Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag har aldrig förstått varför man skall ha tak till en robot den är ju ändå ute o klipper o då har den ingen nytta av skydd
kan va som med bilen - en del kan stå ute..
 
Använde överblivet material som fanns hemma, bortsett från att jag fick köpa grundfärg och två gångjärn.
 
  • Bygge av en liten träkonstruktion runt en robotgräsklippare, från överblivet material; steg-för-steg, från ram till målad färdig produkt med tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
F
Hade lite 22mm rostfria rör som bara låg så jag fixade till denna. Fick dock köpa den korrugerade plasten.
Vet ej om jag skall sätta korrugerad plast på sidorna eller inte


Självtillverkad struktur av rostfria rör och korrugerad plastskiva som skydd över en robotgräsklippare, funderar på att sätta plast på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
Hade lite 22mm rostfria rör som bara låg så jag fixade till denna. Fick dock köpa den korrugerade plasten.
Vet ej om jag skall sätta korrugerad plast på sidorna eller inte
Finns väl risk att djur bygger bon där i om du sätter på sidan. Nu blåser ju småskit bort iaf.
 
MalZon MalZon skrev:
Det är sådär härligt nördigt. Blir samma sak som när man ställer in bilen i garaget eller carporten.
Låter mer som om Bo arnold är avundsjuk på att några av oss gillar att snickra :)
 
  • Gul målad robotgräsklippargarage med figurer av två flickor på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
F
Nån som vet var/om det finns små tak man kan sätta ovanför ett eluttag?

Mitt sitter rätt utsatt och jag läste att nätdelen ej bör sitta i solen. Det blir väldigt varmt på vårt däck. Tänkte om det finns typ en liten "skärm" man kunde satt ovanför som skyddar mot sol och regn.

Typ såhär:
Takskydd för eluttag i plast, monterat över ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttag monterat på en vit trävägg, exponerat för väder och vind. Ett svart lock verkar skydda ena uttaget, utan något ytterligare skydd ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker bara 200kr kändes lite mycket och denna var lite för liten.

https://www.amazon.se/hemmatelefon-stänkskydd-ljusströmbrytare-porttelefon-kontaktskyddstak/dp/B014P7R1Q4
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Nån som vet var/om det finns små tak man kan sätta ovanför ett eluttag?

Mitt sitter rätt utsatt och jag läste att nätdelen ej bör sitta i solen. Det blir väldigt varmt på vårt däck. Tänkte om det finns typ en liten "skärm" man kunde satt ovanför som skyddar mot sol och regn.

Typ såhär:
[bild]

[bild]
Tycker bara 200kr kändes lite mycket och denna var lite för liten.

[länk]
Köp en bit aluminiumplåt, såga till och böj kanten, borra hål och skruva fast.
Dock kan priset för en bit aluminiumskiva nog närma sig priset för den fabrikstillverkade modellen.

Ser att Bauhaus och Conrad säljer små aluminiumplåtar som ev. kan funka.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
B
F Fideliox skrev:
Nån som vet var/om det finns små tak man kan sätta ovanför ett eluttag?

Mitt sitter rätt utsatt och jag läste att nätdelen ej bör sitta i solen. Det blir väldigt varmt på vårt däck. Tänkte om det finns typ en liten "skärm" man kunde satt ovanför som skyddar mot sol och regn.

Typ såhär:
[bild]

[bild]
Tycker bara 200kr kändes lite mycket och denna var lite för liten.

[länk]
Ett fönsterbleck kanske, klipp i lagom bredd och du har så det räcker till fler uttag om du vill.
100kr för denna... https://www.bauhaus.se/fonsterbleck-icopal-vit-100mm-l-1200mm
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Ska kolla på det, tack!

Blev att jag byggde in han under trädäcket idag. Tog lite mer tid än beräknat. Köpte en 3mm akrylskiva hos byggmax och skruvade under däcket.

Före
Gräsklippare inskjuten under ett trädäck med vit spaljé, omgiven av gräsmatta. En blomkruka och en växt syns på trädäcket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Trädäck med vitmålade träplankor och en öppning undertill med synlig akrylskiva. Marken är delvis täckt av jord och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräsklippare inbyggd under ett trädäck, skyddad med en akrylskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får så lite gräs till hösten. 😊 Får se om jag klipper till lite gummiremsor också.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
pools pools skrev:
Jag brukar sällan handla på Feltema, men dom var dom enda som hade den. En gummiduk, 2 mm. tjock. Klippte upp den i 2 cm. breda remsor. Funkar bra
.[bild] [bild]
Hur långt har du mellan klipparen och remsorna? Tänkte göra liknande men osäker om det är tillräckligt långt för att remsorna ska kunna falla tillbaka så att säga.
 
Här är mit hus

Här är mekanismen för porten, det var lite knöligt att få till, pga av robotens lite udda form.
Sen hade jag även bestämt mej att: Ingen el, fjädrar eller snören fick användas. Men nu funkar det till 98%
Men detta är än så länge bara en prototyp. Byggs det med lite bättre materialval,
tror jag det funkar 100%
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
bananarne och 18 till
  • Laddar…
Tjusigt och väldigt smart!
/P-O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.