kök (200k)
Ytskikt (150k)
Garage (50k-300k)
Tomt (50k- beroende på vad man vill, dräneringen bökar ju upp en del)
Oförutsett +15% på ovan

Tråden förutsatte att huset fanns i göteborgstrakten, men nu är det så att jag tittar på hus i stockholmstrakten.
Det har både varit inflation de senaste 4 åren, samt så är väl hantverkare dyrare i stockholm. Jag såg någon byggahus artikel, men det verkade vara priser som är för småorter och bakåt i tiden.

Ni får gärna länka mig någonstans där det finns liknande sammanställningar, för jag vet helt klart inte hur jag ska söka på forumet ordentligt.

Personligen har jag inga krav på att det ska vara dyra materialval, utan är rätt så nöjd med enklast möjliga, där jag kan förhoppningsvis göra lite arbete själv.
Jag tror 300kkr för ett badrum är ganska nära sanningen. Däremot tror jag kök är dyrare, när vi kikade ca 350kr (standard stort). Fönster kostar mer, vi bytte nyligen 4st för 100kkr, bara fönster i material gick på över 50kkr (fina kvalitet fönster dock). Har tidigare fått offert från mockfjärds på hela huset för 650 kkr. Vår träfasad byttes nyligen, totalt 250kkr för allt, inkl färg.

Stockholm. Under 2022-2024
 
A
Globetrot Globetrot skrev:
Jag tror 300kkr för ett badrum är ganska nära sanningen. Däremot tror jag kök är dyrare, när vi kikade ca 350kr (standard stort). Fönster kostar mer, vi bytte nyligen 4st för 100kkr, bara fönster i material gick på över 50kkr (fina kvalitet fönster dock). Har tidigare fått offert från mockfjärds på hela huset för 650 kkr. Vår träfasad byttes nyligen, totalt 250kkr för allt, inkl färg.

Stockholm. Under 2022-2024
650k för fönster låter sinnes. Måste ju vara extremt dyra fönster.

Gällande kök är du rätt på det. Vi gjorde ett stort kök ink köksö det landade på följande;

ikea stommar ink kyl och frys samt DM och fläkt. 125k

Bosch spishäll, ugn och mikro 25k.

Bänkskiva sten 35k ink installation

Kakel vägg inklusive uppsättning 10k

Arbetskostnad och vvs runt 100k

Totalt nära 300k. Hade vi skippat IKEA hade vi nog fått lägga över +100k.

Samtidigt gjorde vi ett kök 2019 med samma utförande och det blev 30% billigare. Priserna har exploderat
 
A
J JohanLun skrev:
Nyfiken vilken bransch Clark jobbar i?

Misstänker vissa branscher har överrepresentation av akademiker där även föräldrar haft höglönejobb...
I det här fallet sökte vi en ung driven person med akademisk examen och något års stark arbetslivserfarenhet som talar och skriver utmärkt svenska och engelska typ 25-28 år.

Jag träffar inte alla utan enbart de som screenats fram av HR
 
Unikt namn
Clarken37 skrev:
För de som är 45, absolut!

Men de jag pratar om är uteslutande akademiker och runt 35 idag. Om det var så att de köpte vid 20 har de definitivt en vinst men då har de redan från början haft en rejäl insats sponsrad av någon. Sen har de tryckt in 5 års plugg i allt det där, oftast på annan ort än Stockholm.

De flesta köper sina första lägenheter vid 27-28 i Sthlm skulle jag säga (akademiker) och då har de förvisso 6-7 års uppgång men den är i princip noll realt och kanske 20-30% upp nominellt. Svårt att se hur de lyckats göra 5 msek i vinster på denna korta period. Allt över 3 msek i gemensam vinst tvingas man dessutom betala reavinstskatt på.

Intervjuar folk runt 25-27 till vissa tjänster i Stockholm och är förundrad över hur de kan sitta på lägenheter i innerstan värda 4-5 som ensamstående när de jobbat heltid kanske 1-2 år av sitt liv
Mamma och pappa har ett hus där inflationen ätit upp större delen av lånet samtidigt som värdet ökat flerfaldigt.

