Vad heter dörrarna och var är de inköpta? Funderar på något liknande och det blev snyggt hos er.
 
  • Gilla
Kalle Nelson
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Senaste tidens projekt har varit att öppna upp mellan vardagsrum och altan. Tidigare satt det 3 fasta fönster:
[bild]

Funderade länge på att slå till på något skjut/vikparti och ersätta alla fönster med detta. Men prislappen, och jobbet för att bära av gjorde att vi valde att gå en något annorlunda väg.

Målet är att få så mycket öppning som möjligt, och då kom vi på att sätta två 120cm breda dörrar bredvid varandra och behålla regeln mellan gav oss mer öppning än vad en skjutdörr skulle ge, till en mycket mer rimlig prislapp:

Planen:
[bild]
[bild]

Rejäla dörrar:
[bild]

På plats:
[bild]

Fick testa på att vara plåtslagare, nöjd med resultatet (ignorera altanens skick, den ska bytas nästa år):
[bild]

Saknas bara smyg och en snygg lösning med fönsterbrädan på insidan:
[bild]
[bild]

Hann även med att få upp slangvinda för högtryckstvätt och centraldammsugaren i garaget:
[bild]
Snyggt! 👍 Vart köpte du slangvindan och de delarna ifrån? Vill också uppgradera högtryckstvättslösning i garaget 😊
 
E erikwrenno skrev:
Snyggt! 👍 Vart köpte du slangvindan och de delarna ifrån? Vill också uppgradera högtryckstvättslösning i garaget 😊
Slangvindan är köpt på Blocket, säkert 5-10 år gammal (industrimodell), kunde tyvärr inte hitta någon märkning på den. I övrigt har jag kompletterat med kopplingar och handtag från Amazon.
Fungerar väldigt bra, förutom att det är lite för stor dimension på högtrycksslangen, så får inte riktigt så bra tryck som jag vill ha.
 
  • Gilla
erikwrenno
  • Laddar…
F
J jockebq skrev:
Slangvindan är köpt på Blocket, säkert 5-10 år gammal (industrimodell), kunde tyvärr inte hitta någon märkning på den. I övrigt har jag kompletterat med kopplingar och handtag från Amazon.
Fungerar väldigt bra, förutom att det är lite för stor dimension på högtrycksslangen, så får inte riktigt så bra tryck som jag vill ha.
En stor dimension på högtrycksslangen är inte på något sätt negativt för trycket.
 
J jockebq skrev:
Senaste tidens projekt har varit att öppna upp mellan vardagsrum och altan. Tidigare satt det 3 fasta fönster:
[bild]

Funderade länge på att slå till på något skjut/vikparti och ersätta alla fönster med detta. Men prislappen, och jobbet för att bära av gjorde att vi valde att gå en något annorlunda väg.

Målet är att få så mycket öppning som möjligt, och då kom vi på att sätta två 120cm breda dörrar bredvid varandra och behålla regeln mellan gav oss mer öppning än vad en skjutdörr skulle ge, till en mycket mer rimlig prislapp:

Planen:
[bild]
[bild]

Rejäla dörrar:
[bild]

På plats:
[bild]

Fick testa på att vara plåtslagare, nöjd med resultatet (ignorera altanens skick, den ska bytas nästa år):
[bild]

Saknas bara smyg och en snygg lösning med fönsterbrädan på insidan:
[bild]
[bild]

Hann även med att få upp slangvinda för högtryckstvätt och centraldammsugaren i garaget:
[bild]
Snyggt, men tycker du spröjsen tillför något? Vi tog bort våra, och vilket lyft det blev.
 
F fsn skrev:
En stor dimension på högtrycksslangen är inte på något sätt negativt för trycket.
Nej det har du rätt i, men tror inte högtryckstvätten orkar med det högre flödet. Eller varför är det skillnad om jag byter till en tunnare slang?

Robert63 Robert63 skrev:
Snyggt, men tycker du spröjsen tillför något? Vi tog bort våra, och vilket lyft det blev.
Jag tycker det gör otroligt mycket för huset, varje gång man putsar fönster så ser det fel ut när spröjsen är borttagna.

Nu är smygarna på plats, och fick till en rätt fin lösning med fönsterbrädet, förlängde det och tillverkade en specialsmyg.
Specialtillverkad vit fönstersmyg med förlängt fönsterbräde, tagen inifrån huset med en glasvas stående på fönsterbrädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad fönstersmyg med förlängt fönsterbräde, dekorerad med en glasvas med torkade blommor. Altanen utanför är sliten och ska bytas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya fönster med spröjs och förlängd fönsterbräda, utsikt mot gammal altan med trämöbler som ska bytas nästa år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum med stora fönster och spröjs, utsikt mot en träaltan med uttjänta utemöbler och grönskande trädgård. Nytt fönsterbräde och specialsmyg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återigen, ignorera allt som har med altanen att göra, den är genomröten och ska bytas nästa år (inkl. möbler).
 
