på min 10kWp anläggning i sys-sydöst med 22grader lutning i Östergötland så har jag ca 8800 som max effekt en "perfekt sommardag utan moln" med ca 20C ute
Blir det varmare så sjunker min max effekt. Tex igår då det var tokvarm vid lunch (över 30 hos mig i skuggan) så blev max effekten 7370

om allt annat lika (vilket aldrig är) skulle en 16kWp anläggning ge 14.08kW vid 20C och
11.8kW vid 30C
( så @Arnodt uppskattning om ca 14.7kW borde stämma tycker jag. )

Så 16kWp ger vid "perfekt sommardag utan moln" och 25-30C i skuggan ger nog inte mer än 12kW.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
I en del datablad för solcellspaneler anges effekten vid NMOT vilket är effekt vid normal arbetstemperatur på solcellerna. NMOT-värde, dvs normal modul operations temperatur, och det är vid 800 W/m2 och omgivningstemperatur 20 grader.
NMOT anges där till 43,8 grader och är temperaturen på solcellerna under täckglaset.

Är då omgivningstemperaturen, allså utomhuslufttemperaturen, i skuggan är 25 grader istället för 20, då blir klart temperaturen inne i solcellerna +5 grader varmare dvs 48,8 grader. Är sedan bestrålningen starkare än 800 W/m2, vilket den är vid lunchtid och juni vid klart väder, då blir solcellerna ännu varmare, kanske ytterligare 5 grader, dvs 53,8 grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Om du har dem i söder känns de ju lite lågt. Kanske kolla med värmekamera som andra säger så du inte har någon skarv/kontakt med dålig kontakt. Men det enklaste som andra säger kolla så båda slingorna ger samma.
Jag har högre effekt på panelerna än växelriktaren men jag får en platå runt lunch.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Har en kollega som de programmerat växelriktaren att strypa effekten då inte säkringarna räcker. Som en anekdot.
 
  • Wow
SusoDus
  • Laddar…
K
A Arnodt skrev:
Logga in med en skrivbordsdator eller bärbar dator (de har större skärm än en liten löjlig mobiltelefon) på SMA hemsida med ditt användarnamn och lösenord, då kommer du nog till din anläggning. Då har du förmodligen många fler parametrar och kurvor då kan skapa att välja på än i en mobiltelefon App.

Enligt denna hemsida är solhöjden i Göteborg den 21 juni är solhöjden 56 grader. Och dina paneler har vinkeln 42 grader, är ju nästan vinkelrät anstrålning. (den 15 april har du precis vinkelrät anstrålning mot dina paneler, solhöjden är nämligen då just precis 42 grader)
[länk]
Jag har inte kunnat logga in på SMA hemsida än men jag letade fram femtonde April.
Den dagen hade jag missat, den visar i alla fall en kurva på 13.4 så då kanske det är som det ska med panelerna.

Produktions- och förbrukningsgraf för solpaneler den 15 april 2024, med en sammanlagd produktion på 98,7 kWh och förbrukning på 50,6 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
E Emanuel01 skrev:
Har en kollega som de programmerat växelriktaren att strypa effekten då inte säkringarna räcker. Som en anekdot.
Du borde få en platå på 15kw känns konstigt att du får lägre. Kan ju va mätfel med.
 
Är ju brandrisk med så du borde kolla detta noggrant!
 
K
A Arnodt skrev:
K.L.,

Jag tror det är här du ska logga in med din skrivbordsdator eller bärbara dator:
[länk]
Ennexos.sunnyportal.com har jag loggat in på och allt står där om solpanelerna och växelriktaren och hur mycket de ger m.m men några strängar finns tyvärr inte där så jag vet var jag kan hitta dom.
 
K.L.,
har du provat att leta här då, se pilarna på bilen?
Annars får du fråga firman som installerade anläggningen var kurvor för MPPT1 och MPPT2 finns, dvs sträng 1 och sträng 2.
 
  • Skärmbild av en energihanteringsapp med pilar markerandes "Översikt" och "Dashboard". Textfråga om användaren har klickat på dessa alternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K K. L skrev:
25A
Vad har det med saken att göra?
 
B Bernt_Karlsson skrev:
Vad har det med saken att göra?
Du kanske skall fråga frågeställaren?
E Emanuel01 skrev:
Vad har du för säkring i huset?
 
B Bernt_Karlsson skrev:
Vad har det med saken att göra?
Ja installatören kan begränsa växelriktaren som jag skrev. Du ska kanske läsa svaren som redan finns!
 
K
A Arnodt skrev:
K.L.,
har du provat att leta här då, se pilarna på bilen?
Annars får du fråga firman som installerade anläggningen var kurvor för MPPT1 och MPPT2 finns, dvs sträng 1 och sträng 2.
Jajamensan och tack för tips, jag har varit inne där och kollat men hittar inte några strängar.
Jag får väl kontakta firman och fråga var de har
"gömt" dom.
 
K.L.,
Se bifogad bild från SMA hemsidan(där du loggade in).
Klicka på den Detailjanalys-knappen(är mörkblå här) och välj allt, sedan markerar man växelriktaren till vänster.

Då kanske du hittar?

Lila streckad linje är här effekt för sträng A och lila fin-streckad är effekt för sträng B.

K.L.,
man måste ju kunna kolla på olika parametrar såsom strängspänning, strängström separat för de båda strängarna för att kunna felsöka. Och AC-spänning för varje fas, och AC-ström för varje fas. osv.
 
  • Skärmdump från SMA hemsidan som visar analysverktyget med diagram. Knappen "Detail-Analyse" markerad i mörkblått, samt olika enheter och effektdiagram för sträng A och B.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.