Nu har vi kommit en bit på vägen och det mesta materialet har kommit (för stommen). Nästa vecka kommer dessutom takstolarna, så nu kör vi!

Men först ska det rivas lite mer, det är denna veckans jobb och efter dagens arbete ser det ut som att vi kom halvvägs. En liten ändring i planen kom till när vi rev bort den sista asfaboarden och fann lite röta… så det kommer bli till att bygga om en del av ytterväggen så vi får friskt & starkt virke i stommen.

Först ett kollage:

Fin upplagsplats
Grusuppfart som leder till upplagsplats med byggmaterial och verktyg i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Full upplagsplats

Byggmaterial som isolering och trä upplagt på grusplan under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt rivet kring taket
Renoveringsplats med delvis avtäckt byggnad, byggmaterial och verktyg synliga i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och väggarna (invändig isolering syns)
Renoveringsprojekt med avlägsnad ytterväggisolering, stege och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garageport nermonterad. Det var obehagligt och jag lyckades få porten i huvet när jag lossade ena fjädern. Så ursäkta om jag är lite virrig framöver ;)
Renoveringsprojekt av ett garage med avlägsnad port och fasad där byggnadsmaterial syns lagrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksida avklädd
Renoveringsprojekt med delvis rivet hus och upplagd byggmaterial, inklusive en person i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här hittade vi röta. Lite väntat faktiskt eftersom förra ägaren hade gjort hål i hängrännorna här, så vatten for nog in. Hela hörnet och kortsidan får byggas om. Men det blir bättre så
Man inspekterar stommen till en halvrenoverad byggnad med exponerade träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket sågade jag av och lyfte i sektioner. Jag sparade mycket tid på detta istället för att riva på plats. Dock sitter hälften kvar för att styva upp stommen.
Sektion av ett tak som lyfts av en kran över en byggarbetsplats under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftkonster och troligen en underlig syn…
Kranlyft av taksektion över byggarbetsplats med renoveringsmaterial och halvmonterat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt som allt löper det på bra, även om det växlande vädret ställer till med bekymmer.

Mer uppdateringar kommer om ett par dagar!
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 14 till
  • Laddar…
Imorgon kör vi vidare. Innan dess ska jag ligga sömnlös över vindarna på 23m/s som skall blåsa inatt… hoppas mitt högst provisoriska tak håller 😬

Provisoriskt vitplasttäckt tak på halvfärdigt bygge med byggmaterial, stegar och fordon i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ang. garageporten som jag skrev om tidigare så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och lite tips för någon som tänker byta ut sin.

Först och främst DE ÄR FARLIGA!! Porten som vägen en hel del lyfts upp av två kraftiga fjädrar och när man avlastar dem försvinner också kraften som håller porten uppe, och porten dundrar ner. Så några tips:

1) Lossa fjädrarna i avlastat läge, dvs när porten är uppe.
2) Stöd upp porten så den står uppe även utan fjädrarna. Det kan göras genom att sätta stöttor i framkant av porten eller genom att ersätta fjädern med spännband. Jag gjorde båda…
3) Tänk på att porten är tung och den kommer vilja falla ner. Jag fick den i huvet innan jag använde punkt 2). Det kunde gått illa…
 
  • Garageport säkrad öppet med spännband och stöttor, verktyg och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage under renovering med stöttor som håller upp en öppen port, verktyg och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jaggatagga och 4 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ang. garageporten som jag skrev om tidigare så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och
Först och främst DE ÄR FARLIGA!! Porten som vägen en hel del lyfts upp av två kraftiga fjädrar och när man avlastar dem försvinner också kraften som håller porten uppe, och porten dundrar ner. Så några tips:

1) Lossa fjädrarna i avlastat läge, dvs när porten är uppe.
2) Stöd upp porten så den står uppe även utan fjädrarna. Det kan göras genom att sätta stöttor i framkant av porten eller genom att ersätta fjädern med spännband. Jag gjorde båda…
3) Tänk på att porten är tung och den kommer vilja falla ner. Jag fick den i huvet innan jag använde punkt 2). Det kunde gått illa…
Det är extrem kraft i de där fjädrarna, om man nu skulle lyckas få loss dem i spänt läge. Har en gammal kollega som lyckades. Hans ena öga funkar inte längre, men det kunde gått ännu värre.
 
