P Pr Sn skrev:
Uppdatering: de var här idag och öppnade upp från fasaden. Inga uppmätta fuktvärden, inget som såg blött ut & rör ser helt ut för ögat (en rejäl pjäs som inte skulle frysa sönder i första taget enligt fackman). Ventil trasig dock.

Vad fuktteknikern som var här först mätte förhöjda värden på är oklart.

Mycket goda nyheter! Tråkigt på altan och fasad men vi är glada!
Vad är tråkigt för altan och fasad? Förstår inte, igen, det var en trasig ventil som möjligtvis har läckt lite vatten utomhus. Varför påverkar det altan och fasad? Användes det grävskopa för att undersöka?
 
D Dilato skrev:
Normalhändig är ett sluttande plan mot fullständigt hjälplös.
Du och jag löser detta på en halv dag, massor av ungdomar misstänker jag vet inte vad som är fram och bak på en hammare 😢
Som tjänsteleverantör tackar jag dem. Som medmänniska kliar jag mig i huvudet. Som försäkringstagare blir jag vansinnig, tro fan att försäkringar kostar när en ventilskada kostar 50.000 att undersöka och återställa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
P Pr Sn skrev:
Uppdatering: de var här idag och öppnade upp från fasaden. Inga uppmätta fuktvärden, inget som såg blött ut & rör ser helt ut för ögat (en rejäl pjäs som inte skulle frysa sönder i första taget enligt fackman). Ventil trasig dock.

Vad fuktteknikern som var här först mätte förhöjda värden på är oklart.

Mycket goda nyheter! Tråkigt på altan och fasad men vi är glada!
Så allt detta berodde på dina nerver. Det fanns aldrig något problem… utan de som finns nu är självskapade.

Undrar vad det blir nästa gång.

Att ni är glada är inte lätt att förstå…
 
Nissens Nissens skrev:
Så allt detta berodde på dina nerver. Det fanns aldrig något problem… utan de som finns nu är självskapade.

Undrar vad det blir nästa gång.

Att ni är glada är inte lätt att förstå…
Jaja nu ska vi inte vara för hårda. Det finns de som anmält skador orsakade av allt från Aliens till att de kommit på att att de bara hade drömt. Så allt för illa är det inte.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
insubrf insubrf skrev:
Jaja nu ska vi inte vara för hårda. Det finns de som anmält skador orsakade av allt från Aliens till att de kommit på att att de bara hade drömt. Så allt för illa är det inte.
Menar inte att vara för hård, men jag har sedan trådstarten hävdat att ingen ens vet om det finns något problem, och det visade ju sig stämma.

Det finns väl ingen anledning att vara glad för att man skadat sitt egna hus utan orsak…

Dessutom höll hen på att skapa en massa strul för hussäljaren…

Hoppas ts ser det som läropengar och tänker annorlunda nästa gång.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Menar inte att vara för hård, men jag har sedan trådstarten hävdat att ingen ens vet om det finns något problem, och det visade ju sig stämma.

Det finns väl ingen anledning att vara glad för att man skadat sitt egna hus utan orsak…

Dessutom höll hen på att skapa en massa strul för hussäljaren…

Hoppas ts ser det som läropengar och tänker annorlunda nästa gång.
Ja då vi är tämligen överens om hur man har hanterat och agerat.
 
De flesta hade nog tatt det i ordningen

a) undersöka om jag verkligen har ett problem
b) eventuellt startat en tråd på BH där jag ber om råd

INTE tvärtom.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
c) avfärda råden som idiotiska och dumförklara alla som utfärdar de.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Många här på forumet skulle själva felsöka själva. De känner sig trygga i det. De har kunskapen om utkastare och frost samt vatten. Men alla har inte den kunskapen. Då måste vi respektera det. Det är lätt att fastna i det man själv är inställd på.

