P paralun skrev:
Jovisst kan man det men människor ska iaf kunna passera.
Så markägaren måste röja bort brännässlorna och vresrosen så folk kan passera??🤔
 
A ArneTW skrev:
Nu vet jag inte vad du hur länge sedan ditt tidigare var...

Men generellt var man i min uppfattning långsammare och förnuftigare i sin förvaltning av tomter förr...

Eller har du exempel där någon köpte en större tomt med skog med allenmanstillträde längs vattnet slog ned 99% av träden och gjorde gräsmatta och satte ett staket runt hela skiten... där ingen beklagade sig? kanske en pool och en Padelbana också?

/ATW
Vi pratar i mitt fall om 1990-2010. Området med ca 30 fritidshus etablerades på 70-talet med relativt stora naturtomter (3-5000 m2) med en stor samfällt ägd allmän mark, så ingen av de ”nya” hade strandtomt. De som låg närmast hade kanske 50-100m från vattnet. Många glesade ur skogen på den egna tomten och (oftast, men inte alltid) efter samråd med grannar/srtyrrlse även på det gemensamma - självklart för att få bättre havsutsikt. Det klipptes även en del gräs på det gemensamma närmast stranden, men då det gick en väg mellan tomter och det gemensamma, så var det aldrig någon som kunde se det som en utökning av hemfridszonen. Hela området var avstängt med vägbom så du tvingades som utomstående promenera rätt långt innan du nådde stranden.
 
D Dilato skrev:
Så markägaren måste röja bort brännässlorna och vresrosen så folk kan passera??🤔
Passerande får väl ha stövlar och skyddande kläder på när de passerar...och det har ju de flesta riktiga naturmänniskor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
A ArneTW skrev:
Det är oklart vad TS vill.. vill han ta ned 1 eller alla träd?

Oavsett får han väl göra som han vill, vad jag vet är det ovanligt med lagliga repressalier från kommun/länstyrelse etc.

Men TS kommer att få svårt att få "tillstånd" att få ta ned sina träd. För mig låter det som om han vill ha någon att skylla på när grannarna kommer och klagar... "jag hade tillstånd".

/ATW
Läs på lite då, det finns sådana stackare som nyligen suttit på kåken för trädfällning på strandskydd. Du vet inte vad du snackar om.
 
F fsn skrev:
Läs på lite då, det finns sådana stackare som nyligen suttit på kåken för trädfällning på strandskydd. Du vet inte vad du snackar om.
Har läst på lite... Av de som fällt enstaka träd inom strandskyddsområde hur stor % menar du sitter i fängelse nu?

/ATW
 
krillek krillek skrev:
Vi pratar i mitt fall om 1990-2010. Området med ca 30 fritidshus etablerades på 70-talet med relativt stora naturtomter (3-5000 m2) med en stor samfällt ägd allmän mark, så ingen av de ”nya” hade strandtomt. De som låg närmast hade kanske 50-100m från vattnet. Många glesade ur skogen på den egna tomten och (oftast, men inte alltid) efter samråd med grannar/srtyrrlse även på det gemensamma - självklart för att få bättre havsutsikt. Det klipptes även en del gräs på det gemensamma närmast stranden, men då det gick en väg mellan tomter och det gemensamma, så var det aldrig någon som kunde se det som en utökning av hemfridszonen. Hela området var avstängt med vägbom så du tvingades som utomstående promenera rätt långt innan du nådde stranden.
Det låter väl som ett helt rimligt förfarande.

/ATW
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det? Han säger sig vilja gallra i skog inom strandskydd samt fälla några träd på tomten.

Jag tror att det är det han vill då.
Läser man TS inlägg #43 så tycker jag det inte är långsökt att han kan tänka sig att fälla mer än "några" träd.

Men som sagt jag vet inte vad TS vill egentligen.

/ATW
 
F fsn skrev:
Läs på lite då
Läsa vad?
F fsn skrev:
det finns sådana stackare som nyligen suttit på kåken för trädfällning på strandskydd.
Tänker du på nämnde Widiksson? Han satt som sagt inne för anstiftan till grov skadegörelse för något helt annat än det TS skriver om.
F fsn skrev:
Du vet inte vad du snackar om.
Gör du det då? I så fall undrar jag på vilken grund du försöker skrämma upp TS med ovidkommande jämförelser.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Läser man TS inlägg #43 så tycker jag det inte är långsökt att han kan tänka sig att fälla mer än "några" träd.

Men som sagt jag vet inte vad TS vill egentligen.

/ATW
Jag vill fälla några träd längs med huset samt gallra skogen bakom huset och plantera nya träd.Skriver här för att få råd om det juridiska så jag inte hamnar på Hall.

