Omröstning dubbat eller odubbat?

  • Antal röster
    137
D Dilato skrev:
Jag har hämtat lite blandat från olika tester och tycker inte man kan anse att finskutvecklat är särskilt bra om man inte bara kör på isvägar i arktis.

"Hakka 10 är utmärkt på is. Greppet är enastående och köregenskaperna om möjligt ännu bättre. Det styr snabbt men är ändå lugnt. På snö understyr det lagom mycket men släpper aldrig bak. Lättkört!

Barmarksegenskaperna är sämre och varken på våt och torr asfalt är däcket någonsin bättre än snittet men trots medelmåttigt grepp och köregenskaper är däcket lättkört. Det är tyst för ett dubbdäck men aningen spårkänsligt. Bra: Grepp och köregenskaper på snö och is.
Dåligt: Medelmåttigt på barmark."
- Aftonbladet

"Nokian Hakkapeliitta 10 blandar högt och lågt. Efter körning på isbanorna kunde vi utsett det finska däcket till testvinnare. Men den svenska vintervägen är för de flesta inte bara is och då tappar Hakka 10 mark. Sämre komfort, dåligt på vått."
- Teknikens Värld / Expressen

Frå teknikens världs test:
nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R5 lägger sig i botten av resultatlistan för vattenplaning.

Nokian utmanar och gör det bra – på is och snö. Få däck går lika klippstabilt när det gäller rena vinteregenskaper, men både dubbade Hakkapeliitta 10 och nordiska dubbfria Hakkapeliitta R5 brister när det kommer till barmarksegenskaperna. Det duger inte, för de flesta svenska vintervägar kan bjuda på allt från is och snö till vått och torrt.

Mera finskt:

Finsk-kinesiska dubbade Kontio IcePaw var ett spännande inslag vid teststart, inte minst då det hade flest dubbar av alla. Och mycket riktigt var isgreppet bra. Inte testvinnande, men ändå bra. Vilket inte kunde sägas om uppträdande på barmark, där bromsprestanda på vått renderade däcket minuspoäng.
Detta får inte ske, att kompromissen sträcks så långt åt ett håll, att däcket förlorar kontakten med verkligheten i den andra. Det är under all kritik.

Kontio IcePaw is a new premium studded tyre that has been 100% developed in Finland. 😇
Det ligger väl en del i att man inte bara kan stirra sig blind på en egenskap. På det där sättet kan du alltid hitta ett däck som du kan påstå är bäst.
Men om det nu skiljer 20-30% i bromssträcka, och även ofta bortglömda sidogreppet, på blankis, till fördel för ett visst däck, men som samtidigt har lite sämre bromssträcka, säg 3%, på bar asfalt, än de allra bästa.
Är det nödvändigtvis då en usel kompromiss? 3% barmark kanske går att rädda med att anpassa körningen och hålla bättre avstånd till medtrafikanter, men 20% längre bromssträcka på plötslig blankis, det är ju helt omöjligt att kompensera för.
Ska jag då ha det på vintern så vet jag ju vad jag väljer iaf.
 
Jag skrev att odubbat troligen är bra för de flesta men att man måste titta på vad man vanligtvis har för underlag. Det är ingen hemlighet att dubbdäck är sämre på barmark.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kontio IcePaw is a new premium studded tyre that has been 100% developed in Finland. 😇
Ok, jag var omedveten om att förfallet hade startat. Jag får väl i fortsättningen skriva "-Utvecklat i Finland enligt finsk tradition". Tråkigt att lågprisskit skall få smyga sig in. Men Nokian verkar hålla ställningarna. Kör själv på Hakkapelitta R2 och det är ett mycket bra däck. Lite svagt vid start i uppförsbacke på polerat packad snö med ett lager modd ovanpå (som är vanligt här i Göteborgstrakten) men det är priset man får betala för att köra odubbat med bra barmarksegenskaper.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och jag tillägger efter att ha läst mer om testerna att det är enligt mig inte särskilt relevant att R5 är dåligt på vattenplaning. När är vattenplaning ett problem på vintern? Moddplaning är mer intressant. Men det är väl inte konstigt att Nokia optimerar för nordiskt klimat. Finns säkert lägen där ett kontinentalt vinterdäck (alltså ett sommardäck med mjukare gummi) är bättre, t ex om man kör i Stockholms innerstad.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe
Många vintrar är det ju knappt någon snö söder om dalälven så nog är vattenplaning något att ta i beaktning tycker jag. Friktionsdäck har man ju ofta monterade längre period än dubbdäcken också, alltså större delen av året i många fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Många vintrar är det ju knappt någon snö söder om dalälven så nog är vattenplaning något att ta i beaktning tycker jag. Friktionsdäck har man ju ofta monterade längre period än dubbdäcken också, alltså större delen av året i många fall.
Det är ju i så fall ett medvetet val. Jag skiftar alltid i slutet av november och första veckan i april. Sedan är jag kanske påverkad av att där jag kör finns det inga direkta ställen där man kan råka ut för vattenplaning.
 
