E elmont skrev:
Nu torde majoriteten av cirkpumpar som sitter i villors fjärrvärmecentraler dra 50-70 W så man får nog räkna med ca 100W, dom flesta har ju några år på nacken.
Hej elmont

Det är möjligt, det beror mycket på åldern och storleken på byggnaden.

De fjärrvärmecentraler som är levererade de senaste åren och har varvtalsstyrda cirkulationspumpar kommer nog ned till ca 20–30 W eller lägre.

Det viktiga i mitt inlägg är att det faktiskt går att göra förberedelser även för villor/hyreshus gällande fjärrvärme och strömavbrott.

Jag har själv bytt ut villans cirkulationspump (värmepumpen) till en varvtalsstyrd och minskar effektbehovet från ca 45 W till ca 10–20 W. det underlättar min reservkraftdrift med batteri och inverter.

Jag har själv ingen fjärrvärmecentral, och inget emot att fler hjälper till med kunskaper dessa. Jag fick redan tidigare synpunkter på det jag skrev, Läs från inlägg #845 i denna tråd.

MSB med flera, har ett intresse att vi höjer beredskapen och kunskapen om att klara kriser.
 
Det smidigaste, billigaste och enklaste ur beredskapssynpunkt vore väl att montera in en vedkamin på ett centralt ställe på den nedersta våningen i huset? Gärna en kamin med kokplatta så kan man laga mat dessutom. Sen har man öppna dörrar överallt och hoppas att värmen sprider sig till alla rum på det sättet.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Det smidigaste, billigaste och enklaste ur beredskapssynpunkt vore väl att montera in en vedkamin på ett centralt ställe på den nedersta våningen i huset? Gärna en kamin med kokplatta så kan man laga mat dessutom. Sen har man öppna dörrar överallt och hoppas att värmen sprider sig till alla rum på det sättet.
Hej
Jag vet att man tillåter installation av källor för ”myseldning” i begränsad omfattning.

Finns det bestämmelser om vad som gäller om man vill installera vedeldning för beredskapssynpunkt?

Om miljökraven är för komplicerade och kostsamma så kanske utbudet är litet
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag vet att man tillåter installation av källor för ”myseldning” i begränsad omfattning.

Finns det bestämmelser om vad som gäller om man vill installera vedeldning för beredskapssynpunkt?

Om miljökraven är för komplicerade för och kostsamma så kanske utbudet är litet
Det vore väl underligt om det fanns olika regler för kaminer beroende på vad avsikten med installationen var? De flesta kaminer på marknaden uppfyller väl ändå kraven som ställs. Om man tänker sig en enklare eldstad som endast skall användas vid krissituationer som det blir ju det en väldigt nischad produkt och därmed litet utbud. Och om det nu fanns sådana regler. Skulle det då genomföras några kontroller för att säkerställa att ingen myseldar i den i alla fall? En kamin avsedd för myseldning är inte optimal att värma ett hus med. Men det är ju inte heller meningen. Meningen var att ha ett nödsystem för uppvärmning.
 
A Avemo skrev:
Det vore väl underligt om det fanns olika regler för kaminer beroende på vad avsikten med installationen var? De flesta kaminer på marknaden uppfyller väl ändå kraven som ställs. Om man tänker sig en enklare eldstad som endast skall användas vid krissituationer som det blir ju det en väldigt nischad produkt och därmed litet utbud. Och om det nu fanns sådana regler. Skulle det då genomföras några kontroller för att säkerställa att ingen myseldar i den i alla fall? En kamin avsedd för myseldning är inte optimal att värma ett hus med. Men det är ju inte heller meningen. Meningen var att ha ett nödsystem för uppvärmning.
Hej
Om man i ett nödsystem behöver möjlighet att laga mat och möjligen en möjlighet att undvika att vattenburna värmesystem börjar frysa då avviker det något från behovet att mysa framför en synlig brasa.
Jag har Inget emot att det finns den kombinationen, har du sett det?
 
