Av de vänner och bekanta jag har som köpt hus där det besiktats och köpts doldafelförsäkringar så har det bara uppstått tjafs och osämja och de som köpt husen har inte orkat processa och valt att åtgärda felen själva.
För egen del har jag undvikit både mäklare och besiktningsmän när jag köpt eller sålt hus och lägenhet. Jag har ansett att det varit bättre att lägga pengarna på den fastighet jag köpt istället.
 
  • Gilla
Christer g Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Ser inte vad jag skrivit oklart.
Givetvis är något en besiktningsman missat inte ett dolt fel.
Då har man honom och hans försäkringsbolag att kämpa mot.
Ja men är det uppenbart så kommer du få pengar.
Vad är ditt alternativ då?
Ingen besiktning så ingen har missat eller och så får köparen betala iallafall? På vilket sätt är det bättre för köparen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja men är det uppenbart så kommer du få pengar.
Vad är ditt alternativ då?
Ingen besiktning så ingen har missat eller och så får köparen betala iallafall? På vilket sätt är det bättre för köparen?
Mitt alternativ är att jag besiktigar själv som köpare. Det är inte raketkunskap som krävs enligt Jordabalken.
Skulle jag missa något som jag borde ha upptäckt är det upp till säljaren att visa att det var synligt.
Jag slipper uppförsbacken med en slipad besiktningsman och dennes försäkringsbolag.
Är det verkligen ett dolt fel så har jag större chanser när det inte finns en lång lista med "riskkonstruktion", "vidare undersökning rekommenderas" etc etc.
 
Fairlane
Givetvis kan köparen också besiktiga, der utesluts inte av att säljaren låtit utföra en besiktning.

Att du som köpare skulle ha större chans att vinna ett mål om inte någon besiktningsman skrivit något om riskkonstruktioner bygger väl helt på att du vill skrämma säljaren att betala för något som inte bör räknas som ett dolt fel. Om något är en riskkonstruktion så är det en riskkonstruktion oavsett om en besiktningsman påpekat det tidigare eller inte.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis kan köparen också besiktiga, der utesluts inte av att säljaren låtit utföra en besiktning.

Att du som köpare skulle ha större chans att vinna ett mål om inte någon besiktningsman skrivit något om riskkonstruktioner bygger väl helt på att du vill skrämma säljaren att betala för något som inte bör räknas som ett dolt fel. Om något är en riskkonstruktion så är det en riskkonstruktion oavsett om en besiktningsman påpekat det tidigare eller inte.
Ojoj, här tror på en rättvis rättegång i alla lägen...
Skrämma? Tja, skulle det vara bättre att jag som köpare skräms att ge upp av ett försäkringsbolag eller slipad besiktningsman då eller?
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Ojoj, här tror på en rättvis rättegång i alla lägen...
?
K karlmb skrev:
Skrämma? Tja, skulle det vara bättre att jag som köpare skräms att ge upp av ett försäkringsbolag eller slipad besiktningsman då eller?
Går du till rättegång så gäller samma förutsättningar. Skillnaden är att försäkringsbolagen vågar gå till rättegång om de tror att du har fel, medan du kan få en ersättning från någon säljare som inte vågar riskera rättegång, trots att du egentligen inte har rätt.

Jag förstår fortfarande inte talet om att du inte kan få ersättning för dolt fel när besiktningsmannen missat ett fel. Då är det som sagt inte ett dolt fel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alltså, tråden har spårat.
Jag jobbar med detta dagligen,

Dolt fel är inte bara det man inte kan upptäcka vid en okulär besiktning. Om huset är byggt vid viss tidpunkt så kan det innebära ökad undersökningsplikt. Om det finns en indikation pga doft, fläck etc så kan det innebära ökad undersökningsplikt.

