F
Nissens Nissens skrev:
Nu blandar du också äpplen och päron. 75% var andelen av maxkapaciteten, inte verkningsgrad…
Jag blandar inget. Verkningsgraden är lägre än 75%. Göm dig inte bakom det faktum att du inte har en aning om verkningsgraden på varken panelen som komponent eller på systemnivå.
 
Nissens
F fsn skrev:
Jag blandar inget. Verkningsgraden är lägre än 75%. Göm dig inte bakom det faktum att du inte har en aning om verkningsgraden på varken panelen som komponent eller på systemnivå.
Jösses, jag vet att de bästa solcellerna ligger på över 30% verkningsgrad, men det gäller knappast massproducerade solceller, än mindre solpaneler till elproduktion i hushållen.

Därför skrev jag att de aktuella solpanelerna ligger under 30% i verkningsgrad. Detta för att undvika diskussioner kring verkningsgraden. Lik förbaskat lyckades du starta en fullständigt meningslös diskussion om just verkningsgraden.

Och nu har du fått för dig att jag inte har koll på detta… suck… 🙄
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jösses, jag vet att de bästa solcellerna ligger på över 30% verkningsgrad, men det gäller knappast massproducerade solceller, än mindre solpaneler till elproduktion i hushållen.

Därför skrev jag att de aktuella solpanelerna ligger under 30% i verkningsgrad. Detta för att undvika diskussioner kring verkningsgraden. Lik förbaskat lyckades du starta en fullständigt meningslös diskussion om just verkningsgraden.

Och nu har du fått för dig att jag inte har koll på detta… suck… 🙄
"gäller knappast massproducerade solceller" men nu pratade du väl om TS masstillverkade 17+17 470Wp paneler på ett villatak, varför skulle du annars skriva 16kW. Nu ommer du att orma dig tills du inte vet vad som är in- eller utsida på dig själv för det är ju inte acceptabelt att nån kallar Nissens inkompenten eller ovetande, öven om alla vet att det är precis så det är. Det kommer att vara obeskrivligt underhållande.
 
Nissens
F fsn skrev:
"gäller knappast massproducerade solceller" men nu pratade du väl om TS masstillverkade 17+17 470Wp paneler på ett villatak, varför skulle du annars skriva 16kW. Nu ommer du att orma dig tills du inte vet vad som är in- eller utsida på dig själv för det är ju inte acceptabelt att nån kallar Nissens inkompenten eller ovetande, öven om alla vet att det är precis så det är. Det kommer att vara obeskrivligt underhållande.
Har du valnat på fel sida? Jag har inte skrivit något felaktigt över huvud taget, tog i med en marginal för att undvika tjafs, men på detta forumet vaknar trollen ändå…
Det du yrar om ”17+17 & 470Wp” stod det ingenting om i det jag kommenterade.

Jag har aldrig skrivit att de hade en verkningsgrad i närheten av 30%, det har du hittat på helt själv. 😂
 
F
Nissens Nissens skrev:
Har du valnat på fel sida? Jag har inte skrivit något felaktigt över huvud taget, tog i med en marginal för att undvika tjafs, men på detta forumet vaknar trollen ändå…
Det du yrar om ”17+17 & 470Wp” stod det ingenting om i det jag kommenterade.

Jag har aldrig skrivit att de hade en verkningsgrad i närheten av 30%, det har du hittat på helt själv. 😂
1. Vad var det jag sa?
2. Läs ditt eget inlägg #55
3. Vad var det jag sa?
4. 😂🤥😂
 
K
K K. L skrev:
Hur kollar man strängspänningen?
Tycker du att kurvan ser rätt ut enligt din erfarenhet.
@mortimer har en SMA växelriktare och kan bog guida oss rätt.

