namnbyte
D Daniel Hedberg1 skrev:
Nu ser det stabilt ut med 2 faser på 400V. Troligtvis en hemmapulare som bytt ut en fast brytare som var kopplad till en maskin som gick på två faser. Maskinen gick sönder och han köpte en ny som ochså gick på 2 faser (400V) men då han själv skulle terminerna sladdarna till ny maskinen gjorde han kardinalfelet att sätta en kontakt på sladden istället för fast installation. Sedan var det dags att göra något på väggen som passade 😄
Jag tror du har en poäng. Kabeln som går dit är mycket med åldersdrabbad än själva uttaget, där har suttit någon annan typ av inkoppling förr som har ändrats till vad vi ser idag
 
TRJBerg
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Elen måste du kolla.
Är det ett svar?
 
Rör inte detta!
Labba inte med fler mätinstrument eller andra föreslagna åtgärder.
Kontakta en elektriker snarast.
Det kan gå riktigt illa om ditt försök till åtgärd blir fel.
 
  • Gilla
kasamark och 1 till
  • Laddar…
Och med det uttaget vill du säga? Det är godkänt för 2*230V via olika gruppsäkringar (dvs 400V internt) och kräver nolla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nästan garanterat finns det åtskilliga fler grava fel i elanläggningen om man råkar på en sån här dunderfadäs...

Intressant att TS alls valde att kolla detta uttag dock - de allra flesta inklusive jag själv skulle utgått från att det var 230 V i aktuellt uttag om det inte fanns tydliga indikationer på att installationen utförts av en klåpare.
Lite misstänkt att TS mätt håller jag med om. Det logiska hade varit en trasig maskin. Säkert att TS inte gjort ett försök att pula själv? Bytt från perilexkontakt till vanligt uttag för att få ihop det? Detta är den enda anledningen till vår hårda reglering av fasta installationer. Utan jordfelsbrytare kan man göra så många fel som för en lekman kan verka rimliga.
 
TEkman TEkman skrev:
[bild]

[länk]
Känns som en helt bisarr produkt. Rådet är att aldrig ha mer en en fas per rum då risken för random produkter som kopplas in i olika uttag vid produktfel kan leda till att en användare kan få i sig 400 V. Ingen bra idé att leka med 2 och 3 fas om man de facto inte kopplar det till samma produkt. Om man vill ha mer än typiska 10A skulle jag rekommendera samma fas men två grupper till rummet!
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
K Kalo81 skrev:
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
Kontakta säljaren och förklara läget. Be denne om en elektriker för att avhjälpa byte till perilexkontakt. Detta är livsfara och materiella skador. Kostar max ett par tusen.
 
tommib
D Daniel Hedberg1 skrev:
Lite misstänkt att TS mätt håller jag med om. Det logiska hade varit en trasig maskin. Säkert att TS inte gjort ett försök att pula själv? Bytt från perilexkontakt till vanligt uttag för att få ihop det? Detta är den enda anledningen till vår hårda reglering av fasta installationer. Utan jordfelsbrytare kan man göra så många fel som för en lekman kan verka rimliga.
Mycket snack om JFB på sistone... Har det varit något event kring det?

Detta är absolut inte den enda anledningen till vår reglering av elinstallationer och det går alldeles utmärkt att göra massor av fel med JFB.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
tommib
D Daniel Hedberg1 skrev:
Känns som en helt bisarr produkt. Rådet är att aldrig ha mer en en fas per rum då risken för random produkter som kopplas in i olika uttag vid produktfel kan leda till att en användare kan få i sig 400 V. Ingen bra idé att leka med 2 och 3 fas om man de facto inte kopplar det till samma produkt. Om man vill ha mer än typiska 10A skulle jag rekommendera samma fas men två grupper till rummet!
Nej, det är en utmärkt produkt t.ex. bakom tvättmaskin och torktumlare, eller om man bara vill ha delad brunnständning.

Källa på att det finns något råd om att bara ha en fas per rum?

Ditt beskrivna felfall skulle kräva dubbla fel i två av varandra oberoende produkter. Det är inte realistiskt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 10 till
  • Laddar…
tommib
D Daniel Hedberg1 skrev:
Kontakta säljaren och förklara läget. Be denne om en elektriker för att avhjälpa byte till perilexkontakt. Detta är livsfara och materiella skador. Kostar max ett par tusen.
Det beror alldeles på vad detta är och vad TS vill. Ett generellt råd om att byta till en perilexkontakt här är i mitt tycke helt fel av flera skäl. Det främsta kanske att uttaget verkar vara avsett för tvättmaskin.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K Kalo81 skrev:
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
Håll inte på och pilla själv när du inte kan det hela.Kontakta en behörig elektriker istället som kan kolla installationen
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är en utmärkt produkt t.ex. bakom tvättmaskin och torktumlare, eller om man bara vill ha delad brunnständning.
Håller med. Har ett sådant eluttag i tvättstugan som tidigare matade två tvättmaskiner. Uttaget får sedan sin matning från en två polig säkring så att det inte blir något problem med att det finns spänning kvar bakom uttaget när man slår ifrån säkringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Källa på att det finns något råd om att bara ha en fas per rum?

Ditt beskrivna felfall skulle kräva dubbla fel i två av varandra oberoende produkter. Det är inte realistiskt.
Det finns inget sådant krav här. Rekommendationen förekommer i länder med fobi för 400V. Det är som du skriver inget realistiskt felfall.
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
K Kalo81 skrev:
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
Det enkla svaret är att du får inte göra något själv utan du måste låta en behörig elektriker kontrollera din anläggning göra eventuella ändringar. Att vara ”hobbyelektriker” kan vara riktigt farligt om man inte är helt säker på vad man gör så ring en elektriker istället för att ställa frågor här för svaren är inte alltid helt bra tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.