D Dilato skrev:
Jag köper faktiskt däck efter resultat i däckstest.

När jag köpte mina sommardäck 2018/19? var det Continental Eco Contact 5 som var på topp, så det har jag på nu.
Jag har ju tidigare sagt att jag kör på friktionsdäck året om men jag bytte för två veckor sen när jag såg att det fanns bra mönster kvar på sommardäcken (5 mm som sämst).

Vinterdäcken är Goodyear UltraGrip Ice 2, och det rullar mycket bättre (drar mindre bensin) än sommardäcken!
Jag med.
Men eftersom alla däck har någon svaghet så är det ju en kompromiss man måste göra.
För mig är det självklart att prioritera bromssträcka och sidogrepp ifall det är is på vägen.
Övriga körfall är så mkt lättare att både förutse och hantera att lite sämre än absolut bäst är fullt tillräckligt för att jag ska klara av situationen.
Resultatet av det resonemanget slutar alltid i ett dubbdäck.
 
K karlmb skrev:
Resultatet av det resonemanget slutar alltid i ett dubbdäck.
Och för mig som bor/bott i södra hälften av landet blir det friktionsdäck.
Dom dagar det ligger is på vägen kan räknas på ena handen och då får man bara ta det lite försiktigt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och för mig som bor/bott i södra hälften av landet blir det friktionsdäck.
Dom dagar det ligger is på vägen kan räknas på ena handen och då får man bara ta det lite försiktigt.
För du tror att det nog löser sig ändå när bromssträckan plötsligt blir 4 ggr så lång?
Som sagt så tror jag att jag klarar av en vattenplaning med blanka däck också. Det är inte så ofta det blir ock man ser ju tydligt när det regnar så mycket. (Ironi)
 
K karlmb skrev:
För du tror att det nog löser sig ändå när bromssträckan plötsligt blir 4 ggr så lång?
Som sagt så tror jag att jag klarar av en vattenplaning med blanka däck också. Det är inte så ofta det blir ock man ser ju tydligt när det regnar så mycket. (Ironi)
För att jag VET att jag inte behöver dubbdäck.

Jag har kört bil i 50 år och ännu inte varit med om en olycka eller kört i diket för att det plötsligt kommit is på vägen och jag ska ställa mig på bromsen ( av okänd anledning).

Det finns en apparat i min bil som heter termometer, den tillsammans med vädret och sunt förnuft indikerar om det finns risk för is.

Din ironi är egentligen precis det som är grejen, man ser att det ösregnar och anpassar farten.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
När man tänker efter så inser man att det är skitsamma om chassiet är välavstämt och bromsarna tip-topp om inte däcken också är i ordning.
De flesta vägar i Sverige har så låg hastighetsbegränsning att det knappast spelar någon större roll vad bilen har för slags chassi, välavstämt eller inte, och kör man på 110-väg med en rambil så tar man det lugnt ändå.