Och om besiktningsmannen säger det så är det en fackman som måste in och kolla. Och det är EXAKT samma om det sker med förbesiktnig eller köparbesiktning.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår fortfarande inte talet om att du inte kan få ersättning för dolt fel när besiktningsmannen missat ett fel. Då är det som sagt inte ett dolt fel.
?? Problemet om han missar ett icke dolt fel är ju att jag då måste söka ersättning av honom /hans försäkringsbolag.
Jag processar hellre emot en privatperson ifall jag skulle missa ett fel själv.
Grejen med dolda fel är att det är ganska flytande vad en tingsrätt kan godta som dolt fel. Detta pga lagens skrivning.
Det ger mig vissa möjligheter ifall det inte finns ett protokoll fullsmetat med förbehåll och allmänna varningar.
 
Redigerat:
Fairlane
K karlmb skrev:
?? Problemet om han missar ett icke dolt fel är ju att jag då måste söka ersättning av honom /hans försäkringsbolag.
Du kan faktiskt utföra en egen besiktning, själv eller med hjälp av en besiktningsman som du anlitar.
K karlmb skrev:
Jag processar hellre emot en privatperson ifall jag skulle missa ett fel själv.
Nu blir det riktigt snurrigt.
Om du missar ett fel själv så vill du processa mot säljaren?
K karlmb skrev:
Grejen med dolda fel är att det är ganska flytande vad en tingsrätt kan godta som dolt fel. Detta pga lagens skrivning.
Det ger mig vissa möjligheter ifall det inte finns ett protokoll fullsmetat med förbehåll och allmänna varningar.
Du tänker alltså att om det finns ett protokoll som pekar ut något som en riskkonstruktion så är det ett problem att vinna i rätten, men om det inte finns något sådant protokoll så kan du vinna för då är det inte en riskkonstruktion längre?
 
  • Gilla
alexanderlukas och 2 till
  • Laddar…
Jag ides inte undersöka huset, så om jag upptäcker några fel som inte säljaren upplyst mig on, så processar jag mot säljaren för att han dolt felen för mig?
Förbesiktade hus köper jag inte för då finns fel och riskkonstruktioner listade.

Om mina krav är så dumma att säljaren inte tror han behöver någon advokat så ökat mina chanser att få nämdemännen att gå på min linje.
Eller så nöjer jag mig med en förlikning…

🫣 🙄

Vad hände med begreppet ”befintligt skick” i JB?


(Inlägget kan innehålla spår av ironi).
 
  • Gilla
paralun och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du kan faktiskt utföra en egen besiktning, själv eller med hjälp av en besiktningsman som du anlitar.
Det är ju det jag skriver. Och då föredrar jag en egen.
Fairlane Fairlane skrev:
Nu blir det riktigt snurrigt.
Om du missar ett fel själv så vill du processa mot säljaren?
Detta gällde i relation till att säljaren missat.
Missar fel i detta sammanhang är ett fall där man kan anse båda sakerna, dvs i gråzoner.
Du resonerar hela tiden i svart och vitt, men se inte verkligheten ut.
Fairlane Fairlane skrev:
Du tänker alltså att om det finns ett protokoll som pekar ut något som en riskkonstruktion så är det ett problem att vinna i rätten, men om det inte finns något sådant protokoll så kan du vinna för då är det inte en
Precis. För ett sådant protokoll är det första en advokat för en säljare kommer att vifta med. Är det inte rimligt?
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Det är ju det jag skriver. Och då föredrar jag en egen.
Det finns inget hinder mot att både säljare och köpare anlitar en besiktningsman....
K karlmb skrev:
Detta gällde i relation till att säljaren missat.
Du menar om bara har säljarens besiktning, ingen egen antar jag?
Då finns det olika varianter, alltifrån att duninte kan ställa krav till att du faktiskt kan det. Köper du in dig i besiktningen, eller om avtalet är sådant att du får ställa krav så kan anmäla fel och få ersättning.
K karlmb skrev:
Missar fel i detta sammanhang är ett fall där man kan anse båda sakerna, dvs i gråzoner.
Du resonerar hela tiden i svart och vitt, men se inte verkligheten ut.
Kastar du inte sten i glashus nu? Du verkar ju ha inställningen att försäkringsbolag aldrig betalar ut något, trots att andra fått ersättning. Jag har fått ut pengar från mitt försäkringsbolag till exempel, mycket mer än förväntat. De har även själva ställt frågor för att jag inte ska missa något jag har rätt att få ersättning för, saker som jag själv inte tänkt på.
K karlmb skrev:
Precis. För ett sådant protokoll är det första en advokat för en säljare kommer att vifta med. Är det inte rimligt?
Klart att det är rimligt att ta upp att det är frågan om en riskkonstruktion, oavsett om det besiktigas eller inte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns inget hinder mot att både säljare och köpare anlitar en besiktningsman....
Självklart. Men om säljaren gjort en så kommer jag att delges den. Så en massa förbehåll där ger dessa effekter.
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar om bara har säljarens besiktning, ingen egen antar jag?
Då finns det olika varianter, alltifrån att duninte kan ställa krav till att du faktiskt kan det. Köper du in dig i besiktningen, eller om avtalet är sådant att du får ställa krav så kan anmäla fel och få ersättning.
Det skulle vara säljarens besiktningsman missat.
Oavsett om jag köper in mig eller inte så kvarstår problemen jag pekar på.

