S Styrman_jansson skrev:
Även om jämförelsen kan te sig relevant så får man ha i bakhuvudet vad det är för organisationer det rör sig, och hur vitt de skiljer sig.
Självklart
S Styrman_jansson skrev:
Polisen är offentlig verksamhet med uppdrag att upprätthålla lag och ordning och har genom våra styrande, och indirekt oss, givits ett våldsmonopol. Att dessa ska ha möjligheter att utföra vissa extraordinära handlingar är därför rätt försvarbart. Det är också demokratiskt.
Samt lagligt
S Styrman_jansson skrev:
Facken å andra sidan är en intresseorganisation helt fristående från de styrande i allmänhet och ej underställda någon form av demokratiskt styre från allmänhetens sida.
Det där är ju både rätt och fel. LOs koppling till S har i långa perioder inneburit en stark styrning från/koppling till regeringen. I någon mån kan man kanske säga att fackklubbar är demokratiskt styrda av sina medlemmar. Men visst för andra än LO stämmer det bättre.
S Styrman_jansson skrev:
Att ge sådana extraordinära möjligheter till vida samhällsstörande aktiviteter
Facket har inte det.
S Styrman_jansson skrev:
med få krav på vare sig reglering eller proportionalitet är för mig synnerligen anmärkningsvärt.
Nja... Fackföreningar har en särställning inom arbetsrätten. Lagen ger dem specifikt ett antal rättigheter andra intresseorganisationer inte har. De lagar som reglerar detta är gamla. Väldigt få personer vill göra några större ändringar. Det finns inga politiska partier som driver sådana frågor heller.

Du är nog ganska ensam av landets väljare att tycka att det är anmärkningsvärt. Jag är ganska säker på att ju mer man sätter sig in i och förstår den nuvarande lagstiftningen, ju mindre ser man något anmärkningsvärt här. Normalt sett fungerar den alldeles utmärkt om man jämför med övrig lagstiftning.

Vill man ta upp de extraordinära möjligheter facket, i praktiken främst LO-förbunden och Unionen, har får man se på andra delar av den svenska modellen. Det finns en hel del saker som antagligen skulle kallas anmärkningsvärt av många.
S Styrman_jansson skrev:
Samma sak gäller egentligen de kriminella organisationerna. De är dock, till skillnad från facken, inte skyddade av lagstiftning.
👍
I fallet arbetsgivare - arbetstagare ges båda rättigheter och skydd av samma lag
I fallet kriminell - offer skyddas bara offren (för sent...)
I princip.
 
O O skrev:
Du är nog ganska ensam av landets väljare att tycka att det är anmärkningsvärt.
Det kan du väl inte ens själv tro på?
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Fungerar inte samhället precis som vanligt för er andra? Personligen har jag inte märkt något alls av konflikten.
Äger du en Teslabil? Om inte är det inte alls konstigt att du inte har påverkats personligen av konflikten.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Du är nog ganska ensam av landets väljare att tycka att det är anmärkningsvärt. Jag är ganska säker på att ju mer man sätter sig in i och förstår den nuvarande lagstiftningen, ju mindre ser man något anmärkningsvärt här. Normalt sett fungerar den alldeles utmärkt om man jämför med övrig lagstiftning.
Är inte den här tråden bevis på precis motsatsen? Vi är ganska många som anser att fackets särställning och brist på proportionalitet i deras åtgärder är anmärkningsvärda.

Blir också väldigt nyfiken varför du anser att just den här lagen är så mycket bättre än våra andra lagar? Tycker ändå rent generellt att vi har en hel del lagar i Sverige som både är bra och ger mening.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Kanske inte perfekt ämne för denna tråden, men låter som facket borde engagera sig här (istället/också), och något alla borde läsa.

https://da.se/2024/06/kinesisk-satsning-i-eskilstuna-utslapp-av-900-ton-forbjudet-gift-varje-ar/
Ämnet är förbjudet i Sverige sedan 1996 – men det går att ansöka om dispens från Kemikalieinspektionen. Dispenser har bara getts för två år i taget och kopplats till krav på att ämnet fasas ut.
Vilket har gett resultat. Användningen av metylenklorid har minskat kraftigt; från 427 ton år 1996 till drygt 10 ton 2022.
Men det ändras nu i ett slag. Senior har fått dispens att använda 2 770 ton metylenklorid under två år – det är alltså 267 gånger mer än vad som användes i Sverige året innan
Och anställda/chefer slutar på löpande band och klagar på dålig säkerhetskultur samt konstig syn på "manligt/kvinnligt". Det här företaget verkar befinna sig väldigt långt från den svenska modellen och värderingar.

Känns som grogrunden för ett nytt Teckomatorp och alla verkar bara blunda enligt artikeln.
 
  • Ledsen
  • Arg
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Kanske inte perfekt ämne för denna tråden, men låter som facket borde engagera sig här (istället/också), och något alla borde läsa.

[länk]


Och anställda/chefer slutar på löpande band och klagar på dålig säkerhetskultur samt konstig syn på "manligt/kvinnligt". Det här företaget verkar befinna sig väldigt långt från den svenska modellen och värderingar.

