engs
hsd hsd skrev:
Inte fasiken hjälper det med krukor, har öven provat med koppartejp runt om odlingen,typ pallkragar, ich nog fick man plocka hur många sniglar som helst ändå
ändå såg man sniglar på väg upp som vände när de kom till kopparen
Hade enormt med sniglar när vi flyttade in, förra ägaren var inte så road av trädgårdsskötsel.

Har hjälpt att rensa upp och få mer ljus och luft i det hörn de huvudsakligen höll till / gömde sig. Fick även sluta helt med öppen kompost, bara varmkompost numera. (Fallfrukten blev rena snigelorgien). Nu matar jag varmkomposten med fallfrukten så mycket den klarar och kör iväg resten.

Sen fick vi nya grannar just i det besvärliga hörnet och de har rensat upp i trädgården på sin sida också.

I år har jag inte hittat en enda mördarsnigel, sett en pantersnigel och några vinbergssnäckor, men de har fått vara. De finns säkert, så man får försöka komma ihåg att kolla av när det är gynnsamt snigelväder.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Hej källkritik! Har du letat upp det där är du förstås förmögen att hitta något som inte är en partsinlaga.

Den här typen av bistånd är korruptionsdrivande då det finns arbitrage att sno åt sig mellan det vissa är beredda att betala och det säljarna accepterar att få betalt.
 
Ronncarl Ronncarl skrev:
Hej, har tyvärr precis samma problem och har testat allt utan att lyckas! Har du hittat någon lösning?
Inser att mitt inlägg där var otydligt, Ctek Nanogrid air funkar inte med kamstrup omnipower direkt, men däremot via homewizards p1 splitter.

Så nu har jag tre enheter kopplade till elmätaren.
 
engs engs skrev:
Hade enormt med sniglar när vi flyttade in, förra ägaren var inte så road av trädgårdsskötsel.

Har hjälpt att rensa upp och få mer ljus och luft i det hörn de huvudsakligen höll till / gömde sig. Fick även sluta helt med öppen kompost, bara varmkompost numera. (Fallfrukten blev rena snigelorgien). Nu matar jag varmkomposten med fallfrukten så mycket den klarar och kör iväg resten.

Sen fick vi nya grannar just i det besvärliga hörnet och de har rensat upp i trädgården på sin sida också.

I år har jag inte hittat en enda mördarsnigel, sett en pantersnigel och några vinbergssnäckor, men de har fått vara. De finns säkert, så man får försöka komma ihåg att kolla av när det är gynnsamt snigelväder.
Vi har haft en torr vår för andra året i rad. Det känns som att det blir färre sniglar då. Jag har sett några stycken, men inte alls som 2021 tex.

Jag såg någon på Instagram som testar olika ”spärrar” mot sniglar. Äggskal, mjöl osv i en bred ring runt en snigel. Hittills är kanel det enda som har stoppat snigeln från att ta sig ut ur ringen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Inser att mitt inlägg där var otydligt, Ctek Nanogrid air funkar inte med kamstrup omnipower direkt, men däremot via homewizards p1 splitter.

Så nu har jag tre enheter kopplade till elmätaren.
Aha... men verkar konstigt att det inte ska funka med HAN P1 samt att jag matar min Nanogrid Air med extern spänningskälla... Förstår inte vad splittern tillför? Eller har närleverantören missat att uppdatera elmätaren till senaste mjukvaran eller inte konfigurerat porten rätt? Har varit i kontakt med dem flera ggr och testat olika protokoll, har nu HAN P1 protokoll. De säger att jag ska testa att bryta inkommande el och slå på igen...
 