Fairlane Fairlane skrev:
Kastar du inte sten i glashus nu? Du verkar ju ha inställningen att försäkringsbolag aldrig betalar ut något, trots att andra fått ersättning. Jag har fått ut pengar från mitt försäkringsbolag till exempel, mycket mer än förväntat. De har även själva ställt frågor för att jag inte ska missa något jag har rätt att få ersättning för, saker som jag själv inte tänkt på.
Sten i glashus? Märkligt parallell...
Ja,givetvis finns det fal där försäkringar fungerar som tänkt.
Detta område är dock fyllt av gråzoner och juridiska fällor som inte alla känner till.
Det är inte samma enkla sak som när din bil blir påkörd tex.
Detta vittnar också många om hör på BH, det måste du väl ha sett?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Klart att det är rimligt att ta upp att det är frågan om en riskkonstruktion, oavsett om det besiktigas eller inte.
Ur en säljares perspektiv, ja.
Jag ska ta ett exempel från en egen försäljning jag gjorde för många år sedan.

Köparen anlitade en bra besiktningsman (gott rykte). Han gick igenom huset, ett souterränghus från 1970.
Det var i bra skick men givetvis letade han efter fukt i den nedgrävda delen med gipsade väggar o uppreglat golv.
Pga en katt pissat i några hörn vid något tillfälle (!) och/eller att vi tvättat plastmattan där, så indikerade hans instrument förhöjd fukthalt där.
Eller, så var det faktiskt inträngande fukt utifrån.
Ytterligare utredning rekommenderades förstås.
Köparen var lite stressad pga att han prutat hårt och bestämde sig för att strunta i utredningen och hoppas på att vår förklaring var det som gällde.
I samma stund som han gjorde detta kunde jag sluta oroa mig i 10 år för dolda fel i denna del av huset.
Köparens besiktning skyddade alltså mig som säljare på ett sätt som inte hade varit fallet ifall ingen besiktning med förbehåll gjorts.
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Ur en säljares perspektiv, ja.
Jag ska ta ett exempel från en egen försäljning jag gjorde för många år sedan.

Köparen anlitade en bra besiktningsman (gott rykte). Han gick igenom huset, ett souterränghus från 1970.
Det var i bra skick men givetvis letade han efter fukt i den nedgrävda delen med gipsade väggar o uppreglat golv.
Pga en katt pissat i några hörn vid något tillfälle (!) och/eller att vi tvättat plastmattan där, så indikerade hans instrument förhöjd fukthalt där.
Eller, så var det faktiskt inträngande fukt utifrån.
Ytterligare utredning rekommenderades förstås.
Köparen var lite stressad pga att han prutat hårt och bestämde sig för att strunta i utredningen och hoppas på att vår förklaring var det som gällde.
I samma stund som han gjorde detta kunde jag sluta oroa mig i 10 år för dolda fel i denna del av huset.
Köparens besiktning skyddade alltså mig som säljare på ett sätt som inte hade varit fallet ifall ingen besiktning med förbehåll gjorts.
Varför skulle du som säljare vara i ett sämre läge om köparen inte besiktigat?
Samma regler gäller oavsett.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.