P polaris78 skrev:
snyggt jobbat.👍

Ang högtryckstvätten..

Det är inte så att du kör med originalmunstycke / handtag med den tunna slangen och med ett större rejälare handtag med aningen för stort munstycke till den grova slangen?
Högtryckstvättar är känsliga på rätt storlek på hålet i munstycket för att fungera optimalt..
Och det är en balans som måste avvägas mot storlek på högtrycktvättens pumpstorlek.. så man måste ofta byta munstycken till rätt storlek för perfekt funktion på just din märke och modell på tvätt..

Hur stor slangens invändiga mått är av liten betydelse så länge flödet räcker och det inte tar en hel evighet att fylla slangen förstås..😀

Hoppas det gav nån aha tanke
Tack! Du har rätt, jag använder ett annat handtag tillsammans med utbytbara munstycken. Tyvärr är det samma resultat när jag testar olika munstycken, kanske finns det andra modeller med mindre öppning?
Fyra utbytbara munstycken i olika färger för högtryckstvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jockebq skrev:
Kom på att jag har fått lite mer gjort under våren, när huset köptes hade vi denna kaminen installerad:
[bild]
[bild]
Monterades ner och såldes för att kunna lägga nytt golv och sätta dit en lite smidigare modell
[bild][bild][bild]
Parketten är det Tarkett Heritage Limestone en stav hårdvaxoljad?

Snyggt jobbat 🤜🏽🤛🏽
 
Kanonfint!
Jag tänkte på en liknande lösning men vi har element under fönsterna så hoppade det (plus givetvis kostnaden).
 
A AMP4Ever skrev:
Parketten är det Tarkett Heritage Limestone en stav hårdvaxoljad?

Snyggt jobbat 🤜🏽🤛🏽
Tar det som en komplimang att golvet ser så äkta ut 😂 det är faktiskt Pergo Coastal Oak, laminatgolv, ville ha hållbarheten och slippa oroa sig för skador och repor.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Kom på att jag har fått lite mer gjort under våren, när huset köptes hade vi denna kaminen installerad:
[bild]
[bild]
Monterades ner och såldes för att kunna lägga nytt golv och sätta dit en lite smidigare modell
[bild][bild][bild]
Snyggt jobbat både med skjutdörrarna, kamin, golv alltihopa. Vilket lyft. Undrar om du vet koden på väggfärgen i rummet med den smidigare kaminen? Letar efter något liknande.
 
J jockebq skrev:
Senaste tidens projekt har varit att öppna upp mellan vardagsrum och altan. Tidigare satt det 3 fasta fönster:
[bild]

Funderade länge på att slå till på något skjut/vikparti och ersätta alla fönster med detta. Men prislappen, och jobbet för att bära av gjorde att vi valde att gå en något annorlunda väg.

Målet är att få så mycket öppning som möjligt, och då kom vi på att sätta två 120cm breda dörrar bredvid varandra och behålla regeln mellan gav oss mer öppning än vad en skjutdörr skulle ge, till en mycket mer rimlig prislapp:

Planen:
[bild]
[bild]

Rejäla dörrar:
[bild]

På plats:
[bild]

Fick testa på att vara plåtslagare, nöjd med resultatet (ignorera altanens skick, den ska bytas nästa år):
[bild]

Saknas bara smyg och en snygg lösning med fönsterbrädan på insidan:
[bild]
[bild]

Hann även med att få upp slangvinda för högtryckstvätt och centraldammsugaren i garaget:
[bild]
Hej! Vad intressant att se de två 120-cm-dörrarna från Elitfönster. Vi har 120-cm-Elitfönster, ett av dem har jag länge tänkt på att ersätta med en dörr. Hur har du tänkt kring antalet horisontella spröjs? Du har ju tre på fönstret och fyra på dörrarna, och det gör att spröjsen på dörrarna kommer i samma höjd som spröjsen på fönstret, eller hur? Det fanns inte möjlighet att om man bara hade haft två horisontella spröjs på fönstret, att man då kunde fått tre horisontella spröjs på dörrarna, och att spröjsen på dörrarna ändå kom i samma höjd som spröjsen på fönstret? Det funkar väl antagligen inte utan att man byter höjdmått på glaset, och det gör man kanske inte?
Våra fönster är 120*120, vi har ett vertikalt spröjs och två horisontella. Jag har aldrig gillat det riktigt, jag skulle vilja ha bara ett horisontellt spröjs, lite bredare variant. Och samma på min tilltänkta dörr i dina mått, jag hade helst bara haft tre horisontella spröjs.
Det blev väldigt bra med dörrarna, jag förstår att ni valde det framför skjut eller vikparti. När du öppnar dörrarna, går de att svänga ut hela vägen mot ytterväggen på resp sida? Gör ni så? Eller känns det bättre att bara ha dem 90 grader öppna?
 
