Fotografen Fotografen skrev:
Fascinerande.
Min bror hade för 10-15 år sedan problem med en sädesärla, den såg sin fiende i backspeglarna på bilen och fajtades på liv och död.
Skiten sprutade.
Fick bli svarta påsar på speglarna när den stod.
Min granne snackade om nått liknande, tydligen inte helt ovanligt. Mina speglar och dörrar var helt nedskitna. Försökte parkera med backspeglarna invikta, det vart bättre men fortfarande nerskitna speglar på utsidan då han tydligen pratade med spegelbilden i sidorutan ist.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Försökte parkera med backspeglarna invikta, det vart bättre men fortfarande nerskitna speglar på utsidan då han tydligen pratade med spegelbilden i sidorutan ist.
Min bror refererade liknande erfarenheter.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Min bror refererade liknande erfarenheter.
Ska prova med påstricket nästa vår, tack för tipset!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag rekommenderar garagetricket, fungerar alltid 😆
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 4 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag rekommenderar garagetricket, fungerar alltid 😆
Fullt, har man för många bilar och fyrhjulingar mm. så får man väl skylla sig själv eller nått 😢
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Fullt, har man för många bilar och fyrhjulingar mm. så får man väl skylla sig själv eller nått 😢
Jag kan ta en fyrhjuling och en bil 🙃
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Denna helg skulle jag byta o-ring i bensinpumpen (en stor en som tätar pumparmaturen mot tanken) p.g.a. bensinlukt då man tankar för mycket. Nå den nya o-ringen var fel storlek, den gamla gick inte tillbaka.

Jag provade koka den existerande o-ringen och det hjälpte inte mycket, till sist satte jag bara dit den igen och den fick sitta dåligt, jag behövde få bilen att fungera för den ska besiktas på måndag.

Nå bilen startar inte.... Efter jag plockade ur pumpen igen ser jag att den gått sönder! Den förbannade armaturen har gått sönder där bränsle-slangen går ut genom toppen, en plastnippel eller vad man ska kalla det, har gått av.

Nå det blir lite halvt panik men jag slaktar propartspumpen för sina fungerande delar och monterar det som behövs i den gamla pumparmaturen som jag hade kvar. Tillsammans får jag så det räcker för en ny pump... Jäkla proparts skräp som går sönder medan den andra är snart 35 år och håller bättre...

Men åtminstone gick det att få en fungerande pump...
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Köpte en bil igår, sommarbil cabbe i ett fantastiskt fint skick och skulle betala med Swish, när jag skulle swisha kom det upp ett meddelande i min telefon att "mottagare passerat gränsen för mottaget belopp"
Både han och jag såg ut som fågelholkar, efter att han ringt sin bank Nordea får han svaret att "belopp att motta via Swish är begränsat till 100 000:- per person och 7-dagarsperiod".
Och det gick inte att ändra! Bojkotta Nordea!🤬

Efter en sekunds funderande frågade jag om hans sambo hade Swish, det hade hon och då summan för bilen understeg 200 000:- gick det att via två swishar genomföra affären. Hade han varit ensam säljare utan sin sambo så kanske jag fått vända tillbaka utan bil då han knappast släppt den utan full betalning.
Återigen, bojkotta Nordea!

Det är tillräckligt krångligt att behöva kontakta sin bank för att kunna swisha ett belopp över 15 000 kr för att kunna göra ett köp mellan privatpersoner, men Nordeas STASI-fasoner är häpnadsväckande!
Nu har jag Länsförsäkringar Bank och när jag sålde min fina Buick för ett par veckor sedan var det inga problem att motta pengar, även om köparna fick dela upp beloppet då maxbeloppet att swisha är 150 000:-

Bankerna är i allmänhet rövhål, Nordea i synnerhet, och med penningtvätt-hysterilagarna som finns gör allt med dem som svepskäl att tvinga oss att gå via dem och deras avgifter för att lura av oss våra pengar.
Måste finnas någon aktör som kan starta upp och konkurrera ut dem med ett gammaldags sätt att driva en bank som gynnar kunderna lika mycket som dem själva.
Jag är på om någon har lust att finansiera!😉
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Roffe_riff och 7 till
  • Laddar…
Nu ska det väl bli 2 dagars fördröjning vid höjning av swish belopp
 
  • Wow
  • Ledsen
vcx och 5 till
  • Laddar…
galento
Hmm , 2 dagars fördröjning låter kass , man kanske inte kan vänta på det.

Härligt med cab Mikethebik , blir väl bra väder i hela landet denna veckan.
PS. Kommer bilen från US ? 😉 ✌️
 
Bilen besiktad och.. den gick inte igenom. Egentligen perfekt på alla punkter tyckte besiktaren som är ägaren för verkstan som är f.d. Saab verkstad, han kunde 900-orna och tyckte bilen är i nyskick, hade även de korrekta 900 mellanläggen för att avlasta fjädringen där fram.

Avgasvärderna var riktigt bra sade han.
Tomgång / ca 2350 rpm
CO 0,02 / 0,9
HC 24 / 22
CO2 14,7 / 14,8
O2 0,41 / 0,25
Lambda - / 1,008

Enda punkten som bilen fallerade på var nedre vänster kulled. Den glappade. Så den ska bytas och ombesiktning inom en månad.

Jag måste säga bilen startar mycket bättre med den gamla pumparmaturen tillbaka i bilen, trots pumpen är ProParts. Jag tror det har att göra med hur den är designad.

Dom är inte helt lika, på den gamla pumpen är returen direkt kopplad till injektorpumpen. På den nya pumpen går returen bara till själva "hinken" och tömmer bensinen där. En T-koppling från huvudpumpen delar på bränslelinjen, en till motorn och en till injektorpumpen. I den äldre designen får alltså pumpens hela effekt först gå till motorn och returlinjen försörjer injektorpumpen. Jag tycker den äldre designen känns mera logisk.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hmm , 2 dagars fördröjning låter kass , man kanske inte kan vänta på det.

Härligt med cab Mikethebik , blir väl bra väder i hela landet denna veckan.
PS. Kommer bilen från US ? 😉 ✌️
Nix, svensksåld C70 från 2001 med 6000 mil och i nyskick med exakt de specs jag sökt, hissade upp den idag på lyften och den ser ut ungefär som att du köper en ny bil i maj och kollar under den i september samma år.
Helt makalöst fint skick, blir en tur strax!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Nix, svensksåld C70 från 2001 med 6000 mil och i nyskick med exakt de specs jag sökt, hissade upp den idag på lyften och den ser ut ungefär som att du köper en ny bil i maj och kollar under den i september samma år.
Helt makalöst fint skick, blir en tur strax!
Är C70 så där dyra. Gamla Volvos håller på att bli dyra.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento
Härligt , provkörde en C70 aut -04 och gillade den.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Då har man installerat ett dörrglas väldigt seriöst.
Installationen av ett dörrglas på en bil, sett från insidan av dörrpanelen, med delar av mekanismen och fästena synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt är gjort med kundens godkännande.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.