Kurvan ser bra ut men som andra även har sagt så tycker jag du borde få en något högre max effekt än 12kw när det är soligt och blåsigt eller ? som referens så ger min anläggning 14.2kwp och 12kw VR en bra dag denna kurva där vr blir maxad under viss tid på dagen...
 
  • Diagram av solenergiproduktion för anläggning Munkaboda den 20 juni 2024, visar maximal effekt på cirka 12 kW runt mitt på dagen. Systemproduktion: 103,4 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Jag har inte kunnat logga in på SMA hemsida än men jag letade fram femtonde April.
Den dagen hade jag missat, den visar i alla fall en kurva på 13.4 så då kanske det är som det ska med panelerna.

[bild]
Tycker kurvan ser normal ut, har haft solceller i 5 år, på årsbasis så ligger tillverkningen +-1.500, också efter egen uppföljning med dag för dag på excell blad under alla år.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Har du någon kurva från en dag med växlande molnighet att visa? Vad hamnar topparna på då? Jag har 10,125 kvp installerad och vr 10kW . I dag, som var molnfri och varm (28⁰) toppade jag på 8,6kW. Men dagar med växlande molnighet ligger topparna på 10kW. Idag producerade jag 70kWh, det gjorde jag även den 15 april med betydligt färre soltimmar men kallare väder, då toppade jag på 9,7kW. Så värmen minskar effekten och produktionen Produktionsskärm för solpaneler den 26 juni 2024 visar daglig avkastning på 69,7 kWh, realtidskraft på 160 W och effektkurva med toppar runt 8,600 W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solcellsproduktion för 21 juni 2024 visar en daglig avkastning på 68,5 kWh. Grafen visar effekten med toppar runt 10 kW, och flera variationer under dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ganska mycket.
 
K.L. har det så bra så han har 2 st separat strängar med 17 seriekopplade lika paneler och alla är riktade åt samma väderstreck. Då ska varje sträng samtidigt ha samma effekt vid varje tidpunkt. Då måste man titta på varje separat sträng vad den presterar och jämföra de båda strängarna. Då kan man avslöja om den ena strängen producerar mindre än den andra, vilket den inte ska göra, utan precis samma. Om det då visar sig att den ena strängen latar sig, då får man gå vidare och se var "latmasken sitter".
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Royne M Royne M skrev:
Har du någon kurva från en dag med växlande molnighet att visa? Vad hamnar topparna på då? Jag har 10,125 kvp installerad och vr 10kW . I dag, som var molnfri och varm (28⁰) toppade jag på 8,6kW. Men dagar med växlande molnighet ligger topparna på 10kW. Idag producerade jag 70kWh, det gjorde jag även den 15 april med betydligt färre soltimmar men kallare väder, då toppade jag på 9,7kW. Så värmen minskar effekten och produktionen [bild][bild]ganska mycket.
Vid varmare väder blir produktionen mindre, lagom runt 15-20 grader
 
Två lika dana slingor i samma väderstreck och lutning borde ge lika mycket effekt om inga skuggor fins. Kan växelriktaren vis kurvor för båda slingorna samtidig ? Om inte är det enklaste att köpa en tångamper meter och mäta strömmen på båda slingorna var för sig. Den skall vara lika om allt är riktig och inga skuggor fins. Biltema har billig tångamper mätare. Solinstrålningen är lägre när det är dis i luten (morgondimma) De som gillar solbränna brukar kola uv instrålning :) Idag är himlen i Göteborg blå men lite dis i luften har funnits på hela dagen.
 
K
A Arnodt skrev:
K.L.,
Se bifogad bild från SMA hemsidan(där du loggade in).
Klicka på den Detailjanalys-knappen(är mörkblå här) och välj allt, sedan markerar man växelriktaren till vänster.

Då kanske du hittar?

Lila streckad linje är här effekt för sträng A och lila fin-streckad är effekt för sträng B.

K.L.,
man måste ju kunna kolla på olika parametrar såsom strängspänning, strängström separat för de båda strängarna för att kunna felsöka. Och AC-spänning för varje fas, och AC-ström för varje fas. osv.
Nu är jag helt.. den där sidan/bilden har jag varken sett eller hittat när jag varit inloggad.🤔

Jag har loggat in på Ennexos Sunnyportal först med mobilen och sen med smart tv:n.

Funkar smart tv:n lika dåligt som mobilen så att det behövs en dator för att hitta rätt sidor på
SMA hemsidan.
 
K.L.,
Din växelriktare är fabrikat SMA, ett tyskt kvalitetsfabrikat. Så det måste gå att se kurva för vad varje sträng producerar, och mycket mer. Det gäller väl bara att hitta var de gömt de funktionerna.

Vi har en österrikisk kvalitetsväxelriktare Fronius symo 15.0-3-M, där kan man se väldigt många olika parametrar, se bild, De kallar det olika kanaler.
 
