maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Vart köper du denna? Hittar bara från utriket med hög fraktkostnad.
Finns på bl a Bauhaus i Tyskland. Ca €30 för 0,5l. Kan även hittas på ebay. De flesta kräver att du kan visa att du har utbildning för att använda medlet, men det finns de som inte kräver det oxå.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nej det verkar inte på kirskål.
Varför?
Kirskål är väl också en 2-hjärtbladig växt....
 
  • Haha
BigR
  • Laddar…
På en tysk sida läser jag: Kirschschalen, nicht ausreichend bekämpfbar.
Det betyder nog att det är svårt att bekämpa snarare än omöjligt.

Men i en väklippt gräsmatta ser jag inte att den överlever i vilket fall. Men det finns kanske någon dvärgvariant.
 
Redigerat:
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Att blanda in kvm krånglar bara till det.
Det enda som är exakt är att man blandar 1:100.
Sedan räcker det så långt det räcker, bara att blanda mer eller mindre nästa gång.
Då är du verkligen ute och cyklar. Ytan är en väldigt viktig parameter i doseringen.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då är du verkligen ute och cyklar. Ytan är en väldigt viktig parameter i doseringen.
Om man punktbehandlar, vilket jag förordar, så är det svårt att räkna med yta. Om man totalbehandlar en yta, så är storleken på ytan givetvis av betydelse.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då är du verkligen ute och cyklar. Ytan är en väldigt viktig parameter i doseringen.
Jo för en gångs skull så håller jag helt med dig.

Oavsett nu om det är i vätskeform eller pulverform så måste man ju kolla vilken dosering det ska vara.
Exempel
https://pre.nufarm.com/se/product/mcpa-750/
1 liter /hektar...

Jämför "toksprayare" för Glyfosat.
 
Förslag:
  1. Märk ut en yta på kanske 10 kvm på mattan.
  2. Fyll sedan trycksprutan med rent vatten, notera hur mycket du fyllde.
  3. Spruta nu den uppmärkta ytan i den promenadtakt du vill använda så att den blir täckt med vattnet utan större överlappning.
  4. Kolla nu hur mycket vatten som gått åt.
Nu vet du hur sprutan och du själv fungerar tillsammans.
Och utspädningen kan nu beräknas så att det blir rätt dos per kvadratmeter enligt anvisningarna.
 
  • Gilla
JohnBergq och 1 till
  • Laddar…
Loredo Quattro inhandlat då ogräset tar verkligen över här! Men HUR ska den späs eller om den ens ska det? Ser att flera diskuterar detta men börjar bli osäker om det gäller just Loredon, blev lite snurrigt av läsa. Gjorde en google översättning men blev inte klokare för det. Har en tryckspruta på 5L, hur mycket Loredo bör jag hälla i?
 
G Ganescha skrev:
Loredo Quattro inhandlat då ogräset tar verkligen över här! Men HUR ska den späs eller om den ens ska det? Ser att flera diskuterar detta men börjar bli osäker om det gäller just Loredon, blev lite snurrigt av läsa. Gjorde en google översättning men blev inte klokare för det. Har en tryckspruta på 5L, hur mycket Loredo bör jag hälla i?
Läs bruksanvisningen. Det brukar stå hur många m2 förpackningen ska räcka till.

Har för mig att jag brukar späda ca dubbla koncentrationen när jag lägger ut med spruta, huvudsaken är att det blir rätt mängd till ytan.
 
G Ganescha skrev:
Loredo Quattro inhandlat då ogräset tar verkligen över här! Men HUR ska den späs eller om den ens ska det? Ser att flera diskuterar detta men börjar bli osäker om det gäller just Loredon, blev lite snurrigt av läsa. Gjorde en google översättning men blev inte klokare för det. Har en tryckspruta på 5L, hur mycket Loredo bör jag hälla i?
1% blandar du, precis som .Dicotex
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Läs bruksanvisningen. Det brukar stå hur många m2 förpackningen ska räcka till.

Har för mig att jag brukar späda ca dubbla koncentrationen när jag lägger ut med spruta, huvudsaken är att det blir rätt mängd till ytan.
Ja, jo, jag försökte göra det men översättningen via Google blev ju lite sådär och jag blev snarare mer osäker. Kan ingen Tyska alls.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
1% blandar du, precis som .Dicotex
1ml på 500ml vatten.
 
Så här blev översättningen;
Example 1 l pouring broth for 1 m² area: Add 1 ml of Bayer Garten Universal-RasenunkrautfreiLoredo® Quattro in 500 ml of irrigation water. Rinse the dosing cup again with clear water, add rinsing water to the jug and supplement with the missing amount of water to 1 l. Stir in the watering broth and apply with a pouring beam or a pouring shower on a weedy lawn of 1 m².

Jag är inte alls med vad dom menar med att jag ska fylla upp en andra gång? Och vatten som fattas?
 
Som jag tolkar översättningen så menar de att du ska mäta upp 1 ml Loredo och hälla det i 500 ml vatten. Sen sköljer du ur 1 ml-måttet med vatten som du häller i 500 ml-vattnet, för att sedan fylla på med vatten så hela blandningen blir 1 liter (1000 ml).
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
För 5l tryckspruta brukar jag blanda 0,5dl med 3-4l, sköljer ur måttet, häller det i sprutan och sedan fyller upp till 5l. Sprider sedan det på ca 500m2.

Det brukar bli en promenad i lagom takt runt huset.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.