  • Gilla
minitoy och 15 till
  • Laddar…
Vad har du för uppvärmning? Vi hade en liknande lösning men äldre och under fönstren en lång och tjock radiator. Jag satte klinker på en yta som sträcker sig från fönsterväggen och 1 meter in i rummet och lade ner golvvärmeslang (LK 16 mm plaströr/slang, 5 cm isolering mot betongvalvet). På vintern kör jag radiatorvattnet direkt in i de rören från bergvärmen. Det fungerar ypperligt. I normala fall hade man ju haft shunt och pump men i detta fall blir golvet som en traditionell radiator.

Vi valde Willabs bästa skjutparti och fick det installerat av lokala snickare. Det tätar dock inte helt 100 så dörrar är inte en dålig lösning. Snyggt!
 
F fb35523 skrev:
Vad har du för uppvärmning? Vi hade en liknande lösning men äldre och under fönstren en lång och tjock radiator. Jag satte klinker på en yta som sträcker sig från fönsterväggen och 1 meter in i rummet och lade ner golvvärmeslang (LK 16 mm plaströr/slang, 5 cm isolering mot betongvalvet). På vintern kör jag radiatorvattnet direkt in i de rören från bergvärmen. Det fungerar ypperligt. I normala fall hade man ju haft shunt och pump men i detta fall blir golvet som en traditionell radiator.

Vi valde Willabs bästa skjutparti och fick det installerat av lokala snickare. Det tätar dock inte helt 100 så dörrar är inte en dålig lösning. Snyggt!
Frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme i hela huset.

Ja, skjutparti/vikparti är snyggt, men i vårt fall så var vinsten så liten för den högre kostnaden och allt extra jobb med att bära av. Är ändå nöjd med denna lösning, trots att det är lite annorlunda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ah, med mitt sista "Snyggt!" menade jag din lösning, inte min!!! Jag inser att jag framstod som lite narcissistisk där :) Så här i efterhand hade jag nog inte heller stört mig på stolpen. Vi hade dock ett färdigt betongvalv över fönstren som inte behövde stöttas på något sätt alls så det gjorde att vi valde skjutpartiet.

Snygg lösning DU gjort!!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt med öppningen mot altan.
 
TS,är du snickare till vardags? För det du gjort kräver nog sin man!
 
F fb35523 skrev:
Ah, med mitt sista "Snyggt!" menade jag din lösning, inte min!!! Jag inser att jag framstod som lite narcissistisk där :) Så här i efterhand hade jag nog inte heller stört mig på stolpen. Vi hade dock ett färdigt betongvalv över fönstren som inte behövde stöttas på något sätt alls så det gjorde att vi valde skjutpartiet.

Snygg lösning DU gjort!!!
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Riktigt snyggt med öppningen mot altan.
Tack så mycket! :)

C camaro z28 skrev:
TS,är du snickare till vardags? För det du gjort kräver nog sin man!
Nej, inte alls, jobbar kontorsjobb. Tycker dock om att göra saker på egen hand, så man vet att det blir bra!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kom på att jag har fått lite mer gjort under våren, när huset köptes hade vi denna kaminen installerad:
Svart vedeldad kamin med glasdörrar och skorsten installerad i ett ljust vardagsrum, vedkorg med ved bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vedkamin i hörnet av ett rum med trägolv och mattor. Solsken lyser genom fönstret och kastar skuggor på väggen och golvet. Entydigt inredd vardagsrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterades ner och såldes för att kunna lägga nytt golv och sätta dit en lite smidigare modell
En svart cylinderformad vedkamin står i ett hörn av ett modernt vardagsrum med ljusa väggar och trägolv, med en vit TV-bänk bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern kamin med glaslucka står i hörnet av ett vardagsrum med ljust golv, beige soffa och vitt sidobord. Kvistar och dekor på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad svart kamin med ved förvarad under, belägen vid väggen bredvid en beige soffa med en filt och en TV på en vit mediabänk i vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
minitoy och 5 till
  • Laddar…
P
snyggt jobbat.👍

Ang högtryckstvätten..

Det är inte så att du kör med originalmunstycke / handtag med den tunna slangen och med ett större rejälare handtag med aningen för stort munstycke till den grova slangen?
Högtryckstvättar är känsliga på rätt storlek på hålet i munstycket för att fungera optimalt..
Och det är en balans som måste avvägas mot storlek på högtrycktvättens pumpstorlek.. så man måste ofta byta munstycken till rätt storlek för perfekt funktion på just din märke och modell på tvätt..

Hur stor slangens invändiga mått är av liten betydelse så länge flödet räcker och det inte tar en hel evighet att fylla slangen förstås..😀

Hoppas det gav nån aha tanke
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.