M Martin Lundmark skrev:
Om man i ett nödsystem behöver möjlighet att laga mat och möjligen en möjlighet att undvika att vattenburna värmesystem börjar frysa då avviker det något från behovet att mysa framför en synlig brasa.
Jag är inte med på vilka problem du ser. Möjligheten att laga mat tillgodoses av att det finns en kokplatta på ovansidan. Och det är inte speciellt ovanligt. Möjligheten att undvika att vattenburna system fryser är ju själva grundfunktionen i vilken kamin som helst. Nämligen att värma utrymmet där den står.
 
kisumisu
E Einh skrev:
Det smidigaste, billigaste och enklaste ur beredskapssynpunkt vore väl att montera in en vedkamin på ett centralt ställe på den nedersta våningen i huset? Gärna en kamin med kokplatta så kan man laga mat dessutom. Sen har man öppna dörrar överallt och hoppas att värmen sprider sig till alla rum på det sättet.
Billigaste vet jag inte, men säkrast ur värmepunkt ja. Billigast vet jag inte.
Men borde vara lag att ha det som i Norge
 
A Avemo skrev:
Jag är inte med på vilka problem du ser. Möjligheten att laga mat tillgodoses av att det finns en kokplatta på ovansidan. Och det är inte speciellt ovanligt. Möjligheten att undvika att vattenburna system fryser är ju själva grundfunktionen i vilken kamin som helst. Nämligen att värma utrymmet där den står.
Hej
När jag tex har 30 minusgrader utomhus vid ett hus med källare och vidbyggt garage då räcker det inte alltid att ha en kamin som värmer huset Även om jag roterar vattnet i värmesystemet så riskerar jag att kall och varmvatten fryser tex i garaget Kunde jag rotera varmt elementvatten så klarar jag bättre låga utetemperaturer vid strömavbrott
 
Redigerat:
Som tur är så är det ju rätt enkelt att separera och ev tömma hela eller delar av ett vattenburet system så sönderfrysning behöver inte vara nått problem
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som tur är så är det ju rätt enkelt att separera och ev tömma hela eller delar av ett vattenburet system så sönderfrysning behöver inte vara nått problem
Hej
Det bygger nog på att det är förberett för tömning av allt vatten och gärna utan att behöva blåsa värmesystemet samt varm och kallvatten med kompressor
 
TRJBerg
Låt säga det är och har varit -20 i ett par veckor. Så går elen. När börjar ni tömma alla vattenledningar/kopplingar/pumpar/tankar?
Och hur lång tid skulle det ta?
Tänker att avbrottet är på ett par veckor (men det vet ni givetvis inte).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
När jag tex har 30 minusgrader utomhus vid ett hus med källare och vidbyggt garage då räcker det inte alltid att ha en kamin som värmer huset Även om jag roterar vattnet i värmesystemet så riskerar jag att kall och varmvatten fryser tex i garaget Kunde jag rotera varmt elementvatten så klarar jag bättre låga utetemperaturer vid strömavbrott
Alla måste ju utgå ifrån sina egna förutsättningar och lägga sig på en rimlig nivå. 30 minusgrader i en vecka då det dessutom är strömavbrott är ju något som de flesta inte upplever under en livstid. Om du i detta hypotetiska extremfall håller dig mätt och varm men något rör fryser sönder i huset tycker i alla fall jag att man förberett sig tillräckligt. Med detta sagt förstår jag inte vad det har att göra med skillnaden mellan en kamin avsedd för myseldning och en kamin avsedd för beredskap.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det bygger nog på att det är förberett för tömning av allt vatten och gärna utan att behöva blåsa värmesystemet samt varm och kallvatten med kompressor
Och det är väl så dom allra (inte alla) flesta vattenburna system är utförda. Men det är med vattnet som med det mesta, det blir "obekvämt" men kanske inte livshotande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det är väl så dom allra (inte alla) flesta vattenburna system är utförda. Men det är med vattnet som med det mesta, det blir "obekvämt" men kanske inte livshotande.
Hej
Vi har alla olika förutsättningar
Jag har ett hus från 1968 som har vattenledningar i garagets golv och i husets väggar utan utlopp på lägsta punkt Det har flera år sedan jag köpre huset 1994 varit runt 30 minus i en vecka Rimligen så bör förbereder för kriser även innefatta sämsta läget Det kallaste var minus 43 något dygn
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Det har flera åe sedan jag köpre huset 1994 varit runt 30 minus i en vecka Rimligen så bör förbereder för kriser även innefatta sämsta läget
Överleva i det sämsta läget? Absolut. Hålla sig mätt och varm i det sämsta läget? Ja tack. Säkerställa att det inte blir några som helst skador på huset under det sämsta läget? Gärna om det kan ske med en rimlig insats. Man kan inte gardera sig mot allt. Du är väl inte heller garderad om det blir strömavbrott när du är bortrest och huset står tomt?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.