Walle85
Vad behöver jag här? Köpte en R32 till R25 för att försöka koppla ihop, men gängorna på T-korset är inte lika grova som på förminskningen. Så det passar inte. Finns det något vettigt att använda här?

RSK (backventil): https://www.rskdatabasen.se/kategor...lering/funktion/backventiler/184mo-4950154-29
RSK (T-kors): https://www.rskdatabasen.se/kategor...-anslutningar/vatette-t-ror-28x22mm-1943653-1

@Krilleman du brukar ha koll på sånt här, har du några förslag?

Tre VVS-delar, inklusive en backventil, en förminskning och ett T-kors, ligger på en grönmålad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
Känns som att jag måste skaffa T-kors med gängor (utan klämringskoppling) för att sedan köpa klämringskoppling att skruva på. Kan det stämma?

Edit:
Typ en sån här för att sedan köpa separata klämmringskopplingar.
https://www.bauhaus.se/t-ror-r25-metall
 
Redigerat:
E Edslos skrev:
Hej,
Så här har jag gjort om det kan hjälpa. Har ett borrhål på 200m. Kyler övervåningen i huset med en Frico med styrning som startar pumpen till frikylan vid kylbehov oavsett vad vp gör. Kyler (och värmer) även vinkällare med en Frico med separat reglering som också startar pumpen till frikylan vid behov. Huset är på 100 kvm markplan och 100 kvm källare i soligt västläge på Värmdö. Det är svalt i hela huset även idag när det är 30° i skuggan tack vare den lilla Frico jag satt in istället för en radiator i vardagsrummet. Bytte övriga radiatorer till såna med mer effekt.
Varför har du så stora dimensioner på rör och pump? Måste vare en jättelik du ska kyla. Min lilla pump drar 22 W.
Bifogar några bilder på inkopplingar, pump, förgreningar och Frico.
Står fläkt konvektorn på golvet?
Kommer rör och ev kondensdränering komma upp rakt underifrån?

Kan du både värma och kyla med den?
 
Walle85
L Luugen skrev:
Står fläkt konvektorn på golvet?
Kommer rör och ev kondensdränering komma upp rakt underifrån?

Kan du både värma och kyla med den?
Endast för kylning och den är monterad på kallvinden. Dränering går ner till pannrummet via en slang. Dock osäker på hur detta är relevant sett till min senaste frågeställning? 🤔
 
tommib
Du måste gå från klämring till rörgänga ja. Det finns lite olika sätt att göra det. Ett är som du beskriver, med T-rör med rörgängor och sedan övergångar. Ett annat är en kort rörbit och sedan ev övergång. Ett tredje är en vatette dubbelmutter och en övergång. De är dock svindyra.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Känns som att jag måste skaffa T-kors med gängor (utan klämringskoppling) för att sedan köpa klämringskoppling att skruva på. Kan det stämma?
Jag skull då du har dom grejerna du har införskaffa en sådan som passa på en 28 klämringskoppling
 
  • Övergångsnippel med utvändig gänga från Ahlsell, 28xR25 A-press CU, produktnummer 1767876.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Walle85
Ska se vad jag hittar på Bauhaus som ligger närmast till hands. Tror att jag fattar vad jag behöver nu. ☺️
 
Walle85
Hmm, blir för tajt att klämma in på samma sektion kommer att vara tvungen att ha det uppdelat. Så tillbaka till butiken igen för att hitta en 90° böj...

Hand håller i en kopparrörsdel med flera ventiler i ett pannrum. Kopparrören löper vertikalt och horisontellt. En 90°-böj saknas för att slutföra installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett rörfäste av mässing nära en kopparrörsinstallation i ett pannrum, på jakt efter en 90° rörböj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller i en mässingskoppling bredvid ett rör i ett tekniskt utrymme, omgiven av fler rör och ventiler, verktyg och en röd trycktank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
Redigerat:
Walle85
Progress 😁

20240630_131837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
Nu är all rördragning klar, ska fixa det sista med isolering och sedan få på plats all el och styrning. Men känns bra att fått klart detta moment iaf 😊
Rördragning och isolering i en källare, med isolerade rör och komponenter monterade på väggen. Verktyg och installationer synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rördragning av kopparrör och isolering i ett rum med ett rött expansionskärl och tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rördragning och installation av rör i ett rum med värmesystem, inkluderande två röda tryckkärl, isolerade rör och styrsystem är nu klar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Walle85
T TommyC skrev:
Jag kan inte se på bilden vilken modell av Wilo cirkulationspump du har men den ser ut som den Wilo Yonos Pico som jag. I så fall behöver du vrida den 90 grader.
[bild]

[länk]
Tack för info, missade helt detta. Ska fixa det 👍
 
Walle85
Nu har jag äntligen startat upp allt och kopplat in alla Shelly puckar för att kunna styra konvektorerna, motorventilerna och cirkulationspumpen.

Anväder Shelly 0-10V dimmers för styrsignal till konvektorerna (fläkthastighet 25-100%) och vanliga Shelly reläer för motorventilerna och konvektorerna (för att få till 0% fläkthastighet). Evecos info sa att man helst inte ska skicka mindre än 2,5V för styrsignalen.

Efter ca 30 min körning har jag 10°C in och 12°C ut på KB.
Allt som allt (Shelly puckar, cirkulationspump och konvektorer) drar det hela 75W med bägge konvektorerna på 100% fläkthastighet.

Det som jag tänkte lägga till på denna installation är tempsensorer för insug och utblås, därav addon moduler på Shelly puckarna för motorventilerna.

En närbild av en elektrisk kopplingsdosa med Shelly reläer och dimmers för att styra fläktar och motorventiler, samt anslutna kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elsystem med Shelly-puckar, reläkopplingar och ledningar. Används för att styra konvektorer, motorventiler och cirkulationspump i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Shelly 1 Mini Gen3 smart switch och anslutna kablar i en elbox, används för att styra konvektorer, motorventiler och cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på Shelly-puckar och reläer kopplade till motorventiler och konvektorer i ett byggprojekt, monterade på träram med elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med Shelly puckar, cirkulationspump och motorventiler. Installerade komponenter för att styra konvektorer och övervaka temperatur, sittande på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör med en röd cirkulationspump och olika anslutningar. En tryckmätare är monterad ovanpå pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
Walle85
Installerade även en Shelly Wall Display för wife approval, måste även kunna styra det enkelt utan app.

Shelly Wall Display som visar temperaturen 23,8 grader, luftfuktighet 47%, och kontroller för Frikyla, Fläkt söder, och Fläkt norr. Tid 11:54.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.