I hus körkortet ingår inte felsökning genom panel. Det är överkurs. Där emot måste man kunna rensa ett avlopp och skruva i några skruvar. Det är tack vare alla vi som klarat överkursen och alla som inte klarade den kursen som skapar det här forumet. Där vi får ställa frågor vi behöver få svar på.
Där det är moderatorerna som avgör som avgör frågan.
 
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Många här på forumet skulle själva felsöka själva. De känner sig trygga i det. De har kunskapen om utkastare och frost samt vatten. Men alla har inte den kunskapen. Då måste vi respektera det. Det är lätt att fastna i det man själv är inställd på.

I hus körkortet ingår inte felsökning genom panel. Det är överkurs. Där emot måste man kunna rensa ett avlopp och skruva i några skruvar. Det är tack vare alla vi som klarat överkursen och alla som inte klarade den kursen som skapar det här forumet. Där vi får ställa frågor vi behöver få svar på.
Där det är moderatorerna som avgör som avgör frågan.
Om man inte har kunskapen så anlitar man en rörmokare, mycket enkelt.
Sen har man inga ekonomiska marginaler för att betala rörmokaren är det värre.

Efter att rörmokaren är klar så kan man kanske ta sig en funderare på dolt fel men en vattenutkastare är inget speciellt komplicerat och dyrt så kanske dumt att fastna i saken?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Ja då vi är tämligen överens om hur man har hanterat och agerat.
Jag funder om ts gjorde rätt att kontakta fb så pass tidigt? för sakens skull så säger vi att felet inte var så självklart
 
P paralun skrev:
Om man inte har kunskapen så anlitar man en rörmokare, mycket enkelt.
Sen har man inga ekonomiska marginaler för att betala rörmokaren är det värre.

Efter att rörmokaren är klar så kan man kanske ta sig en funderare på dolt fel men en vattenutkastare är inget speciellt komplicerat och dyrt så kanske dumt att fastna i saken?
Så kan man se det naturligtvis. I ts fall så var röris på plats. Frågan man kan ställa sig är varför man inte demonterar utkastaren direkt? När är så enkelt? Kan det ha med eventuellt tätskikt att göra? Tanken är bra men bakom toa? Hade det varit i duschen. en helt annan sak.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så kan man se det naturligtvis. I ts fall så var röris på plats. Frågan man kan ställa sig är varför man inte demonterar utkastaren direkt? När är så enkelt? Kan det ha med eventuellt tätskikt att göra? Tanken är bra men bakom toa? Hade det varit i duschen. en helt annan sak.
Jo men i en kompetent rörmokares arsenal av kunskap så ingår det en täthetsprovning av en ledning om man misstänker "fryspunka". Mycket enkelt och snabbt att utföra sedan själva vattenutkastaren är ingen "rocket-sciense". Max 2 timmar skulle jag tro räcker för en kompetent rörmokare.
 
P paralun skrev:
Jo men i en kompetent rörmokares arsenal av kunskap så ingår det en täthetsprovning av en ledning om man misstänker "fryspunka". Mycket enkelt och snabbt att utföra sedan själva vattenutkastaren är ingen "rocket-sciense". Max 2 timmar skulle jag tro räcker för en kompetent rörmokare.
Men har alla den utrustningen som krävs för att kunna kolla trycket?
Om man då hittar lite pys. Då kan det läckt ut vatten. Vi vet inte hur länge. Alltså kommer Röris rekommendera ytterligare undersökning. Om inte annat för att hålla ryggen fri. Så det måste vara helt tätt.
Och med ts historia så är det ganska stor risk att den inte skulle vara helt tät.
Har rörisen kompetensen att bedöma eventuell skada?
Att byta utkastaren där är en självklar kompetens så den behöver inte nämnas
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag funder om ts gjorde rätt att kontakta fb så pass tidigt? för sakens skull så säger vi att felet inte var så självklart
Ja du. Det är så mycket i det här man funderar över. Där av att en tråd om en trasig vattenutkastare är 22 sidor lång…
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.