L lassedanne skrev:
Jag körde Nordsjö kvist å spärrgrund på vårt furutak sprutade med Graco. Funkade toppen.
Tack, kollar på den med då! 😊
 
B Bigge77 skrev:
Tack, då ska jag kolla upp den!
Min målarbutik rekommenderade först Jotun spärrgrund till mitt furuhelvete. När jag sade att jag skulle spruta blev istället valet Caparol. Anledningen var att Jotun är epoxybaserad vilket kan göra rengöringen av sprutan till ett elände eller omöjlig. Penslar och rullar kan man ju alltid slänga, men sprutan vill man ju gärna behålla...
Två sprut med Caparol fungerade utmärkt.

/Höghus
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Min målarbutik rekommenderade först Jotun spärrgrund till mitt furuhelvete. När jag sade att jag skulle spruta blev istället valet Caparol. Anledningen var att Jotun är epoxybaserad vilket kan göra rengöringen av sprutan till ett elände eller omöjlig. Penslar och rullar kan man ju alltid slänga, men sprutan vill man ju gärna behålla...
Två sprut med Caparol fungerade utmärkt.

/Höghus
Väldigt bra info! Tack!
Vilken spruta använde du?
 
B Bigge77 skrev:
Väldigt bra info! Tack!
Vilken spruta använde du?
En Wagner 350. Tror jag har några gamla trådpostningar om den köksmålningen.

/Höghus
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
En Wagner 350. Tror jag har några gamla trådpostningar om den köksmålningen.

/Höghus
Tack, hittade några, mycket bra att se de videos du hade lagt upp! 👍👍👍
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Kom på att jag har en fråga till.
Jag har rivit ner tapeterna i vardagsrummet (aka "svarta hålet" och "grottan" pga lägre tak m furupanel och snajsiga 70-tals sisalsnöretapeter i beige/brun nyans, samt utsliten gräslig parkett), tack o lov gick tapeterna lätt att få ner. MEN nu är väggarna lurviga istället. Eller nja, fjuniga då. Som persikoskal. Se mitt inlägg ovan #1031 tror jag, för bild på nuvarande status.

Jag har försökt söka och googla mig till vad jag ska grunda med, och har hittat följande:
-tapetgrund
-tapetspärr
-vanlig färg vilkensomhelst, så billig som möjligt
-50/50 vatten/trälim
-50/50 vatten/tapetklister
🤯

Nån som känner för att ha en åsikt? Helst erfarenhetsbaserad (åsiktsbaserade åsikter går bra också, om det medföljer nån sorts förklarande argument).

Glöm inte att jag vill använda min färgspruta! 😁🤙

Bilder på grottan innan tapeterna åkte ner:
 
  • Ett vardagsrum med trätak, parkettgolv och sisaltapeter i beige/brun nyans. Två stora fönster och en dörr som leder ut till en veranda syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med furupanel i taket, beige/brunfärgade väggar där tapeter har tagits bort, stora fönster och sliten parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B Bigge77 skrev:
Kom på att jag har en fråga till.
Jag har rivit ner tapeterna i vardagsrummet (aka "svarta hålet" och "grottan" pga lägre tak m furupanel och snajsiga 70-tals sisalsnöretapeter i beige/brun nyans, samt utsliten gräslig parkett), tack o lov gick tapeterna lätt att få ner. MEN nu är väggarna lurviga istället. Eller nja, fjuniga då. Som persikoskal. Se mitt inlägg ovan #1031 tror jag, för bild på nuvarande status.

Jag har försökt söka och googla mig till vad jag ska grunda med, och har hittat följande:
-tapetgrund
-tapetspärr
-vanlig färg vilkensomhelst, så billig som möjligt
-50/50 vatten/trälim
-50/50 vatten/tapetklister
🤯

Nån som känner för att ha en åsikt? Helst erfarenhetsbaserad (åsiktsbaserade åsikter går bra också, om det medföljer nån sorts förklarande argument).

Glöm inte att jag vill använda min färgspruta! 😁🤙

Bilder på grottan innan tapeterna åkte ner:
Att måla ett dåligt lurvigt underlag så det blir bra kommer du inte att lyckas med. Mekanisk slipning eller tvätt med något som löser lim och lurv är det som gäller.

/Höghus
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
S
Jorun grund- och spärrfärg och sen bredspackling.
 
Angående de lurviga väggarna: Du har två val. Antingen bearbetar du den befintliga ytan (slipar, spacklar, osv) eller så slänger du upp något på ytan som en renoveringstapet.

Allt handlar ju om vad du tycker är roligast och vad som funkar i längden. Jag hade ju inte ställt mig och bredspacklat för att kunna motivera att sprutmåla - men vi är ju alla olika.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Eftersom detta är Byggahus blir ju svaret givet. En härlig anledning att köpa en giraffslip!

/Höghus
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Att måla ett dåligt lurvigt underlag så det blir bra kommer du inte att lyckas med. Mekanisk slipning eller tvätt med något som löser lim och lurv är det som gäller.

/Höghus
Höghus Höghus skrev:
Eftersom detta är Byggahus blir ju svaret givet. En härlig anledning att köpa en giraffslip!

/Höghus
Du tror inte att lurvet sätter igen slippappren då?
Är det svårt att slippa jämnt med en giraff?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Angående de lurviga väggarna: Du har två val. Antingen bearbetar du den befintliga ytan (slipar, spacklar, osv) eller så slänger du upp något på ytan som en renoveringstapet.

Allt handlar ju om vad du tycker är roligast och vad som funkar i längden. Jag hade ju inte ställt mig och bredspacklat för att kunna motivera att sprutmåla - men vi är ju alla olika.
Renoveringstapet är väl ett alternativ nu iofs när ytan är hyfsat jämn. Jag avskrev det alternativet förut när det var snörtapet på väggarna. 🤔
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
B Bigge77 skrev:
Du tror inte att lurvet sätter igen slippappren då?
Är det svårt att slippa jämnt med en giraff?
Koppla in dammsugare till slipen.
Giraff är en slipmaskin-förlängare i praktiken.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Koppla in dammsugare till slipen.
Giraff är en slipmaskin-förlängare i praktiken.
Absolut. 👍
Men frågan är ändå hur svårt det är att slipa jämnt, den verkar ju vara väääldigt effektiv.
Alltför fint papper skulle nog täppas till snabbt av luddet? Eller? 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.