Känns som grogrunden för ett nytt Teckomatorp och alla verkar bara blunda enligt artikeln.
De kanske har eller tecknar kollektivavtal, då är det ju inga problem längre ... :D
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är inte den här tråden bevis på precis motsatsen?
Denna tråden bevisar inte ett dyft i den saken. Däremot har vi gällande lagar eftersom riksdagens majoritet beslutat så. En överväldigande majoritet av de ledamöter som sitter i riksdagen vill inte ändra systemet. De är valda av en majoritet av väljarna. Så nej verkligen inte.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vi är ganska många som anser att fackets särställning och brist på proportionalitet i deras åtgärder är anmärkningsvärda.
Väldigt många av dem som framför sådana åsikter förefaller ha en begränsad kunskap i ämnet.
1 ) de verkar inte inse att det finns en dold proportionalitet och att arbetsrätten i stort sett är ett sätt att balansera styrkeförhållandena på arbetsmarknaden.
2) När det gäller fackets särställning är den däremot väldigt anmärkningsvärd i ett antal helt andra delar av arbetsrätten än detta. Speciellt att lagen är designad att ge LO och Unionen en särställning på övriga fackförbunds bekostnad. Gissa vilket svenskt riksdagsparti som fixat det?
 
O O skrev:
En överväldigande majoritet av de ledamöter som sitter i riksdagen vill inte ändra systemet.
Överväldigande? Vad får du det ifrån? Och hur kan du dra slutsatsen att.
O O skrev:
Du är nog ganska ensam av landets väljare att tycka att det är anmärkningsvärt.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Denna tråden bevisar inte ett dyft i den saken.
Den här tråden motbevisar trivialt ditt påstående i inlägg #10 141. (Dvs påståendet "du är nog ganska ensam av landets väljare att tycka att det är anmärkningsvärt").
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Blir också väldigt nyfiken varför du anser att just den här lagen är så mycket bättre än våra andra lagar?
Den killgissningen är fel. Gissningar brukar vara det... Jag rangordnar inte våra lagar och jag dömer inte. Det överlåter jag med varm hand till domstolarna att syssla med.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tycker ändå rent generellt att vi har en hel del lagar i Sverige som både är bra och ger mening.
Vi är överens där. Väldigt många av våra lagar ger oss bra rättigheter. Men det känns som ännu fler begränsar oss. Tycker jag. Sedan är väl vissa lagliga begränsningar väldigt bra.

Kom att tänka på detta exempel:
En kvinna med rött hår står inför en kamera i en intervju. Undertexten lyder: "In Sweden, it is forbidden by law to be a criminal." TV-logotypen svt2 i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagar som begränsar för andra brukar få ha invändningar mot.
P pmd skrev:
Äger du en Teslabil? Om inte är det inte alls konstigt att du inte har påverkats personligen av konflikten.
Men när det visar sig att man själv drabbas av lagen direkt eller indirekt minskar förståelsen för lagen många gånger drastiskt.
 
P
O O skrev:
Men när det visar sig att man själv drabbas av lagen direkt eller indirekt minskar förståelsen för lagen många gånger drastiskt.
Ja, det är inte alls konstigt. Om du hade ägt en Teslabil hade antagligen din inställning till fackförbundet IF Metall varit annorlunda.

Lagar ska dock vara konstruerade så att de inte godtyckligt medför radikala nackdelar för vissa grupper, stora eller små.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Kom att tänka på detta exempel:
[bild]
Vad hon sa var "I Sverige, sedan en väldigt lång tid, är det förbjudet att bedriva verksamhet med kriminellt syfte, och det är det fortfarande och kommer vara även framgent."
Vissa nyanser försvann nog i översättningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Du skriver så långa inlägg att du inte minns vad du skriver, alternativt skriver du inte vad du menar.
O O skrev:
Du är nog ganska ensam av landets väljare att tycka att det är anmärkningsvärt.
O O skrev:
Denna tråden bevisar inte ett dyft i den saken.
Mitt svar var alltså gällande att du ansåg att en person var ensam bland väljarkåren om sina åsikter och det vidhåller jag fortsatt att denna tråd tydligt motbevisar.
O O skrev:
Den killgissningen är fel. Gissningar brukar vara det... Jag rangordnar inte våra lagar och jag dömer inte. Det överlåter jag med varm hand till domstolarna att syssla med.
Det du hävdar är en killgisning är alltså en kommentar på nedanstående där du gör en rak jämförelse med annan lagstiftning som du skriver att du anser vara dåligt fungerande. Ser ingen inblandning av domstol här.
O O skrev:
Normalt sett fungerar den alldeles utmärkt om man jämför med övrig lagstiftning.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Denna tråden bevisar inte ett dyft i den saken. Däremot har vi gällande lagar eftersom riksdagens majoritet beslutat så. En överväldigande majoritet av de ledamöter som sitter i riksdagen vill inte ändra systemet. De är valda av en majoritet av väljarna. Så nej verkligen inte.
Eftersom det är väldigt ovanligt att facken agerar som de gör just nu mot Tesla är det svårt att veta vad partiernas ledamöter egentligen vill. Har du koll på allas åsikter ?

Centern går ut med att vilja begränsa rätten till sympatiåtgärder:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JQmRXj/c-sympatistrejkerna-mot-tesla-har-gatt-for-langt
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Ja, det är inte alls konstigt. Om du hade ägt en Teslabil hade antagligen din inställning till fackförbundet IF Metall varit annorlunda.

Lagar ska dock vara konstruerade så att de inte godtyckligt medför radikala nackdelar för vissa grupper, stora eller små.
Jag har en Tesla, och tillhör i andra fall kanske grupper som ibland förlorar i detaljfrågor, varken bilen eller annan grupptillhörighet hindrar mig från att välja att se de större perspektiven, det är val man gör själv. Kanske det klassiska "jag" eller "vi".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.