Det borde gå få fram via datorn, apparna är ofta lite begränsade. Mer för när man är på springande fot
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
1. Vad var det jag sa?
2. Läs ditt eget inlägg #55
3. Vad var det jag sa?
4. 😂🤥😂
Ja, verkningsgraden är under 30% när de ger max, hur långt under har jag aldrig sagt, så du får ta dina spöken och ge dig på någon annan. 😊
Obegripligt för någon att flrstå vad det är du försöker säga.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Ja, verkningsgraden är under 30% när de ger max, hur långt under har jag aldrig sagt, så du får ta dina spöken och ge dig på någon annan. 😊
Obegripligt för någon att flrstå vad det är du försöker säga.
Nej, det är inte obegripligt för nån. Inte ens för dig, men det är viktigt för dig att försöka förmedla den bilden.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, verkningsgraden är under 30% när de ger max, hur långt under har jag aldrig sagt, så du får ta dina spöken och ge dig på någon annan. 😊
Obegripligt för någon att flrstå vad det är du försöker säga.
När ska du flika in att solceller är totalt värdelöst och att börsen är såååååååååååååååååååååååå mycket bättre ❓
Jag väntar tålmodigt 🙋‍♂️
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens
Wisselgren Wisselgren skrev:
När ska du flika in att solceller är totalt värdelöst och att börsen är såååååååååååååååååååååååå mycket bättre ❓
Jag väntar tålmodigt 🙋‍♂️
Vad har det med verkningsgrad att göra?

Men indexfonder ger bättre avkastning än solceller, det kan vem som helst kolla. Så har det varit hela tiden, men nu när elpriserna är lägre än 2021 (innan prisstegringen) så är solceller om möjligt ännu mer ointressanta.

Jag tittar lite på nytt hus nu på begagnatmarknaden. Väljer konsekvent bort alla med fula solpaneler på taket. 😊
 
Redigerat:
  • Haha
Ingmar Albinson
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Vad har det med verkningsgrad att göra?

Men indexfonder ger bättre avkastning än solceller, det kan vem som helst kolla. Så har det varit hela tiden, men nu när elpriserna är lägre än 2021 (innan prisstegringen) så är solceller om möjligt ännu mer ointressanta.

Jag tittar lite på nytt hus nu på begagnatmarknaden. Väljer konsekvent bort alla med fula solpaneler på taket. 😊
Fy fan vad fattigt att leta hur på begagnatmarknaden. Att du ens kan med och skriva en sån sak…
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Fy fan vad fattigt att leta hur på begagnatmarknaden. Att du ens kan med och skriva en sån sak…
På vilket sätt är det dåligt?
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fy fan vad fattigt att leta hur på begagnatmarknaden. Att du ens kan med och skriva en sån sak…
Och sedan sortera bort de med solpaneler, det är ju för att de husen har öka så mycket i värde. Är man fattig så får man ta de husen som ingen annan vill ha.
 
Nissens
I Ingmar Albinson skrev:
Och sedan sortera bort de med solpaneler, det är ju för att de husen har öka så mycket i värde. Är man fattig så får man ta de husen som ingen annan vill ha.
Nej, de ökar inte mer i värde än vad panelerna kostade. Och värdet sjunker hela tiden som alla tekniska installationer gör.

Säljarna missar en bra potentiell budgivare.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
@K. L : ser ut som du har en anläggning från PPAM Solkraft i Ljungsbro.

Har de satt bägge strängarna på samma MPPT eller satt de på två olika ?(en bild brukar avslöja mycket).
Tittar man på databladet för SMA STP X 15-50 och panelen(länk nedan) så är max ström på varje MPPT 24A, med parallellkoppling så får du dubbla och då blir det för den panelen 13,26*2=26,52A,kotslutnignsströmen ser dock ut till klara sig.

Strängspänningarna kan du se om du loggar in i Sunny portal för din anläggning som någon skrivit häruppe, det ska PPAM ha visat dig.

Då går du i vänstermenyn där, väljer analys->Analys Per-> och kryssar i enligt val nedan.
(jag har en sträng på varje MPPT: A, B och C)
I samma meny kan du även se DC strömmarna genom att klicka i I(DC)
Kan vara bra att kolla loggen också för växelriktaren under Övervakning->Händelselogg

17st 470w paneler bör på en sträng resultera i som max 35,83v*17st=609v
https://ppam.se/wp-content/uploads/Onyxium_Nano_470W.pdf
Analysvyn i Sunny Portal som visar DC-ingångsspänning för solpaneler över tid, med en markerad växelriktare (STP 15-50).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verifiera se också att de verkligen satt en 15kw växelriktare, finns etikett på sidan av växelriktaren med data om vad det är för någon (ta gärna en bild om du är osäker)

Summa summarum så från dina förutsättningar så bör du toppa högre än 12kw.
 
Redigerat:
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.