Om kommunens inspektörer kommer på besök vill jag kunna hänvisa till juridiska aspekter och prejudikat för att bli betrodd.

Jag har inte som avsikt att skövla allt och bygga en tennisbana med attefallshus för enskild biograf. Skogen är en stor del till att jag bor här.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Jag vill fälla några träd längs med huset samt gallra skogen bakom huset och plantera nya träd.Skriver här för att få råd om det juridiska så jag inte hamnar på Hall.

Om kommunens inspektörer kommer på besök vill jag kunna hänvisa till juridiska aspekter och prejudikat för att bli betrodd.

Jag har inte som avsikt att skövla allt och bygga en tennisbana med attefallshus för enskild biograf. Skogen är en stor del till att jag bor här.
Jag vet inte vad du väntar dig att få för svar... Är din gallring rimlig lär ingen bry sig och är det en skövling lär någon bli sur.

Ingen här lär kunna tala om för dig hur långt ett snöre är.

/ATW
 
F Fixaren06 skrev:
Jag vill fälla några träd längs med huset samt gallra skogen bakom huset och plantera nya träd.Skriver här för att få råd om det juridiska så jag inte hamnar på Hall.

Om kommunens inspektörer kommer på besök vill jag kunna hänvisa till juridiska aspekter och prejudikat för att bli betrodd.

Jag har inte som avsikt att skövla allt och bygga en tennisbana med attefallshus för enskild biograf. Skogen är en stor del till att jag bor här.
Jo en sak är viktig att även om du gallrar så kan det bli en hög med timmer och det vill man inte ha liggande bla risken för barkborrar. Så enderar gör du ved av högen eller eldar upp alternativt kan man från kommunen ställa upp på en hämtning men havs/sjönära skog klassas ofta som sämre massaved dvs mindre värde.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Läsa vad?

Tänker du på nämnde Widiksson? Han satt som sagt inne för anstiftan till grov skadegörelse för något helt annat än det TS skriver om.

Gör du det då? I så fall undrar jag på vilken grund du försöker skrämma upp TS med ovidkommande jämförelser.
Det var en avverkning av strandskyddad, risig skog med en höjd på ca 2,5 meter i genomsnitt. Grov skadegörelse är bara en juridisk rubricering. Såga ner lite skog du inte får såga ner så får du se vad det rubriceras som.
 
F fsn skrev:
Grov skadegörelse är bara en juridisk rubricering.
Inte så bara om man får 1,5 års fängelse för det.
F fsn skrev:
Såga ner lite skog du inte får såga ner så får du se vad det rubriceras som.
Nu är det ju just det där med om TS får avverka eller inte som är den springande punkten. Då är det ju dumt att hoppa till konsekvensbeskrivningar av ett tämligen ickerelaterat fall om man vill diskutera det.

Så nej tack, jag tänker inte spekulera kring ditt stickspår.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte så bara om man får 1,5 års fängelse för det.

Nu är det ju just det där med om TS får avverka eller inte som är den springande punkten. Då är det ju dumt att hoppa till konsekvensbeskrivningar av ett tämligen ickerelaterat fall om man vill diskutera det.

Så nej tack, jag tänker inte spekulera kring ditt stickspår.
Jo men i TS första inlägg till "kommunen" så citerades miljöbalken så det är någon halv eller helstollig miljöinspektör som svarat. Jag skulle väl försöka prata ihop mig med någon av kommunens fastighetsförvaltare som nog har en annan syn på "gallring". Vad bra-kör så slipper vi! 😉
 
F Fixaren06 skrev:
Jag vill fälla några träd längs med huset samt gallra skogen bakom huset och plantera nya träd.Skriver här för att få råd om det juridiska så jag inte hamnar på Hall.
Det behövs strandskyddsdispens om du villa anlägga tex en trädgård. Det behövs som regel inga tillstånd för att bedriva skogsbruk inom strandskyddade områden. Ditt fall är lite svårbedömt, men jag lutar nog åt att miljöinspektören kan ha rätt och att det här en åtgärd som strider mot strandskyddet om inte en dispens först beviljats. Eftersom skogsplanteringen inte sker på en skogsbruksfastighet utan en bostadsfastighet (som jag förstått saken) tycker jag det ligger mer i sakens natur att se din planerade åtgärd som anläggande av trädgårdsland, park, trädgård eller liknande. Livsmiljön för växter och djurliv behöver kanske inte påverkas särskilt mycket, men risken för privatisering skulle jag nog säga är påtaglig.

Hade jag inte velat chansa på att få kommunen och/eller länsstyrelsen efter mig hade jag sökt en strandskyddsdispens. Hade jag varit på mer risktagande humör hade jag kört på och hoppats på det bästa.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.