Ronncarl Ronncarl skrev:
Aha... men verkar konstigt att det inte ska funka med HAN P1 samt att jag matar min Nanogrid Air med extern spänningskälla... Förstår inte vad splittern tillför? Eller har närleverantören missat att uppdatera elmätaren till senaste mjukvaran eller inte konfigurerat porten rätt? Har varit i kontakt med dem flera ggr och testat olika protokoll, har nu HAN P1 protokoll. De säger att jag ska testa att bryta inkommande el och slå på igen...
Kamstrups P1-modul är i princip ensam om att behöva bli matad externt. NGA har inte den funktionen, men P1-splittern gör detta.
Kamstrup har detta som föreslagen lösning om man hittar rätt broschyr från dem.
 
egentligen e de inte jag som ska GAAAAHHHHA utan det skulle postnordsnubben göra
han fick sig en skitupplevelse när han bara stövlade in på tomten fast vi har grindar och staket med skyltar om varning för hunden. 😅 nu är loppsäcken supersnäll men låter som ett monster när det kommer folk
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Gaaaahhhh!!!! för folk som tycker att det är jobbigare att göra rätt från början än att överklaga till länsstyrelsen 🤬

Ingen biggie egentligen eftersom samtliga "mina" ärenden som överklagats till LS har varit hundraprocentiga och LS har avskrivit allt men det är ju likt förbannat sjukt irriterande.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kamstrups P1-modul är i princip ensam om att behöva bli matad externt. NGA har inte den funktionen, men P1-splittern gör detta.
Kamstrup har detta som föreslagen lösning om man hittar rätt broschyr från dem.
Ok, tack snälla att jag fått det bekräftat! Onödigt knöligt med denna mätare ju! Har nu beställt en splitter också och hoppas få igång det hela sedan :surprised:)
Ha det bäst!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Gaaaaahhhhh för byggfirmor som är kassa på kommunikation och arbetsledning. Här har man varit duktig på att speca vad som ska göras i avtal sen kommer deras hantverkare hit utan en susning om vad de ska göra och som har annat mtrl med sig än vad som varit ök. Nu får man agera arbetsledare för deras personal (tror bestämt att jag glömde be om "arbetsledning" i offerten)...
 
  • Ledsen
  • Arg
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Gaahh för de dåliga miljöpåsarna. Hade väl gått bra med bara papper?
[bild]

Och Gaahh!! för min fru proppar påsarna fulls med potatis.
Det där är ju en brödpåse, de ska fyllas med 90% luft (luften som är inuti bröden), då håller de finfint.
 
M mrsnhp skrev:
GAH och lite till 🙁 Svägerskan har fått oroväckande symptom och ska opereras lite smått akut i början av nästa vecka. Innan det vet dom inte säkert om det är malignt eller inte 😢 Där ryker deras semesterplaner till att börja med, och sen får vi se. Våra semesterplaner ändras också, inte en chans att vi åker någonstans innan vi vet hur mycket hjälp de behöver. Jag har gjort en i stort sett likadan operation själv för 17 år sedan och man är ordentligt mör efter den. Jag var sjukskriven i ett par månader enbart för återhämtning efter operationen 😕
Det är så olika hur man mår efter operationer. Maken körde cykelvasan 7 veckor efter hjärntumöroperation.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S
Anna_H Anna_H skrev:
Det där är ju en brödpåse, de ska fyllas med 90% luft (luften som är inuti bröden), då håller de finfint.
Dubbel-Gaahh för min fru i så fall.
 
GAAAAHHH Då var det dax för den årliga ritualen, vattna för att kunna plocka daggmask, finns ingen på torpet i norrland.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är så olika hur man mår efter operationer. Maken körde cykelvasan 7 veckor efter hjärntumöroperation.
Det tar mycket energi för kroppen att läka efter en större operation. Om din man kunde köra cykelvasan var han väl ganska vältränad till att börja med, och då läker man snabbare 🙂

I svägerskans fall (och mitt för 17 år sedan) handlar det om en större bukoperation. Kvinnor som har fött barn med kejsarsnitt har kanske ett litet hum om hur det är efteråt, men jag har fått uppfattningen att kejsarsnitt inte är lika tungt att läka från som en flera timmar lång operation där man tar bort inre organ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.