Lånepengar var gratis under denna tid, så de köpte brf-studiebostaden med huset som sparbössa. Sen när barnet flyttade tillbaka så flyttar tillbaka till Stockholm så säljs studiebostaden med vinst och en liten lägenhet i centralt läge skaffas.

Bostadsrallyt fortsätter och den centrala lägenheten stiger som en raket. Samtidigt ställde sig barnenät i förhandskö för att köpa en större nyproduktion, som de kunde sälja innan inflytt för +1M.
Möjligen upprepas detta en gång innan den marknaden upphör.

Finns flertalet 35-40åringar som med lite flyt är utan lån pga tajming och smarta val.
 
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mamma och pappa har ett hus där inflationen ätit upp större delen av lånet samtidigt som värdet ökat flerfaldigt.

Lånepengar var gratis under denna tid, så de köpte brf-studiebostaden med huset som sparbössa. Sen när barnet flyttade tillbaka så flyttar tillbaka till Stockholm så säljs studiebostaden med vinst och en liten lägenhet i centralt läge skaffas.

Bostadsrallyt fortsätter och den centrala lägenheten stiger som en raket. Samtidigt ställde sig barnenät i förhandskö för att köpa en större nyproduktion, som de kunde sälja innan inflytt för +1M.
Möjligen upprepas detta en gång innan den marknaden upphör.

Finns flertalet 35-40åringar som med lite flyt är utan lån pga tajming och smarta val.
Fast just nu är bostäder en rätt värdelös investering. Tveksamt om det någon gång igen kommer bli i närheten som 2000-2015 de närmaste 50 åren. Eller under pandemin.

Aktier avkastar otroligt mycket bättre
 
Clarken37 skrev:
Aktier avkastar otroligt mycket bättre
Det är nog bättre att du skaffar en hyresbostad, du slipper många problem och betalar för skötsel och renoveringar samt ägarens vinst.

För den som är händig och inte rädd att arbeta själv tror jag alltjämt på att äga sitt boende.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Det är nog bättre att du skaffar en hyresbostad, du slipper många problem och betalar för skötsel och renoveringar samt ägarens vinst.

För den som är händig och inte rädd att arbeta själv tror jag alltjämt på att äga sitt boende.
Hade jag garanterat gjort om det inte var för barnen.

Prisreglerad HR i innerstan kan jag få tag i via kontakter sannolikt. Vet inte hur mycket vinst ägaren gör på en sekeskiftstakvåning på Odenplan med dubbla terasser på 120 kvm med en hyra på 11k i månaden.

Jag har också rätt bra med kötid. Sen komplettera med landställe i skärgården.
 
Unikt namn
Clarken37 skrev:
Fast just nu är bostäder en rätt värdelös investering. Tveksamt om det någon gång igen kommer bli i närheten som 2000-2015 de närmaste 50 åren. Eller under pandemin.

Aktier avkastar otroligt mycket bättre
Absolut avlastar aktier idag bättre i snitt, och idag med höga räntor är det en sämre affär med höga lån.

Men under 2000talet kunde du låna 95-100% av bostadens värde, och sen köpa aktier för resten av dina riktiga pengarna.

"Köpa" en nyproduktion brf bestod av att betala 10k up front och vänta i 1-2år innan den affären behövde realiseras.
Kontraktet kunde ofta säljas utan att man själv ens flyttat in. Vilket innebar att man sålde det till dagens pris (+xxx hundra tusen till enstaka miljoner).

Hade du dessutom flera sådana krokar ute...

En lite riskbenägen person kan lätt tjänat flertalet miljoner utan att själv legat ute med någon större del bundet kapital.

Jag menar bara att det inte är konstigt att hitta medelinkomstpersoner med dyra bostäder.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Fast just nu är bostäder en rätt värdelös investering. Tveksamt om det någon gång igen kommer bli i närheten som 2000-2015 de närmaste 50 åren. Eller under pandemin.

