Om man känner att man inte har något bättre att utföra så tar en gammal Gjerdesåg och klyver en 45*95 regel så att man erhåller två st 45*45. Och vad kan man utföra med dessa förutom att få ett par spikreglar. Självfallet och naturligtvis med en arbetstörstande dåres övertygelse ett knippe med kvartsstavar. (Som säkerligen finns att köpa, men inte i närmaste bygghandeln i alla fall).
Ritade på kortändan på regeln där 45º snittet skulle ligga för att tangera radien. Och därefter ett par 22,5º snitt som även dessa tangerar radien. Sedan kom en elhyvel fram för att jämna till ytan, samt få bort sågmärkena som uppkommit på grund av att det är lite knapert med bra uppläggsbord. En träregel som blivit bearbetad och rundad med elhyvel ligger på ett metallställ utomhus, med fler träbitar och grön bakgrund i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men för att inte jobba ihjäl sig med putsningen så fick hyveln arbeta lite mera med en inställningsdjup på ca 0,1-0,2 mm tills en godtagbar yta för slipningens skull erhölls. Trots det så tog det sin tid att slipa ner topparna likväl.

Och vips så har det blivit 21,6 m som kommer att sättas upp vilket år som helst.
Staplade träreglar, klyvda och finslipade kvartsstavar redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
sillan och 19 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Det är väl bara att åka till närmsta verktygshandlare så ska du se att du har spräckt budgeten på nolltid!
Den har jag spräckt så många gånger så det är inte samma upplevelse längre… 🤪

//Ronnie
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hälsat på föräldrarna...
Som vanligt får man en random lista att försöka lösa.
Utan andra verktyg än en skruvmejsel har jag försökt ett spa, blev mycket springande för att nollställa jordfelsbrytaren.. visade sig inte helt överraskande att det var värmeelement som gett upp.

Och sen snickrades det med fogsvans, två stämjärnsliknande föremål, slägga , spik, och gjöts med betong som legat i garaget i åtminstone 40år..
En nyuppsatt torkställning i trä med tvättlinor, omgiven av en stor, grön häck och några krukor samt en orange vattenkanna i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hälsat på föräldrarna...
Som vanligt får man en random lista att försöka lösa.
Utan andra verktyg än en skruvmejsel har jag försökt ett spa, blev mycket springande för att nollställa jordfelsbrytaren.. visade sig inte helt överraskande att det var värmeelement som gett upp.

Och sen snickrades det med fogsvans, två stämjärnsliknande föremål, slägga , spik, och gjöts med betong som legat i garaget i åtminstone 40år..
[bild]
Det verkar vara väldigt dåliga förutsättningar verktygs- och maskinmässigt låter det som.
Ingenting av någonting och somligt av annat…

…Är du säker på att du verkligen är släkt med dem?
//Ronnie
 
  • Haha
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Och varför inte bara göra som @stigen, packa in 1,5 ton av de mest basala verktygen i bilen när du ska hälsa på någon?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 19 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hälsat på föräldrarna...
Som vanligt får man en random lista att försöka lösa.
Utan andra verktyg än en skruvmejsel har jag försökt ett spa, blev mycket springande för att nollställa jordfelsbrytaren.. visade sig inte helt överraskande att det var värmeelement som gett upp.

Och sen snickrades det med fogsvans, två stämjärnsliknande föremål, slägga , spik, och gjöts med betong som legat i garaget i åtminstone 40år..
[bild]
Ypperligt läge att få köpa in ytterligare en komplett uppsättning verktyg!

Det gäller att se möjligheterna, inte problemen. 😊
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T
P Pysslarn skrev:
Det verkar vara väldigt dåliga förutsättningar verktygs- och maskinmässigt låter det som.
Ingenting av någonting och somligt av annat…

…Är du säker på att du verkligen är släkt med dem?
//Ronnie
Klassiskt kompenserande efter en traumatisk uppväxt 🤣
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Lärt upp en ny generation grävmaskinister.
 
  • Ett barn kör en liten grävmaskin vid en sjöstrand med gräs och vass. I bakgrunden syns en brygga med möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Rickard.lj och 16 till
  • Laddar…
För att vara hans första dag i en grävare så måste jag säga det är imponerande.
 