  • Diagram av Fronius Solar.web som visar effekten för olika kanaler av växelriktaren över tid. Tre kurvor är aktiverade: Effekt MPP1, Effekt MPP2 och Total effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
F
E Emanuel01 skrev:
Ja installatören kan begränsa växelriktaren som jag skrev. Du ska kanske läsa svaren som redan finns!
Hade varit en flatline vid begränsande effekten då.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F
Alla som tycker att det borde vara med och jämför med sina egna kurvor och verkningsgrader. Ta en titt på hur TS effekt är kl 07-09 jämfört med er effekt. Det kräver naturligtvis att ni har rent söderläge. Eller jämför er toppeffekt en specifik dag i februari.

Jag tror svaret ligger i TS branta taklutning.
 
A Arnodt skrev:
K.L.,
Din växelriktare är fabrikat SMA, ett tyskt kvalitetsfabrikat. Så det måste gå att se kurva för vad varje sträng producerar, och mycket mer. Det gäller väl bara att hitta var de gömt de funktionerna.

Vi har en österrikisk kvalitetsväxelriktare Fronius symo 15.0-3-M, där kan man se väldigt många olika parametrar, se bild, De kallar det olika kanaler.
Ja det funkar fint med Fronius symo Jag har också en sån :) min har 2 strängar strängar på varje MPP (parallell kopplade i växelriktare) och då behövs tångampermetern för att se om någon slinga avviker.
 
K K. L skrev:
Hej, är detta en normal kurva för[bild] solpaneler på 16kwp och en växelriktare på 15kw.
Panelerna ligger åt syd skuggfritt och i Östergötland.

Kurvan håller sig som högst på ca.12 kw när det är soldagar och jag funderar på om det ser normalt ut eller om den borde vara högre/ ge lite mer.
K K. L skrev:
Det är två slingor med 17 paneler i varje slinga.
Panelerna är på 470w.
Växelriktare. SMA STPX15
34 paneler med 470 Wp ger 15 980 Wp, om du en varm sommardag toppar på 12 kW så är det 75% av max. Mina paneler toppar på 82% en varm sommardag, det är olika verkningsgrad mellan fabrikaten så jag tror inte att det är något fel i din anläggning.

För att se om det är något fel i din anläggning så ska du kontrollera vad ditt system toppar på en solig vinterdag, min absolut högsta topp har legat på 102% av utlovad effekt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ingmar Albinson,
Det verkar som om en del inte riktigt förstått innebörden av en panels verkningsgrad. En panels verkningsgrad är ju redan beaktad i en panels Wp värde. En panels verkningsgrad är ett uttryck på hur andel av den infallade strålningen som omvandlas till ström. De bästa panelerna ligger väl nu på ca 22 %. Så 78 % av bestrålningen blir värme, och 22 % blir ström.

Verkningsgrad = Wp / ( Ap x B )
där
Wp =panelens märkeffekt, W
Ap = panelens totala bestrålade yta(även inkl. panelramen), m2
B = bestrålning, 1000 W/m2

Exempel: För en panel med Wp = 400 W med total yta = 1,736 x 1,122 = 1,948 m2
Verkningsgrad = 400 /( 1,948 x 1000) = 0,2053, dvs 20,5 %
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Ingmar Albinson,
Det verkar som om en del inte riktigt förstått innebörden av en panels verkningsgrad. En panels verkningsgrad är ju redan beaktad i en panels Wp värde. En panels verkningsgrad är ett uttryck på hur andel av den infallade strålningen som omvandlas till ström. De bästa panelerna ligger väl nu på ca 22 %. Så 78 % av bestrålningen blir värme, och 22 % blir ström.

Verkningsgrad = Wp / ( Ap x B )
där
Wp =panelens märkeffekt, W
Ap = panelens totala bestrålade yta(även inkl. panelramen), m2
B = bestrålning, 1000 W/m2

Exempel: För en panel med Wp = 400 W med total yta = 1,736 x 1,122 = 1,948 m2
Verkningsgrad = 400 /( 1,948 x 1000) = 0,2053, dvs 20,5 %
Panelernas Wp anges vid STC-temperaturen på 25 grader celsius. (STC står för Standard Test Conditions och är ett vanligt mått när man uppskattar effekt och verkningsgrad för solpaneler).

Det innebär att för varje grad celsius över denna temperatur sjunker effekten och verkningsgraden för solceller.

Det jag ville belysa är att förlusten vid högre temperatur är olika mellan tillverkningsmetoderna och fabrikaten. En temperature coefficient brukas anges i solpanelens datablad.

En sommardag med 25 grader i skuggan så kan panelerna vara över 70 grader.
 
Redigerat:
Temperaturkoefficienten för effekt, skiljer sig knappt något mellan olika fabrikat för en solcellspanel av monokristallin typ som är den allra vanligaste typen.
Ett fabrikat kan ha effekt-temperaturkoefficient P(mpp) -0,34 %/Kelvin an annan panel kanske 0,33 %/Kelvin. Så det har nästan ingen betydelse alls, när temperaturen avviker t.ex. ca 20 grader från 25 grader C som är fabriksmätningen för Wp-värdet.

Jag ser att en panel har effekt-temperaturkoefficinet P(mpp) = -0,31 %/Kelvin. Men gör i alla fall inte så mycket skillnad, men är givetvis på önskat håll.

Dvs per 10 graders temperatur ökning, blir effektminskningen med den ena panelen 3,4 % med den andra 3,1 %. Alltså knapp någon skillnad att tala om alls.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.