F Förkyld skrev:
Hej! Vad intressant att se de två 120-cm-dörrarna från Elitfönster. Vi har 120-cm-Elitfönster, ett av dem har jag länge tänkt på att ersätta med en dörr. Hur har du tänkt kring antalet horisontella spröjs? Du har ju tre på fönstret och fyra på dörrarna, och det gör att spröjsen på dörrarna kommer i samma höjd som spröjsen på fönstret, eller hur? Det fanns inte möjlighet att om man bara hade haft två horisontella spröjs på fönstret, att man då kunde fått tre horisontella spröjs på dörrarna, och att spröjsen på dörrarna ändå kom i samma höjd som spröjsen på fönstret? Det funkar väl antagligen inte utan att man byter höjdmått på glaset, och det gör man kanske inte?
Våra fönster är 120*120, vi har ett vertikalt spröjs och två horisontella. Jag har aldrig gillat det riktigt, jag skulle vilja ha bara ett horisontellt spröjs, lite bredare variant. Och samma på min tilltänkta dörr i dina mått, jag hade helst bara haft tre horisontella spröjs.
Det blev väldigt bra med dörrarna, jag förstår att ni valde det framför skjut eller vikparti. När du öppnar dörrarna, går de att svänga ut hela vägen mot ytterväggen på resp sida? Gör ni så? Eller känns det bättre att bara ha dem 90 grader öppna?
Spröjsen kan du få hur du vill, jag satte upp en laser och måttade ut så de skulle linjera perfekt med befintligt fönsters spröjs. Resultatet blir dock att avståndet till nedersta spröjset är något större. Kontakta Elitfönster (det är enda tillverkaren av 120-dörrar), dom kan lösa alla olika typer av spröjs fick jag känslan av.

90-graders öppning är enda alternativet. Teoretiskt så kan du lyfta av dörrbromsen och öppna mer än 90 grader, men i mina ögon är det omöjligt att montera dörren i liv med ytterpanelen (vilket krävs för att dörren i ska ta i panelen). Sen vet jag inte om du vill ha dörren livad med panelen ändå, känns inte särskilt väderskyddat.
Att kunna öppna 90 grader är verkligen inte ett problem, och det funkar kanon på vår altan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Spröjsen kan du få hur du vill, jag satte upp en laser och måttade ut så de skulle linjera perfekt med befintligt fönsters spröjs. Resultatet blir dock att avståndet till nedersta spröjset är något större. Kontakta Elitfönster (det är enda tillverkaren av 120-dörrar), dom kan lösa alla olika typer av spröjs fick jag känslan av.

90-graders öppning är enda alternativet. Teoretiskt så kan du lyfta av dörrbromsen och öppna mer än 90 grader, men i mina ögon är det omöjligt att montera dörren i liv med ytterpanelen (vilket krävs för att dörren i ska ta i panelen). Sen vet jag inte om du vill ha dörren livad med panelen ändå, känns inte särskilt väderskyddat.
Att kunna öppna 90 grader är verkligen inte ett problem, och det funkar kanon på vår altan.
Tack så mycket för svar! När jag läser ditt svar förstår jag att min dörröppningsfundering var lite ogenomtänkt (skrev korkad först, men vill vara snäll mot mig själv), jag tänkte inte på att dörren kommer ta i panelen...
 
Ritade upp nästa steg i husrenoveringen, att byta ut altanen.
Svårt att välja om man ska bygga uterum eller inte. Gillar egentligen utseendet mer på bilderna utan uterummet, men det vore mysigt med ett uterum att kunna sitta i. Andra fördelar är att det blir en bra avdelare mot granne och ett bra ställe att förvara utemöbler på vintern.

Öppen lösning med insynsskydd:
Skiss av husets altan med insynsskydd och utekök. Möbler inkluderar soffor, bord, stolar och parasoll. Växter och staket syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av en altan med trädgårdsmöbler, parasoll, spaljéer och insynsskydd, en pergola i hörnet, samt ett utekök med grill och vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av en altan med ett stort matbord, solparasoll, grill, diskbänk och sittplatser. Vissa trämöbler är placerade längs husväggen på den gråa träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med uterum:

Ritning av en altan med uterum, matplats med bord och stolar, soffhörna med sittmöbler, växter och insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av altan med uterum och insynsskydd. Uterummet har en pergola med klätterväxter, utemöbler, grill och bänkar syns mot husets bakvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av en altan med uterum. Altanen har möbler som stolar, bord, en grill och växter. Uterummet har en sittgrupp och ett grönt insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Tack!! Jotun Space heter den:
[länk]
Tack för svaret! Jättefin färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.