L L A Axelsson skrev:
Skulle det kunna vara koppar?
Ingen aning, men när jag målat den så är den formbar liksom, men givetvis har jag varit ytterst försiktig med att rubba den 😱
 
H Harald Blåtumme skrev:
Lyxigt tycker jag att ha gas indraget, slippa behöva pilla med att ansluta gasolflaskor som jag måste göra för att ha förmånen att laga mat på det sätt jag föredrar - gasplattor.

Galet stark 7 kW wok-brännare, en trevlig stekplatta och en liten platta för sås etc. Allt reagerar sekundsnabbt på gaspådrag eller när det ska taggas ner, älskar den helt analoga känslan.

Finns även elplattor i köket, induktion och halogen, allt har sin plats men älskar gasplattorna framför allt.
Jag älskar min gasspis - inte ugnen för den var omöjlig att få jämn värme i - men hur man får ögonblicklig respons och en helt annan känsla för vad som händer med värmekällan som jag inte får med induktionshällen i min stuga. Visst, den reagerar men jag har en helt annan kontroll med gasen än med knapptryckningarna för induktionen. Det kan som sagt inte vara en slump att restauranger har gasspisar. Vi har en restaurang i bottenplanet i vår förening som har gasspisar med samma gasförsörjning som vi boende har. Tror inte de vill bli av med sin gas.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Lyxigt tycker jag att ha gas indraget, slippa behöva pilla med att ansluta gasolflaskor som jag måste göra för att ha förmånen att laga mat på det sätt jag föredrar - gasplattor.

Galet stark 7 kW wok-brännare, en trevlig stekplatta och en liten platta för sås etc. Allt reagerar sekundsnabbt på gaspådrag eller när det ska taggas ner, älskar den helt analoga känslan.

Finns även elplattor i köket, induktion och halogen, allt har sin plats men älskar gasplattorna framför allt.
Jag har fått svar från styrelsen som anlitat jurist för ändamålet. Jag har tydligen ansvar och därmed måste bekosta allt beträffande gasledningen från stigaren till min spis. Dock ska jag jävlas lite och fråga angående själva gasmätaren. Egentlig borde borttagandet av den falla på gasbolaget kan jag tycka då de numera tar betalt per faktura.
 
En annan undran: Har du kollat upp att ditt el-abonnemang räcker för att du ska bli nöjd med effekten på din då kommande el-spis/häll som ersättning för gas?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.