Aktier avkastar otroligt mycket bättre
Jag håller inte med dig, villor/bostadsrätter har en helt annan utveckling och riskjusterad avkastning är enormt mycket bättre än Stockholmsbörsen mellan 2000-2015.
Diagram över OMX Stockholm 30 indexutveckling från 1985 till 2020, visar en stigande trend med flera toppar och dalar samt en ökning på 2537,94 %.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prisdiagram från Svensk Fastighetsförmedling visar prisutveckling för bostadsrätter och villor i Sverige mellan 1997-2017, med stadigt stigande priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Clarken37 skrev:
650k för fönster låter sinnes. Måste ju vara extremt dyra fönster.

Gällande kök är du rätt på det. Vi gjorde ett stort kök ink köksö det landade på följande;

ikea stommar ink kyl och frys samt DM och fläkt. 125k

Bosch spishäll, ugn och mikro 25k.

Bänkskiva sten 35k ink installation

Kakel vägg inklusive uppsättning 10k

Arbetskostnad och vvs runt 100k

Totalt nära 300k. Hade vi skippat IKEA hade vi nog fått lägga över +100k.

Samtidigt gjorde vi ett kök 2019 med samma utförande och det blev 30% billigare. Priserna har exploderat
Ja, vi valde att inte anlita Mockfjärds då vi tyckte det var as dyrt 😂 Det var SPs Alu profil, 3Glas, inkl persienner, vrid/öppningsbara med handtag. Inkl tex plåtar , foder och karmskruv kostar de ca 17 kkr styck. (Pris bild är utan persienner, plåt o foder)

Priset är dessutom på standard mått, vi har flera lite udda.

Jag kan dock lägga till att SPa fönster är av extremt bra kvalitet. Alla vi bytt är superfina. Har flera vänner/bekanta som köpte billigare fönster som nu har en massa problem som kondens mm
 
  • Prisbild visar ett vridfönster med aluminiumkarmsprofil och universalverktyg samt en total kostnad på 16 018 kr inklusive frakt och expeditionsavgift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Absolut avlastar aktier idag bättre i snitt, och idag med höga räntor är det en sämre affär med höga lån.

Men under 2000talet kunde du låna 95-100% av bostadens värde, och sen köpa aktier för resten av dina riktiga pengarna.

"Köpa" en nyproduktion brf bestod av att betala 10k up front och vänta i 1-2år innan den affären behövde realiseras.
Kontraktet kunde ofta säljas utan att man själv ens flyttat in. Vilket innebar att man sålde det till dagens pris (+xxx hundra tusen till enstaka miljoner).

Hade du dessutom flera sådana krokar ute...

En lite riskbenägen person kan lätt tjänat flertalet miljoner utan att själv legat ute med någon större del bundet kapital.

Jag menar bara att det inte är konstigt att hitta medelinkomstpersoner med dyra bostäder.
Nej det var absolut sinnesjukt. Sen står Sverige ut extremt mot omvärlden. Resten av västvärlden har;

1. Sveriges ”gamla” fastighetsskatt
2. Inte samma höga ränteavdrag
3. Fasta räntor bundna över 20-30 år
4. Krav på amortering av hela bostaden inom cirka 30 år

fram tills typ 2008 kunde du låna 100% av bostadens värde utan insats och amorteringskrav.

Samtidigt har vi världens i särklass värsta marginalskatter på arbete. Detta har hållt ned produktiva och belönat alla som belånat sig över öronen med mediokra inkomster. Sjukt. Men det är över med detta nu.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag håller inte med dig, villor/bostadsrätter har en helt annan utveckling och riskjusterad avkastning är enormt mycket bättre än Stockholmsbörsen mellan 2000-2015.
[bild]
[bild]
Fast jag skrev ju nu? 2000-2015 var bostäder en fantastisk investering. Mest pga svenska politiker satte igång en lånefest som saknar motstycke i västvärlden men samtidigt mördar arbetsinkomster över 40-50k. Var mer lönsamt att bara sitta på en bostad än att jobba 80 timmar i veckan som landets bäste överläkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.