Det är väl ingen som kör som en rallyförare på allmän väg? Vi kör väl lugnt och sansat och tar hänsyn till våra mottrafikanter?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Beträffande vinterdäck tycker jag det varierar en del från år till år. Min favorit hittills har varit Goodyear Ultragrip Ice. Och då har jag kört Nokian både dubb och odubb.
Jag har kört både med dubbade och odubbade vinterdäck i många, många vintrar. Jag har aldrig märkt någon skillnad mellan olika fabrikat. Dubbdäck bullrar mer och ger inga större fördelar för mig, så numera kör jag på odubbat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
Det finns rejält usla sommardäck som säljs.
Här nedan har du ett "premium sommardäck" som bara är marginellt bättre än det diskuterade åretruntdäcket.

Det bästa däcket på bromsförmåga 100 - 0 är Continental PremiumContact 6, se de tre kolumnerna "Best".

43.2 m är 7,3 meter (~1 & ½ billängd) längre än det absolut bästa däcket, inte 10-15 meter.

Det är i paritet med Michelindäcket nedan, och faktiskt kortare än michelindäcket på våt körbana.


[bild]

Sämsta däcker i testet som faktiskt finns att köpa på alla internet-däckfirmor har +23 meter längre bromssträcka än det bästa på våt vägbana men samma som åretruntdäcket på torr vägbana.

Nu har jag inga siffror på åretruntdäckets bromsegenskaper på våt körbana, men det brukar vara bra grepp på sådana så det torde vara betydligt bättre än det nedan.
[bild]
Alla bilder kommer från 2023-ADAC-Summer-Tyre-Test
Det finns såkalrt många olika tester. M testade bra sommardäck på en Volvo XC70 och mätte upp en bromssträcka från 100 km/h på 31,6 meter.
Det är då en skillnad på 10-12 meter, och det är rätt mycket. När den bilen med bra däck står still så passerar bilen med dåliga däck samma punkt med en hastighet av runt 40 km/h.
 
D Dilato skrev:
För att jag VET att jag inte behöver dubbdäck.

Jag har kört bil i 50 år och ännu inte varit med om en olycka eller kört i diket för att det plötsligt kommit is på vägen och jag ska ställa mig på bromsen ( av okänd anledning).

Det finns en apparat i min bil som heter termometer, den tillsammans med vädret och sunt förnuft indikerar om det finns risk för is.

Din ironi är egentligen precis det som är grejen, man ser att det ösregnar och anpassar farten.
Min farsa körde på sommardäck året runt i Göteborg i alla år. Inte hände det nåt. Men sen köpte han dubbdäck när lagen kom. Inte heller då hände nåt.
Hur ska vi använda den infon?
Fö så ser man ösregn ja, men inte alltid svart-is. Och kör man bara under en viss hastighet på sommaren så inträffar aldrig vattenplaning.
Så din jämförelse haltar rejält.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns såkalrt många olika tester. M testade bra sommardäck på en Volvo XC70 och mätte upp en bromssträcka från 100 km/h på 31,6 meter.
M:s test är inte representativt.

Dom har en bil med modifierade bromsar:

Bilen var den pensionerade polisbil som vi hade med i testet i Motor nr 4–2018.
En bil som redan från fabrik fått uppgraderade bromsar från Volvo XC90 V8.


och använder ett "bäst i test" sommardäck som representativt för sommardäck generellt.

Samma däck har en 4,4 meter längre bromssträcka på en vanlig småbil på torr väg i ett annat test.

På torr väg:
Resultattabell som visar Michelin på första plats med poängen 36.0
och 3 meter längre på våt väg.
Tabellvisning av Michelin-däckets bromssträcka på 34,6 meter. <-- Observera att det deltestet är från 80 km/h och inte 100!

Ett vanligt sommardäck( Goodyear EfficientGrip Performance 2) bromsar
Lista där Goodyear rankas som nummer 8 med en bromssträcka på 38,1 meter.
Så skillnaden är inte såå stor till "åretruntdäcket".

En notering man kan göra från M:s test av bromsegenskaper på friktionsdäck på sommaren är att Michelin gör bäst sommardäck men inte så bra friktionsdäck, friktionsdäcket har dåliga bromsegenskaper redan som vinterdäck (särskilt på våt asfalt) jämfört med det bästa friktionsdäcket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.