  • En person kör en liten grävare vid en sjökant och har grävt upp marken runtomkring. Gräset är nedtrampat och marken synlig. I bakgrunden syns sjön och en brygga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyligen grävd strandnära mark med utsikt över en sjö, omgiven av grönska och träd, med en brygga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Rickard.lj och 20 till
  • Laddar…
Vad var uppdraget?
 
Ta bort vass/brännässle blandningen som sprider sig upp på övriga gräsmattan om man inte håller det i schakt. Och att han ville gräva.

Vi brukar ha den där plätten till att elda upp saker på hösten.
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Färdigställde spisen idag som en kund haft lite problem med angående murning som inte håller. Men men, det tog bara fyrtiofem år att komma till skott med att täcka in med plåt efter ett tips från en bekant. Det är lätt att bli lite "hemmablind" vad gäller att se möjligheter att byta utförande och material. Och det är ju klart att det inte håller i längden med puts och murning när det kommer nederbörd från ovan på en yta som inte är avtäckt med plåt eller dylikt.
Och så ser det ut innan åtgärd.

Spis gjord i murbruk med plåtinklädnad. Den står vid en röd träbyggnad. Inredningsdetaljer som utemöbler, blomkruka och en grill syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förklarade att det där är inget man täcker in med plåt hursomhelst då det vare sig finns raka hörn eller släta ytor. Det kommer att se ut som en Hyundai av senare modell om man inte tillåts att räta upp saker och ting här. Och med ett försök att förklara hur man tänker sig att det ska kunna gå till, så fick jag intrycket att det blev nog inte mycket klarare för beställaren hur det skulle kunna genomföras. Och han såg nog lite misstänksam ut men jag fick fria händer.
Började med att plugga fast vinklar i ytterhörnen och där det var närmast till värmen från den kommande eldstaden så chansade jag inte med plastplugg (även om den ska tåla 160º) så blev det en variant av aluminiumnät som snurrades ihop och stoppades i hålet. Och visst fasen drog skruven i det.(Någon som vill köpa patentet😉)
En utomhusbild på en renoveringsprocess av en spis vid ett träfärgat hus, med verktyg, plåtbitar och en borrmaskin på träaltanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och efter dagen med 27 graders värme och en plåt som knappt går att ta på så kunde beställaren bara konstatera att detta kommer att höja värdet på stugan. Det är så glädjande att få vara delaktig med ett utförande som överstiger kundernas förväntan. Men det är väl på grund av att man är dålig på att förklara hur man tänkt sig och vilka möjligheter som finns med trollspöna som ligger i verktygshinken😉. Ja just ja! Måste ju ha anknytning till trådens rubrik, och vad är då det? Jag har använt bland annat min propperator att borra i tegel. Eller vardagligt talat -en slagborrmaskin.
Utmomhusbild på en nyinstallerad kamin inklädd med svart plåt, intill en röd träfasad med vitmålande fönsterkarmar och tegelpannor på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart spisinramning av plåt på en uteplats med röd-vitt hus i bakgrunden, visar en eldstad under en skorsten. Kunderna är nöjda med utfört arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nöjd kund = Nöjd hantverkare.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Lilllen och 29 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
min propperator
Elektropneumatisk borrhammare heter det väl…
Fint jobb för övrigt 👏🏻
Mvh
 
findus42 findus42 skrev:
Elektropneumatisk borrhammare heter det väl…
Fint jobb för övrigt 👏🏻
Mvh
Inte på landet där jag bor😂. Men kanske jag ska ta och anamma detta. Längtar nästan till ögonblicket där jag får möjligheten att fråga den som står närmast. -Inte skulle du ha möjligheten att kunna räcka över den där elektropneumatiska borrhammaren till mig?
Tackar för omdömet👍
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Kollat på aftermatch och förspel till när verktygen skall användas igen. Måste gilla att mecka med cross som hobby.
 
  • Person på motocross cykel med färgglada kläder och hjälm på en lerig bana i skogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.