Patrik440 Patrik440 skrev:
TisdagstrÀff i SunnanÄ hamn vid VÀnern igÄr.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hmmm, en "StorSachs" Ă€r aldrig fel 🙂
Vi dreglade över en kompis storebror som hade en Monark 50 cc cross kallad BÄlgetingen.
De tog ut en imponerande effekt ur den för tiden, mins inte om det var 9 el 11 hk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bilden pÄ B20:in Àr riktigt ögongodis.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
[bild]
Den var inte original, lite ihopplock förutom delar till motor.😉
Den blÄ ramen var enbart MCB, hade en sÄdan och med orange tank.
Och man skulle aldrig ha vÄgat utmana med sÄdan motor.
Fanns Àven som lÀtt mc, men sÄg aldrig den pÄ vÀg enbart i broschyr.
BlÄ MCB motorcykel med modifierad motor och avgassystem samt orange bensintank fotograferad mot en grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E-type var efterföljaren i lila och krom.
Men den pÄ bilden Àr lite modifierad bl.a. motor/avgassystem.
Modifierad CH E-Type motorcykel med röd ram, vit tank med svarta detaljer och svart avgassystem, parkerad mot en trÀstaketbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
[lÀnk]

"Ford is recalling more than 550,000 pickup trucks in the U.S. because the transmissions can unexpectedly downshift to first gear no matter how fast the trucks are going."

Vilken jĂ€vla resa det skulle vara att fĂ„ i ettan pĂ„ motorvĂ€gen đŸ€Ż
SÀkert en intressant upplevelse. Jag har plockat isÀr en Volvo 740 som fÄtt i backen pÄ motorvÀgen. Kardanaxeln hade gÄtt av och slagit hÄl i golvet. Först trodde vi att det var en spricka i vÀxellÄdan men nÀr vi tog ner den sÄg vi att den ocksÄ gÄtt av.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Var chaffis pĂ„ en jĂ€nk en gĂ„ng dĂ„r nĂ„len pĂ„ vĂ€xelvisaren var lite off. Ägaren var och flippade med vĂ€xelspaken och kastade i boken tvĂ€rt. Inget gick sönder men blev komiskt med lĂ„sta bakhjul. LĂ„g sĂ€kert i typ 80.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Det Àr en bra idé att göra service pÄ Ac systemet.
Fast vad skulle ingÄ i en sÄdan service?
Inte laddar man om köldmediekretsen i förebyggande syfte utan anledning, det lÄter helt befÀngt (och dyrt!). Och att "toppa" det som man gjorde förr lÀr knappast vara tillÄtet idag. LÀcker det skall det ÄtgÀrdas och tÀthetsprovas.

Det jag kan tÀnka mig Àr att man gör en funktionskontroll (mÀter temperaturen vid utblÄset) och en visuell besiktning. Möjligen en kontroll av trycket. Vad fÄr man betala för detta?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast vad skulle ingÄ i en sÄdan service?
Inte laddar man om köldmediekretsen i förebyggande syfte utan anledning, det lÄter helt befÀngt (och dyrt!). Och att "toppa" det som man gjorde förr lÀr knappast vara tillÄtet idag. LÀcker det skall det ÄtgÀrdas och tÀthetsprovas.

Det jag kan tÀnka mig Àr att man gör en funktionskontroll (mÀter temperaturen vid utblÄset) och en visuell besiktning. Möjligen en kontroll av trycket. Vad fÄr man betala för detta?
Tanken Àr vÀl att systemet laddas med rÀtt mÀngd kylmedium som systemet Àr byggt för = bÀttre effekt/funktion efter "servicen"
 
C
Tokslut Tokslut skrev:
Tanken Àr vÀl att systemet laddas med rÀtt mÀngd kylmedium som systemet Àr byggt för = bÀttre effekt/funktion efter "servicen"
Fast verkar som sagt befÀngt att ge sig pÄ detta om det inte finns nÄgot tecken pÄ att det inte redan Àr rÀtt mÀngd köldmedium i systemet, vilket det normalt Àr. Om inte annat ett oerhört slöseri med dyrt köldmedium.
 
C cpalm skrev:
Fast verkar som sagt befÀngt att ge sig pÄ detta om det inte finns nÄgot tecken pÄ att det inte redan Àr rÀtt mÀngd köldmedium i systemet, vilket det normalt Àr. Om inte annat ett oerhört slöseri med dyrt köldmedium.
Slöseri? de suger ju ut och sparar kylmediumet om jag fattat rÀtt. DÀrför du inte kan kasta in annat medium som tex. gasol som sÀljs nu som sjÀlvpÄfyllningskitt
 
Och jag kan iaf. omöjligt sĂ€ga att min AC/klima fungerar lika bra idag som för 6-7Ă„r sedan nĂ€r jag handlade den. Men jag Ă€r snĂ„l nog att inte göra nĂ„tt innan jag knappt har kyla i bilen 😚+ har R1234yf i min...
 
Hade fortfarande kanonkall AC i min Mitsubishi Sigma nÀr jag sÄlde bilen, den var dÄ 19 Är och hade gÄtt 38" mil.
ACn var orörd, det satt plomberingar frÄn fabrik pÄ hattarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag tog över farsans ng9-3 frÄn 2002 av farsan 2012, dÄ hade han nyligen fyllt pÄ ACn, den funkade men skulle behöva pÄfyllning igen nÀr jag sÄlde den 2021.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det Ă€r inte ett hermetiskt system. Bla kompressoraxeln Ă€r ett stĂ€lle som det kan lĂ€ka utan att det Ă€r ett fel. NĂ€r man lĂ€kagetestar systemet Ă€r det i en Âœ-timme, och kör med sniffern som testas mot en referenslĂ€cka pĂ„ 5gram/Ă„r. Systemet fungerar bĂ€ttre och energieffektivare med rĂ€tt mĂ€ngd.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tog över farsans ng9-3 frÄn 2002 av farsan 2012, dÄ hade han nyligen fyllt pÄ ACn, den funkade men skulle behöva pÄfyllning igen nÀr jag sÄlde den 2021.
Kondensorn har inget skydd för stenskott pÄ NG9-3. Dum konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.