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack jocke…
 
  • Pågående byggprojekt med synligt trästag där någon skrivit "Jocke använde spikmaskinen". Verktyg och material synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Nickelodeon och 2 till
  • Laddar…
FamiljenOlssonPersson FamiljenOlssonPersson skrev:
Hur går det för dig??
Hej?


Bra fråga! Jodå, inne på 4:e veckan nu så här kommer ett bilkollage!
 
Det blev inget bildkollage, jag åkte och fiskade istället. Svårt att motstå när havet ligger som en spegel 🌞
En person står och fiskar från en båt med solen som går ner över ett stilla hav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
one- och 5 till
  • Laddar…
Men nu så! Som sagt så var bakgaveln röten, så sen fick vi riva. Det skapade ju lite merjobb men det gick inte undvika.
Rötskadat trä på byggarbetsplats, panelen är delvis borttagen för att visa skadorna. Plastskydd och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående renoveringsarbete där bakgaveln har rivits på grund av röta, med verktyg och stegar placerade runt byggplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
Istället blev det en ny uppreglad vägg, och jag sparade dessutom lite tid på att slippa bygga distanser uppe på det gamla hammarbandet.

Ny uppreglad vägg på en byggarbetsplats, med verktyg och material utspridda. En stege står lutad mot en befintlig struktur. Klarblå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyuppreglad vägg med träreglar på en byggarbetsplats, där en stege och verktyg syns. Väggen står på ett betongfundament under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Den sista bilden ser man också den nya bärande balken och öppningen mot hallen. Det var alltid tänkt att byggas bytt men nu blev det lite mer. Det ät här som den ”gamla” stommen möter den nya, så där fick jag mäta noga.

Byggställning med stege och träplanka mot husvägg, mätverktyg på trädgårdsbord, solig dag med andra hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En blåsig dag och högst tvivelaktig mätstation var ju ett recept på kaos, men det gick rätt så bra ändå!
En gul vattenpass av märket Stabila placerad på en träbalk, utomhus med träd och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexzas och 1 till
  • Laddar…
Sedan har jag reglat upp det nya bjälklaget. Det blev ungefär som jag tänkt fast att jag använde 195mm istället för 170mm. Jag är glad för det idag och lathunden för konstruktionen säger att det bör klara nedböjningskravet. Och då har jag ju en bärande innervägg också.
Träkonstruktion för nytt bjälklag uppreglat på ett byggprojekt, med träbjälkar och byggnadsställningar i en bostadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
I öppningen till höger ligger trapphuset och där vi ska ha vår spiraltrappa upp.
 
Jag passade även på att hyra en planlaser för att kolla så bjälklaget verkligen är rakt innan väggarna och gavlarna kommer på. Det blev till att göra mindre justeringar med hyveln men överlag låg det inom +\- 2mm.
Byggarbetsplats med träbjälklag och planlaser på stativ för att kontrollera nivåer. Solsken, omgivande träd och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nickelodeon och 1 till
  • Laddar…
Sedan har vi byggt klart gavlarna som skall lyftas på plats med kranbil, förhoppningsvis nu på Fredag. Båda är nu klara och utvändigt isolerade och förberedda med spikläkt inför fasaden. Det hade blivit väldigt högt att bygga dem på plats (som var planen från början) men det blev bättre såhär!

Färdigställda gavlar ligger på gräsmattan redo att lyftas med kranbil, med byggutrustning och en lekplats i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigbyggd och isolerad gavel liggande på gräsmatta, förberedd med spikläkt, omgiven av träd och buskar, stått vid sidan av en gungställning i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggd gavelstomme med isolering och spikläkt liggande på gräsmatta, omgiven av trädgårdsgrönska och verktyg, klar för att lyftas på plats med kranbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade gavlar med spikläkt förberedda för fasad ligger på marken, redo att lyftas på plats med kranbil. Skugga av träd över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.